четвер, 13 червня 2024 08:02

Мужики плакали

Поважна пані пише: "Завдяки драйверці (такій-то) цими днями взяла участь в ідеатоні (такому-то), поділилася під час воркшопу з учасниками та учасницями досвідом зміни підходів у догляді за міським озелененням та ревіталізації зелених просторів у громаді та промодерувала групу, яка готувала ідеї проєктів зеленого відновлення… Долучилася до обговорень важливої для мене теми збереження пам'яті і ще отримала порцію мотивації…"

 

Отак вона й розмовляє з усіма і скрізь. Це її повсякденна мова.

Хуторянство? Авжеж. Тільки пре воно на нас не тим боком, від якого сахалися обізнані українці минулого, частково й позаминулого століть. Те хуторянство себе таким і усвідомлювало, пишалося собою, намагалося стати віруванням ("ідеологією") української нації. Воно проповідувало, що справжня Україна – сільська і тільки сільська, що справжнє українство – це українство дідів-прадідів, хліборобів, гречкосіїв. До них, мовляв, треба повертатися, а не до отої, тьху-тьху, Європи із її культурою, науками та збоченнями всіх кшталтів. Вишиванки, шаровари, вуса, бандура – ото наше, а не якісь там галстуки та піяніни.

На оце вчення, на оцю пропаганду-агітацію, на оцю програму виховання нації звичайні люди, постійні мешканці тих хуторів і сіл, не звертали уваги. Вони знали своє. Бабця тієї жіночки, пробувши три дні в місті, поверталася в село "какальщицею": вона вже не знала слова "як", а знала тільки "как". Ну а ця онука своєю чергою не знає, як це – відновлювати зелені насадження. Вона їх ревіталізує. Людина тієї ж хуторянської природи/породи, вона потяглася не до вітчизняного міста, щоб там покінчити зі своїм хуторянством, а за кордон, на Захід, щоб повернутися звідтіля "какальщицею", але агліцького вишколу.

Хуторянство й не думає здаватися

Коли я вперше прочитав Маланюка, то гаряче погодився з тим, як він нападав на "єнків" – на того ж Огієнка, на всіх колишніх, нинішніх і майбутніх хуторян, котрі бачили й хотіли довічно бачити тільки таке українство – хуторянське, етнографічне. Потім він почав розуміти, що просто квапився, йому кортіло дожити до міського, європейського українства, важко було змиритися й визнати, що у провидіння свої уявлення про те, що на часі, а що ні.

І ось тепер, здається, тьху-тьху, час міського українства наблизився впритул. І почнеться, та вже й починається боротьба… Радше загострюється видима й невидима боротьба. Хуторянство й не думає здаватися. Воно тепер, власне, й не хуторянство у класичному вигляді. Його радше називати б навіть антихуторянством або для ще ліпшого розуміння, що це таке, – хуторянським антихуторянством. Перемогти його може тільки освіта. Просвіта! Тільки на неї, як усе ще кажуть, слід покладатися. А з нею не так просто й легко, як навіть колись, – вона теж значною мірою в хуторянських антихуторянських руках, а її вихованки й вихованці, як бачимо, напрочуд вправно змінюють свою зовнішність.

"Якось пройшлася Хрещатиком, – пише мені літераторка-киянка, – і зафіксувала всі підряд назви-вивіски – кафе, магазинів тощо. Вжахнулася: якби людину з літака із зав'язаними очима поставили там, а тоді відкрили очі й запитали: "Де ти?" – вона не знала б, у якій країні перебуває. Назви – англійською, якщо ж українською, однак латинкою… Те, що ви, А.І., називаєте хуторянством, є виявом комплексу тієї-таки меншовартості, або, за визначенням того ж Маланюка, малоросійства. Замість русскаво контексту (!), наративів (!!), дискурсів (!!!) лізуть вумні, як пишете, англіцизми-американізми. Це все те саме: свято мєсто пусто нє биваєт, як мовлять вони".

Точно сказано: вумні слова іменно лізуть – самі влаштовуються в текстах і балачках незалежно від волі авториць та авторів.

Є ще таке слово, як "провінційність". Це те, що намагається не відставати від якогось центру, від метрополії, робити все так, як там, думати й балакати по-тамтешньому, а виходить якось не так. Провінціал не знає, але хоче знати – і якраз тому і знає дуже приблизно, що чого варте, що почім, які справжні розміри того чи того, завжди щось перебільшує чи применшує, щось переоцінює, щось недооцінює. Якщо зовсім-­зовсім коротко, одним словом, то провінційність – це недоречність.

Я колись винайшов таке правило насамперед для себе: не можна писати про відкриття Таганського миловарного комбінату так, як про відкриття космодрому. А всі без винятку російські й українські районні та й будь-які газети споконвіку писали й писатимуть до скінчення світу якраз так: про появу на якомусь перехресті нового кіоска – як про введення в експлуатацію Дніпрогесу чи Магнітки.

Хуторянське антихуторянство, або ж провінційність, здавна і досі дається взнаки в тому, наприклад, як пишуть про українських класиків, насамперед про Шевченка. Коли читаєш відповідні філософствування, дослідження, роздуми – розвідки цієї матерії, то розумієш, що від чого-чого, а від прохвесорського хуторянського антихуторянства спасу справді ніколи не буде.

Хлопець ти ніби й нічого, майже наш

Ну справді ж… Ось текст ніби про кілька віршів Шевченка – маленький текст, менш як на 3 хвилини виразного читання вголос. Поезії відомі, прекрасні, їх зрозуміє і той, хто нічого не розуміє. Із приводу цих творів згадують і цитують Сенеку, Лукреція, Гомера, Овідія, Горація, Цицерона, Плінія Молодшого, Марка Аврелія, наводять в оригіналах і перекладають українською вислови і слова: Quos amisimus sequimur, diaspora, Ubi bene, ibi patria, stello, epistole, Epistulae ex Ponto…

А закінчується цей взірець сучасного хуторянського граматєйства словами все про те – про Шевченкову любов до рідного краю, яка, бачте, над усім "домінує". Не щось там таке незрозуміле робить, а оце: "Домінує". А нам – настанова: "Цуратися високого – втрачати глибину свого роду, підрубувати корінь, життєву снагу родового дерева…"

Переказуючи кому-небудь такі тексти, промови, вистави, кажу: мужики плакали. Тобто не тільки жінки. Своєю чергою вони всі в розмовах про все таке – дуже-дуже високе рідне, точніше, ріднесеньке – миттєво переходять на особистість, доводять до твого відома, яке ти гівно чи гад. Колись, у майже забуті студентські роки, мої київські друзі-студенти казали мені: "Хлопець ти ніби й нічого, майже наш, та як дійде до діла, тебе першого повісимо".

Щодо поважної пані, яка отримала порцію мотивації завдяки драйверці, то в тому, про що вона написала (не як, а про що!), є дещо добре й обнадійливе – дуже добре й обнадійливе. На щастя, це не та частина культури, де перебувають висока освіченість і багатий розумовий ("інтелектуальний") досвід. Це повсякденне життя, а в ньому – те, що називається громадською самодіяльністю, самоврядуванням. Люди без будь-якої вказівки від будь-якої влади об'єднуються для своїх суто хуторянських (!) справ – для того ж таки зеленого відновлення своєї місцевості, хай воно й називається ревіталізацією.

Оця здатність людей, оцей потяг, оцей смак до вільної на всі сто діяльності – все це показало себе з перших навіть не днів, а годин війни самодостатнім, охочим рухом, я свідок. Про таке хуторянство як не сказати з радістю, що воно невмируще? "Охочим" – це кажу я. Вони називають його волонтерським. Та хай.

Зараз ви читаєте новину «Мужики плакали». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі