Закон "Про заходи для законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" набув чинності із 1 жовтня. Документ передбачає підвищення пенсійного віку для жінок із 55 до 60 років із щорічним його збільшенням на шість місяців, а також підвищення страхового стажу для чоловіків і жінок на 10 років — до 35 і 30 відповідно.
Експерт Центру Разумкова 40-річний Павло Розенко вважає зміни у пенсійному законодавстві реформою подвійних стандартів.
— У напрямку до справедливості не зробили ані кроку. Єдиного принципу нарахування пенсій не виробили, — каже. — Пенсійне забезпечення регулюють 50 законів. Далі існують дві пенсійні системи. Одна для звичайних громадян, яким пенсії нараховують із розрахунку 45 відсотків зарплати. Інша — для міністрів, нардепів, суддів, прокурорів, чиновників. Вони отримують і отримуватимуть пенсію у 80–90 відсотків зарплати. Щоб змінити цю практику подвійних стандартів, потрібна політична воля. Але в уряду знайшлася така воля тільки для того, щоб обмежити права 90 відсотків громадян — науковців, чорнобильців, військовослужбовців, працюючих пенсіонерів
По кому вдарять нововведення?
— По кожному, хто з 1 жовтня виходитиме на пенсію на загальних підставах. Держава збільшила страховий стаж на 10 років і відібрала 100 гривень, бо фактично скасувала надбавки за понаднормовий стаж. Іще 150 гривень відбере через зміну системи нарахування пенсій.
Серйозно в доходах утратять жінки, яким доведеться трудитися на п'ять років більше. Вони могли б уже зараз стати пенсіонерками і продовжувати працювати, отримуючи і пенсію, і зарплату. Такої можливості вже немає. А найболючішими нововведення будуть для малозабезпечених громадян і тих, хто має маленьку зарплату.
Як бути людині, якій за місяць до пенсії пенсійний стаж збільшують до 35 років?
— Експерти й науковці звертали увагу уряду на цю проблему при підготовці законопроекту. З кінця 1980-х і до середини 2000-х люди масово втрачали роботу, працювали нелегально. Належного страхового стажу не набули. Тепер вони залишаються з мінімальною пенсією. Ця норма суперечить Конституції.
Чому виплати людям, які вийшли на пенсію 15–20 років тому, менші, ніж у тих, хто став пенсіонером пізніше?
— При розрахунку пенсій ураховують не лише індивідуальний дохід, а й середній розмір зарплати по економіці в той чи інший рік. 15–20 років тому платня була менша, ніж тепер. Механізм для виправлення цієї ситуації є — осучаснення пенсій. Але останнє осучаснення відбулося 2008-го. Тому чимало людей зараз мають пенсію на рівні прожиткового мінімуму.
За скільки років можна досягнути бездефіцитності Пенсійного фонду?
— План уряду — скорочувати дефіцит пенсійної каси по 2 мільярда гривень на рік. Зараз він становить близько 58 мільярдів. До кінця року може сягнути 65–70. Адже за підсумками восьми місяців зрозуміло, що економіка не дає того ресурсу, який уряд планував. У найближчі 10 років дефіцит бюджетного фонду подолати нереально.
У нас середня зарплата становить 2300 гривень. Хоч яку ідеальну ми робили пенсійну систему чи примушували чоловіків і жінок працювати до 70–80 років, середня пенсія не буде більше 1200 гривень.
Чому не приживається система недержавних пенсійних фондів?
— Вони діють із 2003-го, але охоплюють лише 4 відсотки працюючих. Головна причина — нерозвинута правова база для недержавного страхування. Приватні пенсійні фонди не можуть пропонувати більші відсотки за вкладами, ніж, скажімо, банківські депозити. Системі недержавного страхування люди не довіряють.
Чи можливо, що реформу скасує парламент — цей або наступний?
— Пенсійна реформа в цьому вигляді до парламентських виборів не доживе. За рік її суттєво змінять. Щойно почнеться передвиборна кампанія і депутати поїдуть по округах, люди спитають: "Що ж ви таке прийняли, що тільки погіршили нам життя?"
Коментарі
2