Директор німецької компанії "Ферроштааль Індустріанлаґен" Кай Евальдсен заявив, що українська газотранспортна система в гарному стані. Цю компанію український уряд запросив для модернізації компресорної станції "Бар" магістрального трубопроводу "Союз".
— Європейці вже вкотре підтвердили, що газотранспортна система в нормальному стані, — розповідає експерт Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук, 32 роки. — Це підтвердили й німці. Але наголосили, що оновлювати потрібно компресорні станції. Зрозуміло, бо це їхній контракт, — на реконструкцію український уряд виділив компанії 50 мільйонів євро.
Це входить до проекту модернізації ГТС?
— Ні, є окрема угода. Німці мінятимуть компресори лише на окремих ділянках трубопроводу. Вони мають замінити старі станції на сучасні. Їх треба замінити на компресори нового покоління, що працюють на електроенергії. Бо вона в Україні дешевша від газу.
Чому досі не вирішили питання консорціуму з модернізації?
— ЄС зволікає. Не зрозуміло, чи хочуть вони, чи не хочуть. Тому й Київ не спішить. Бо двосторонній консорціум із росіянами призведе до того, що ГТС контролюватиме "Газпром". Києву вигідний саме трьохсторонній консорціум. Але Росія не хоче участі європейців. ЄС навіть пообіцяв був кредит Україні два роки тому — 5 мільярдів доларів, але нічого цього немає, бо ще не готове рішення по консорціуму. А от наважитися офіційно вступити до нього ЄС досі не може — не хоче псувати відносини з "Газпромом".
А хіба німці не псують їх перепродажем російського газу Україні?
— Вони купують дешевше російський газ і продають його нам. Для них це бізнес. Для нас — дешевший газ та здатність нанести "Газпрому" збитки, бо це ж його газ перепродується Україні. Та йдеться про настільки малі обсяги, що це не зіпсує відносини між німцями та росіянами.
Російський газ збирається постачати і Курченко зі "Східноєвропейською паливно-енергетичною компанією" — що це за поставки?
— Вони ведуть перемовини про прямі поставки газу з кількома російськими компаніями. Хочуть постачати його українським промисловцям. Це, з одного боку, ускладнить позиції "Нафтогазу", але з іншого — сприятиме урізноманітненню газових поставок. І зробить дешевшим газ для промисловості.
А скільки потрібно буде закупити палива в "Газпрому" цього року?
— За контрактами, до 42 мільярдів кубів. Але вже зараз очевидно, що Україна скоротить закупки газу до 18-20 мільярдів. "Газпром" виписує штрафи, а ми їх не виплачуємо. Уряд мотивує це тим, що росіян завчасно попереджали про скорочення обсягів.
Чому російська сторона не подає до арбітражу?
— Бо це російська рулетка. Хто переможе в суді — питання. У шведському арбітражі Україна може вийти переможцем. Бо європейські суди з великою недовірою ставляться до принципу "бери або плати". Тому "Газпром" і не зважується.
Коментарі
1