пʼятниця, 26 листопада 2021 17:43

Чорна п'ятниця: де купувати, скільки заощаджуємо і як не стати жертвою маркетингу

Рекламники у "чорну п'ятницю" приваблюють "великими знижками та унікальними пропозиціями". Як зробити покупки без удару для гаманця, розбиралася Gazeta.ua.

Очікування людей щороку падають. Якщо раніше за хорошу знижку вважали 55%, то зараз цей показник знизився до 40%, каже директор з розвитку дослідницької компанії 4Service Вікторія Скорбота. Сьогодні 67% опитаних вважають "чорну п'ятницю" засобом для збагачення торгових мереж.

Попри рекламу на великі знижки українцям можна не розраховувати. Роздрібні рітейлери не обвалюють ціни, а найчастіше роблять формальні знижки на 5-10%, за словами маркетолога Артема Ретіна. Але є велика різниця між націнкою в роздріб у 30% та в інтернет-магазинах – у 5%.

Цього року ажіотажу в українських магазинах у період Black Friday ще далеко до доковідного рівня, говорить маркетолог Олена Бучинська.

Онлайн чи офлайн?

"Чорну п'ятницю" 2020-го компанія GFK Ukraine назвала найуспішнішою за всі роки незалежності України. Дохід становив 6,6 млрд грн. Офлайн-продажам завадив карантин вихідного дня, в рамках якого робота торгових центрів була обмежена. Рітейлери зробили ставку на онлайн-продажахі, і це спрацювало: у грошовому еквіваленті вони виросли на 73%, за результатами дослідження.

Цього року експерти прогнозують зміну у пропорціях. 72% українців планують покупки в офлайн-магазинах, згідно з дослідженням компанії 4Service. Минулого року відсотки відвідувачів офлайн- та онлайн-магазинів були на одному рівні. Продаж у роздріб зросте з кількох причин. Дався взнаки карантин. Покупці скучили за магазинами та торговими центрами, каже Вікторія Скорбота:

"Люди сподіваються, що "червоні зони" припиняться. Багато хто вакцинувався. Ще навесні ми робили дослідження, як люди проводять вільний час. Міські мешканці відвідування торгових центрів сприймають як розвагу".

Також торгові центри дають можливість піти один раз і переглянути пропозиції різних рітейлерів.

Автор: Getty Images
  Торік "чорна п'ятниця" була найуспішнішою для бізнесу за всі роки незалежності України. Дохід становив 6,6 млрд грн
Торік "чорна п'ятниця" була найуспішнішою для бізнесу за всі роки незалежності України. Дохід становив 6,6 млрд грн

Крім цього, торік інтернет-магазини оголосили великі знижки, але їхні сайти не впоралися із навантаженням. Вони "висли", не вистачало товару, люди довго не могли отримати доставку через обсяг продажу у період Black Friday. Покупці, які зіткнулися з такою проблемою, цього разу довіряться офлайн-магазину.

Проте, маркетолог Олена Бучинська каже, що цього року зберігається торішня тенденція, коли більшу частину покупок українці здійснюють онлайн. Це пов'язано з тим, що ціни на товари в Інтернеті традиційно нижчі в середньому на 10-15%, а також з тим, що в торгових мережах жорстко контролюють наявність COVID-сертифікатів і станом на сьогодні в торгових центрах покупців зовсім не багато.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В Україні оновили карантинні зони

За словами Бучинської, загалом цього року ажіотаж та обсяги продажів у період знижок в Україні ще не повернуться до доковідного рівня.

Що купуємо?

Увагу покупця хочуть завоювати всі, тож знижки роблять не лише на популярні товари, а й на певні послуги. Часом вибір дуже несподіваний. Так ми знайшли акції на лазерну епіляцію, сеанси ліпосакції, аналізи, чистку зубів у стоматолога та навіть сеанс у флеболога (судинний хірург).

Останнім часом надходять і нетипові пропозиції на "чорну п'ятницю" від банків, страхових компаній та турфірм, каже Вікторія Скорбота. Але ТОП-5 категорій – це техніка, одяг, взуття, товари для дому, косметика та парфумерія.

Техніка очолює цей перелік не просто так. Вона є популярним видом подарунків, а "чорна п'ятниця" плавно перетікає на новорічні закупівлі, сказала Скорбота.

Як вирахувати маніпуляцію

Знижка може нічим не відрізнятись від ціни в інший день

Особливо якщо йдеться про дорогу техніку. Маркетолог Артем Ретін розповів, що великим компаніям рішення зробити знижку дається не так легко. Спочатку у вартість товару закладена низька маржа - різниця між ціною і собівартістю. Тому в деяких магазинах знижку на товар вказують ту саму, що й була раніше. Тільки тепер їй надає значення особливий день.

"Це приклад яскравої маніпуляції. Знижка була надана виробником ще два місяці тому. І щоб не демпінгувати ринок та не скорочувати свою маржу, вони просто пишуть, що тепер ця знижка на честь чорної п'ятниці, - розповів маркетолог.

Покупці найчастіше не чекають обману від іменитих брендів, оскільки іміджеві втрати значно відбиваються на вартості бренду, чим користуються деякі продавці, зазначає Бучинська.

Реальні знижки – максимум 20 відсотків

"Реальні знижки – максимум 20%. Також дуже багато з'явилося відверто шахрайських схем", – каже вона.

Зокрема, має місце штучний ажіотаж, коли на полицю виставляють "останню" пару взуття чи єдиний екземпляр одягу за півціни, регулярно оновлюючи асортимент після кожного вдалого продажу товару.

Часто продавці, зокрема в Інтернеті, практикують знижки на товар в обмін на обмеження терміну гарантії або зміну правил його можливого повернення, про що покупець може дізнатися вже після покупки.

Також однією з недавніх тенденцій Бучинська називає появу фішингових сайтів, які підробляють дизайн всесвітньо відомих виробників та виманюють гроші у довірливих покупців.

"Зростає кількість фейкових сайтів. Люди там онлайн буцімто купують товари, а насправді поповнюють кишені шахраїв, тому треба дивитися на доменне ім'я сайту, особливо в процесі ажіотажу", - каже експерт.

• Не вірте великим знижкам

Особливо на дорогу техніку – це не вигідно постачальникам та може говорити про нелегальну роботу магазину. Покупці моніторять ринок, перш ніж купити щось. Тому якщо ціна знижується, то знижують усі, за словами Артема Ретіна. Постачальники також моніторять ціни в різних мережах, тому демпінг виключений. Навіть якщо окрема мережа захоче зробити велику знижку на роздрібну ціну, вона потрапить під санкції і компанія перестане постачати товар у цей магазин.

Під розпродаж потрапляє товар, що залежався, із браком

"Під розпродаж потрапляє товар, що залежався, із браком. Із електронікою складно, там на знижки розраховувати взагалі нереально", - сказав експерт. Він додав, що обвалити ціну можуть дозволити собі маленькі магазини, які працюють у "сіру" та завозять товар нелегально: "Якщо побачили, що у великому магазині одна ціна, а в іншому – нижча, то швидше за все це контрабандний продукт".

• 50% чи до 50%

Вікторія Скорбота розповіла, що якщо порівнювати те, що людям пропонують і як вони до цього ставляться, то техніка виправдовує їхні очікування. А у позиціонуванні взуття, одягу та косметики частіше розчаровуються.

"Відбувається це від того, що ми отримуємо рекламу і бачимо, що на ній написано знижки до 50%. "До" - маленькими літерами, "50%" - великими. Людина приходить у точку продажу та бачить, що там ще "до" є. І отримує розчарування", – каже експерт.

Також популярні у день "чорної п'ятниці" лотереї "Витягни знижку" або умову "На покупку від суми... грн". І знижка 50% діє на дуже маленьку групу товарів.

При цьому однією з найбільш чесних і популярних схем є система знижок "1 + 1 = 3", або "приведи друга". Вона чудово активізує продажі та мінімізує підозрілість покупців, каже Бучинська.

• Топовий товар

Ще один вид маніпуляції, який не завжди відповідає дійсності – використання не лише "знижки 25%", а й зображення товару відомого бренду в рекламі. Таким чином, маркетологи намагаються привернути увагу людей тим, що їм цікаво і важливо. Чесніші вказують, що акція поширюється на товари з минулої колекції або певну категорію.

Історія "чорної п'ятниці" починається у США. Родоначальником знижок вважається торговець Френк Вулворт, який ще наприкінці XIX століття вирішив розпродати всі товари в магазині, нібито без відома власника, по 5 центів. Небачена щедрість принесла лавці гарний прибуток. Підприємці звернули увагу на такий хід, і з того часу подібні акції увійшли до традиції американців. А "чорною" п'ятницю після Дня подяки почали називати у 60-х роках минулого століття. Прийнято вважати, що так цей день "охрестили" патрульні поліцейські та таксисти через нескінченні пробки, черги та бійки в магазинах через знижки, натовпи біля кас та вітрин на вулицях. Згодом традицію "чорної п'ятниці" почали запозичувати і магазини Європи.

Зараз ви читаєте новину «Чорна п'ятниця: де купувати, скільки заощаджуємо і як не стати жертвою маркетингу». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі