вівторок, 19 грудня 2017 00:26

"Це був ніби вибух водневої бомби всередині субмарини"

"Сан Хуан" вийшов у останній рейс із несправними батареями

15 грудня минув місяць, як затонула аргентинська субмарина "Сан Хуан" із 44 членами екіпажу на борту. До її пошуків долучилася міжнародна флотилія. Шукали на воді, під водою, з повітря та навіть із космосу. Нині пошуки продовжують п'ять суден.

"Сан Хуан" вийшов у рейс під час шторму. Мав проблеми з батареями. Команда перед тим повідомляла про аварії на судні. Субмарину мали відправити на ремонт 2018 року. Цей рейс мав стати останнім для її капітана 43-річного Педро Мартіна Фернандеса. Чоловік обіцяв 80-річній матері зійти на берег.

15 листопада "Сан Хуан" прямував Аргентинським морем від порту Ушуая до постійного місця дислокації — порту Мар-дель-Плата. Пообіді Фернандес повідомив по рації про поломку батарей. Згодом вісім разів телефонував командуванню з власного мобільного. Військові говорять — тримав у курсі подій. Казав про "дим без вогню" від батарей. Потім зв'язок урвався. Під водою прогримів вибух.

Човен зазнав аварії, коли перезаряджав батареї, припускають експерти.

Субмарина такого типу в надводному стані йде на дизельному моторі, під водою — на електричному. Генератор спалює дизельне паливо, вироб­ляє електроенергію, заряджає нею батареї, які потім живлять мотор. Для роботи генератора човен отримує повітря з поверхні через "дихальну трубку" — шноркель. Він підіймається над водою на 50 см.

Коли "Сан Хуан" вийшов у рейс, хвилі на морі сягали 6–7 м. "Дихальна трубка" човна робить подих — відкривається та закривається спеціальним клапаном, але не герметично. На випадок потрапляння туди води обладнана ємностями для стоку. Раніше вода все ж протікала в батареї, однак пошкодження були некритичними. Цього разу її натекло більше, ніж могли витримати системи. Сталося коротке замикання.

Батареї субмарини мають потужність 7,5 МВт. Цього достатньо, аби живити 30 будинків протягом семи днів. Вони розрядилися в оточуючий простір. Від цього вода розклалася на водень і кисень. Водень вибухнув від електричної іскри.

— Це був ніби вибух водневої бомби на борту субмарини, — говорить морський інженер Окаріо Тобіас. Наголошує — корпус "Сан Хуана" міг вціліти, але всередині судно зруйноване.

Вибух стався на глибині 380 м. Його сила дорівнювала детонації 5,7 т тротилу, припускають американські експерти. Вважають, що в човні виникла велика пробоїна.

Фахівці сходяться в єдиному — команда загинула в лічені секунди.

Міністерство закордонних справ Аргентини звернулося до міністерства внутрішніх справ Німеччини з проханням перевірити, як відбувався ремонт субмарини "Сан Хуан" 2008 року.

Тоді її розпиляли і замінили більшість деталей. Аргентинці припускають: дві німецькі фірми надали батареї неналежної якості. "Ми хочемо знати, хто з техніків поставив підпис під документом, що субмарина відремонтована", — йдеться у зверненні. Політики посилаються на працівника філії німецького ремонтного заводу Феррошталь у столиці Аргентини Буенос-Айресі. Він зізнався, що давав хабарі деяким людям, котрі підписували папери. Виробник батарей "ЕнерСис-Хакер" ситуацію не коментує.

Радіус акваторії пошуку субмарини — 40 км. Його обіцяють продовжити на північ, ближче до Мар-дель-Плата.

Найбільші надії пошуковці покладають на російську міні-субмарину — робота "Пантера плюс". Вона здатна проводити глибоководні дослідження. Оглядає підводні об'єкти, що їх інші кораблі виявляють на ехолокаторах.

За два тижні пошуків росіяни провели близько 20 занурень, дослідили океан на глибині від 200 до 1050 м. Кожного разу знаходили старі риболовецькі судна чи каміння.

14 грудня міністр оборони Аргентини Оскар Агуад створив слідчу комісію для з'ясування, що сталося на борту. До неї увійшов колишній капітан судна Хорхе Бергальйо. Його син Ігнасіо залишився на "Сан ­Хуані".

Родичі екіпажу човна постійно пікетують міністерство та уряд. Вимагають продовжувати пошуки. Планують створити меморіал у пам'ять про судно й моряків. Їх не визнають загиблими, поки не побачать фото затонулої субмарини, запевнили в уряді.

Двом членам екіпажу вдалося зійти на берег до відправлення "Сан Хуана".

Умберто Вілте висадився через звістку про хворобу матері. Капітан Фернандес навіть оплатив йому дорогу додому. Адріан Ротлісбергер відпросився на берег, бо мав владнати справи з купівлею нерухомості.

Зараз ви читаєте новину «"Це був ніби вибух водневої бомби всередині субмарини"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі