вівторок, 19 січня 2010 18:25

Янукович вичерпав свої електоральні ресурси
6

Від виборів до виборів електорат Віктора Януковича залишається сталим. Тому основна робота Юлії Тимошенко буде не так об’єднати довкола себе, як об’єднати проти лідера Партії регіонів
Фото: фото з сайту www.gdb.rferl.org

Які чинники стануть вирішальними в результатах другого туру виборів? Чи можна вірити соціологічним службам, які проводили екзит-пол у першому турі і вже визначили переможця другого туру виборів? Чи вдасться Юлії Тимошенко мобілізувати електорат, який голосував у першому турі за інших так званих демократичних кандидатів?


Віталій Бала, політолог:

— Насправді некоректно навіть після голосування у першому турі питати людей про другий. Це про соціологічні дані. Основною технологією кампанії між першим і другим туром буде акумулювання і завоювання тих виборців, які проголосували за інших кандидатів і голосуватимуть проти опонента. Тобто Тимошенко має працювати з людьми, які не хотіли б, щоб до влади прийшов Янукович і навпаки. Потенційно більше виборців, які не хочуть Януковича. І у зв"язку з цим можна говорити про більші шанси Тимошенко. Але остаточні результати залежатимуть від того, як власне попрацює Тимошенко та її команда в цей період. Переконувати Яценюка, Тігіпка чи Ющенка, щоб ті вплинули на свій електорат, я Тимошенко не радив би. Їй треба безпосередньо працювати з виборцями. Я не назвав би успішними результати і кампанію Тігіпка. Переконаний, що якби вона почалася раніше, він мав би результати такі самі, як у Яценюка.


Тарас Березовець, політичний експерт:

— Стосовно екзит-полів, то тут треба розбиратися, чи правильно була зроблена вибірка і чому такі різні дані. Найбільше дивує, що дані по всіх кандидатах збігаються в різних екзит-полах. Єдине, що не збігається — різниця між Тимошенко і Януковичем чомусь 9–10 відсотків. 2004-го дані екзит-полів були одним із засобів маніпуляцій волевиявлення, а соціологи покликані були для легітимізації сфальсифікованих виборів. Тому соціологія так себе дискредитувала, що ставитися серйозно, особливо до певних служб, не варто. Щодо підсумків першого туру — усі очікували, якою буде різниця між Тимошенко і Януковичем. Я погоджуюся із соціологом Іриною Бекешкіною, яка твердить, що Янукович вичерпав свої електоральні ресурси. Він може розраховувати на незначну частину голосів Симоненка, Литвина й Тігіпка. Результати, які показали так звані демократичні кандидати, становлять загалом 60 відсотків. Тому Тимошенко може щонайменше на 40 відсотків голосів інших кандидатів розраховувати. Чи варто Тимошенко домовлятися з іншими кандидатами про вплив на своїх виборців? Гадаю, що Тігіпко старатиметься будувати свою партію і не дуже допомагатиме іншим, а люди самі ухвалюватимуть рішення, за кого голосувати. Ось тут і буде головна інтрига — кому підуть голоси Тігіпка. Різниця між Януковичем і Тимошенко у другому турі буде мінімальною, а з огляду на те, що Янукович свої ресурси майже вичерпав, у Тимошенко ситуація привабливіша. Тігіпко має гарні результати у великих містах, а це люди, які думають самостійно, а отже — самостійно голосуватимуть і в другому турі. Як вони проголосують — оце і є головна інтрига. Тому за цих виборців мають поборотися переможці першого туру.


Ігор Жданов, політолог:

— Я ще до виборів казав, що все залежатиме від розриву між Януковичем і Тимошенко. Якби різниця була більша за 10 відсотків, то більше шансів було б у Януковича. Зараз ми маємо, за даними ЦВК, різницю у 10 відсотків, тому шанси на перемогу і Тимошенко, і Януковича — 50 на 50. Якщо подивитися, за рахунок яких резервів може працювати, наприклад, Тимошенко, то це насамперед явка виборців. У тих 15 регіонах, де вона перемогла, порівнюючи з явкою виборців 2004-го, на 10 відсотків зараз менше. А це серйозний резерв. В Януковича такого резерву немає. Якщо говорити про заяви Тігіпка, Яценюка і Гриценка стосовно того, що вони не агітуватимуть за кандидатів, які вийшли до другого туру, то Тимошенко, очевидно, змушена буде такі переговори провести. Якщо говорити про соціологічні дослідження, то при тому, що дається перемога Януковичу, треба пам"ятати, що ще близько 15 відсотків громадян не визначилися. Це великий резерв і гарний шанс поправити ситуацію обидвом кандидатам. Що б там не казали Тігіпко, Яценюк чи Ющенко, є природний перетік голосів. Люди голосуватимуть так, як захочуть. Звичайно, Тимошенко треба працювати з кандидатами-учасниками першого туру, чия поведінка є важливою, але не визначальною. Треба працювати з виборцями, бо якась частина людей буде змінювати свої симпатії у другому турі.


Михайло Погребинський, політолог:

— Я думаю, що тим, хто потрапив до другого туру, потрібно буде переконати електорат Тігіпка і Яценюка. Це надзвичайно важка праця, але тоді можна буде говорити про прогнозовані вибори. Стан речей такий, що виборець буде орієнтуватися за принципом більшого зла. Як правило, поняття "більше зло" має регіональний характер. Тігіпко, наприклад, отримав більше голосів там, де ставлення до помаранчевих гірше, ніж до біло-блакитних. Тобто для того, щоб це змінити, потрібна спеціальна технологія переконання людей. Ми бачимо, що обидва штаби налаштовані на війну. Вони себе накручують на подальшу війну. Тому завоювати у таких умовах виборців, скажімо, Тігіпка, буде важко. Бо вони очікують толерантного ставлення до опонентів. Якщо нічого не робити, то сьогодні шансів більше в Януковича. Сьогодні. Що буде через три тижні — невідомо. Це залежатиме від того, як попрацюють кандидати.

Стосовно соціологів, то я особливих проблем там не бачу. Є незначні, але вони більше пов"язані з методологією. Якби деякі служби не квапилися на шоу, а більше думали про наукове обґрунтування, проблем би не було.


Володимир Цибулько, політичний експерт:

— Виборча кампанія 2004-го спрацювала певним проектором ситуації 2010-го. Експерти навіть говорили, що нинішня кампанія є продовженням кампанії 2004 року, оскільки один із фіналістів продовжує боротьбу і зараз за президентське крісло. Варто говорити про резерви Тимошенко, які можуть привести її до перемоги. Тут є певна особливість, яку варто пам"ятати, що в Україні кампанію не виграють, а програють. У нас не виграє переможець, а програє переможений. Тут Янукович — ідеальна фігура. Доки він існував, доти в такому забетонованому вигляді існував і його електорат. Від виборів до виборів його електорат залишається сталим. Тому, по-суті, основна робота Тимошенко буде не так об"єднати довкола себе, як об"єднати проти Януковича. Заяви Тігіпка, Яценюка, Гриценка про те, що вони не агітуватимуть своїх виборців за інших кандидатів, не серйозні. Голоси цих кандидатів — це не їхнє завоювання. Вони мають затямити, що стали такими своєрідними медіаторами, через яких електорат повчив своїх політиків, у піку Тимошенко, у піку Януковичу. І найбільше якраз на зло Ющенкові. Це видно навіть по областях. Ось і все. Але ці голоси не належать ані Тігіпкові, ані Яценюку, бо їхні політичні структури настільки слабкі, що не здатні абсорбувати електорат. Ці голоси існуватимуть, максимум, до місцевих виборів 30 травня. І якщо вони неправильно розпорядяться голосами зараз, перед другим туром, то вже на 30 травня частину цих голосів вони не доберуть. А якщо 30 травня виборів до парламенту не буде, то для парламентської перспективи ці голоси просто згорять. Згодом їх Тимошенко перехопить так само легко, як перехопила 2006-го електорат Ющенка.

"Політична думка"

Зараз ви читаєте новину «Янукович вичерпав свої електоральні ресурси». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі