пʼятниця, 03 липня 2009 16:40

Учені розвінчали ще один міф про пінгвінів

Біологи розвінчали міф про підвищену дбайливість пінгвінів. Свої висновки вчені виклали в статті в журналі Animal Behaviour. Коротко суть роботи приводить журнал Wired.

Пінгвіни формують пари на все життя і спільно піклуються про потомство. Батьки поперемінно залишаються на березі, де наглядають за яйцем або пташеням, що вилупилося (у пінгвінів частіше народжується одне дитинча, рідше - двоє). Другий партнер в цей час полює в морі, набираючи вагу і збираючи їжу для пташеняти.

Учені вирішили дізнатися, що відбудеться, якщо один з партнерів почне гірше полювати. Дослідники вибрали 46 пар пінгвінів Аделі і закріпили на спині одного з партнерів (як самок, так і самців) пластикову коробочку. Вона не заважала нормальному виконанню необхідних життєвих функцій, але погіршувала рухливість птахів у воді. Відповідно, "невдаха" гірше полював і вимушений був проводити більше часу в морі і приносив пташеняті менше їжі.

Учені з"ясували, що другий партнер ніяк не намагався компенсувати супутнику його неповноцінність. Пінгвіни без коробочок не приносили на сушу більше їжі і не скорочували час полювання, щоб дати можливість "невдасі" надолужити прогаяне. У результаті пташеня і партнер, якому дослідники штучно ускладнили життя, сильно втрачали у вазі в порівнянні з парами, де обидва партнери могли нормально полювати. Птахи деяких інших видів (наприклад, горобці і синиці) в аналогічних експериментах намагалися допомогти партнерові справитися з труднощами.

Учені запропонували декілька пояснень незвичайної черствості пінгвінів. Перша гіпотеза оперує термінам еволюційної теорії. Пінгвіни живуть до 20 років і дають потомство кілька разів в житті. З цієї причини власне виживання є для них пріоритетнішим, ніж виживання одного з багатьох пташенят. Птахи, що розмножуються один-два разу в житті, навпаки, роблять все можливе, щоб збільшити шанси своїх пташенят не загинути.

Друге припущення пояснює дивну байдужість тим, що самці пінгвінів не дуже добре спілкуються з іншими птахами. Коли коробочка знаходилася на спині у самця, він не міг "розповісти" про свою біду супутниці. Якщо ж "невдахою" виявлялася самка, то партнер просто не сприймав її заклики про допомогу.

За матеріалом Лента.Ру