Національну громадську телерадіокомпанію створюватимуть з об'єднання Національної телекомпанії та Державної телерадіокомпанії "Культура". В ефір виходитимуть два телеканали суспільно-політичної та культурно-освітньої тематики, а також дві радіостанції аналогічного формату. Про це йдеться у законопроекті "Про систему громадського мовлення". Минулого тижня його схвалив Кабмін.
У перші чотири роки Національну громадську телерадіокомпанію фінансуватиме держбюджет. Потім кошти надходитимуть з абонентської плати, продажу теле- і радіопродукції, розміщення державного замовлення, добровільних і благодійних внесків. Головним розпорядником коштів залишиться Держкомтелерадіо.
— Окрім назви "суспільне телебачення", у нас нічого немає, — коментує політолог Олександр Палій, 36 років. — Перше питання, хто контролюватиме його діяльність? Це мали б робити представники громадських організації з різних сфер. Але у нас до цього допустять лише тих, хто лояльний або фінансово залежний від влади. Незалежність громадського телебачення буде формальна. Нова телерадіокомпанія залишиться залежною від Національної ради з питань телебачення та радіомовлення. Тобто влада створює структуру, яка лише називатиметься громадською, а насправді зароблятиме бонуси чиновникам. Таку собі нову трибуну, з якої вони звітуватимуть перед Заходом: Юлія Тимошенко і Віктор Ющенко не зробили, а ми зробили.
Громадському телерадіомовленню потрібне бюджетне фінансування. Можливо, варто прив'язати його до відсотка від валового внутрішнього продукту, бюджету чи середнього рівня доходів населення. Тоді всі розумітимуть, що воно зростатиме разом із добробутом країни.
Основний принцип — телебачення отримує кошти з некомерційних джерел. Комерційні телеканали можуть показувати бойовики, серіали і мають від цього непоганий рейтинг. А громадське телебачення виконує зовсім іншу функцію. Воно повинно показувати зразки суспільної поведінки та позитивно впливати на громадську думку. Щоб знерухомити механізми отримання тіньових доходів, слід повністю відмовитися від реклами. Це поставить громадське телебачення у кращу позицію в рейтингу каналів.
Важливо визначити критерії звільнення керівництва каналу суспільного мовлення. Наприклад, чи створює канал документальні програми або фільми для участі у міжнародних конкурсах. Якщо такі перемоги є, то керівник чесно їсть зароблений хліб. Якщо нема перемог — звільнити директора каналу. Бо ця людина просто просиділа на посаді чотири роки. Керівництво має навчитися працювати ефективно.
Коментарі