четвер, 14 березня 2024 13:25

F-16 і не тільки. Які ще винищувачі можуть стати на захист українського неба?

Українська влада закликала світову спільноту закрити небо над Україною від початку повномасштабного вторгнення Росії. Це стосується і передачі нам сучасних винищувачів.

Відомо, що Данія, Нідерланди, Норвегія і Бельгія погодились надати Україні американські винищувачі четвертого покоління F-16 Fighting Falcon зі свого авіаційного парку. За повідомленням The New York Times, перші шість винищувачів Україна отримає влітку цього року. Скільки всього літаків мають передати союзники, достеменно не відомо, але йдеться про близько 60 винищувачів. Така кількість літаків повністю не задовільнить потреби Повітряних Сил ЗСУ. В серпні минулого року Президент України Володимир Зеленський заявляв, що держава потребує близько 160 сучасних винищувачів. Схожу думку має й екс-командувач Об'єднаними збройними силами НАТО в Європі. Американський генерал у відставці Веслі Кларк вважає, що українське небо мають боронити не десятки, а сотні сучасних винищувачів, щоби мати перевагу над РФ в повітрі.

Додаткові F-16 для України

Є кілька варіантів поповнення авіаційного парку необхідною кількістю винищувачів. Один із них – це додаткові американські літаки F-16 від партнерів. В цій парадигмі знову варто повернутися до Данії. Офіційно країна пообіцяла нашій державі 19 винищувачів F-16. В своєму розпорядженні Данія має близько 45 таких літаків. Що цікаво, є ймовірність щодо передачі країною певної кількості F-16 Аргентині, але Буенос-Айрос досі не вирішив, чи купуватиме літаки за посередництва США, які колись належали ВПС Данії. Як повідомляла Defense Express, представники з США пропонували аргентинцям купити до 38 таких літаків, аргентинські ж ВПС заявляли про готовність взяти 24 такі винищувачі. Зараз через брак коштів держава все ще не прийняла рішення щодо F-16.

Та на аргентинський ринок хочуть зайти Індія та Китай. Перша пропонує 18 своїх літаків Tejas. Китай, в свою чергу, пропонує на вигідних умовах винищувачі власного виробництва Chengdu JF-17, а Вашингтон зацікавлений не допустити на ринок Латинської Америки Пекін. Така "геополітична гонка" може створити сприятливі умови для Києва. Можна припустити, що якщо все ж таки Аргентина не придбає F-16 у Данії, то на додаткові літаки може розраховувати Україна.

Шведські винищувачі JAS 39 Gripen

Другий тип літака, який могли б взяти на озброєння ПС ЗСУ, є шведський багатоцільовий винищувач четвертого покоління JAS 39 Gripen, який виробляє компанія Saab.

Автор: eastnews.ua
 

До речі, про ці літаки йшлося і у "Візії Повітряних Сил Збройних Сил України 2035", яку було оприлюднено командуванням ПС ЗСУ ще в 2020 році. Тоді розрахунки командування показали, що закупівля JAS 39 Gripen є найоптимальнішою з огляду співвідношення ціни та бойового потенціалу.

Після вступу Швеції до НАТО 7 березня 2024 року, передача цих машин стала ще більше імовірною.

В країні вже розглядали такий сценарій, а міністр оборони Швеції Пал Йонсон називав приєднання до Північноатлантичного альянсу одним з ключових чинників, який би дозволив передати JAS 39 Gripen Україні.

Йшлося про 16-18 машин для потреб української армії. Директор з маркетингу компанії Saab Мікаель Франзен відзначав, що якби рішення про передачу JAS 39 Gripen Україні було прийнято шведським урядом, то відправка не забарилася б.

Цей літак високо оцінюють й українські пілоти. Військовий льотчик ПС ЗСУ з позивним Фантом розповів, що JAS 39 Gripen має великий потенціал, зокрема й проти російських літаків Су-35 і Су-30.

Пілот переконаний, що цей літак дуже сучасний, він пройшов багато етапів модернізації і наразі той офіційний парк, який мають в своєму складі шведські ВПС, може виконувати як придушування сил ППО противника, так і завдання вогневих уражень. Літак може переносити "standoff weapon" - ракети або бомби, які можуть бути запущені з відстані, достатньої для того, щоб ухилитися від вогню у відповідь.

Американські винищувачі F/A-18 Hornet

Ще одним літаком, який потенційно може поповнити український парк, є американський палубний багатоцільовий винищувач F/A-18 Hornet.

Автор: eastnews.ua
 

Його ймовірну появу в Україні пов'язують з Фінляндією і Австралією. Перша вже почала закуповувати на їх заміну сучасніші винищувачі п'ятого покоління F-35А, а виведення з експлуатація винищувачів F/A-18 Hornet, яких на озброєнні близько 60, розраховане на 2028-2030 роки. Утім, багато інших країн також намагаються "пересісти" на більш сучасні машини. Тому Володимир Зеленський минулого року заявляв, що Україна все ще зацікавлена в таких літаках, адже під час війни треба користуватися будь-якою можливістю.

Близько 40 таких літаків є і в Австралії. Вони зараз на зберіганні, бо країна перейшла на більш сучасні винищувачі. В мережі навіть з'являлася інформація щодо надання дозволу від США на реекспорт літаків F/A-18 Hornet Україні, але згодом спікер ПС ЗСУ Юрій Ігнат спростував існування будь-якої угоди між Україною і Австралією.

Літаки F/A-18 Hornet здатні нести до 12 ракет "повітря-повітря" AIM-120. Уражати кораблі опонента ракетами AGM-158C LRASM, а також скидати на супротивника високоточні бомби.

Турецький винищувач KAAN

У більш довгостроковій перспективі Україна розглядає озброєння турецьким винищувачем 5-го покоління KAAN. Минулого року він пройшов наземні випробування, а в лютому цього року літак зробив перший політ. Тоді Надзвичайний і Повноважний посол України в Туреччині Василь Боднар заявив, що Україна має наміри закупити ці машини. KAAN здатен застосовувати ракети класу "повітря-повітря", ракети класу "повітря-поверхня" та різні авіабомби, у тому числі керовані. Очікується, що Туреччина візьме KAAN на озброєння у 2028-2030 році. Такий винищувач міг би бути особливо важливим для України з огляду на співробітництво Києва і Анкари в оборонній сфері. Цікаво, що у тендері на розробку реактивного двигуна для турецького винищувача 5-го покоління брала участь й українська компанія "Івченко-Прогрес", а Туреччина заявила, що шукає партнерів для програми розробки винищувача через фінансові труднощі. У зв'язку з цим участь українських підприємств у програмі розробки KAAN є цілком реальною.

Про який би літак для ПС ЗСУ не йшлося, вирішення питання впирається в політичну волю, часовий ресурс на підготовку пілотів, підготовку інфраструктури та логістики, напрацювання навиків обслуговування літаків. Це вже продемонстрував приклад з F-16. Безсумнівно, що наразі у держави є чітка позиція щодо переозброєння парку винищувачів. І скоріше за все є публічна, а також не публічна версії розвитку подій. І, як казав спікер ПС ЗСУ Юрій Ігнат, країна рухається до західних винищувачів попри зовнішніх і внутрішніх ворогів.

Зараз ви читаєте новину «F-16 і не тільки. Які ще винищувачі можуть стати на захист українського неба?». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі