вівторок, 07 липня 2020 11:29

100 років тому українці повелися на заклик "Землю крестьянам". Все закінчилося Голодомором

Прем'єра вистави київського Дикого театру "Червоне, чорне і знову червоне" відбулася в музеї просто неба "Мамаєва слобода" 24 червня. Це архаїчний вестерн режисера Максима Голенка. Перша вистава театру за 100 днів карантину.

Початок 1920‑х. Двоє українських повстанців Валеон Барон і Петро Крук везуть Несторові Махну скриньку із секретними документами. Дорогою папери потрапляють до більшовиків. Аби їх повернути, анархісти хочуть узяти в полон високопоставленого противника. Та у справу втручається священник, отець Онуфрій

"Мамаєва слобода" розташована у столичному районі Відрадний. Це козацьке селище XVIII ст. на 98 будівель. На вході глядачам дають карту музею. Червоним маркером виведено дві стрілки – місце дії та туалет.

  Дмитро Олійник (ліворуч) у виставі Дикого театру ”Червоне, чорне і знову червоне” грає революціонера-анархіста Нестора Махна. Поряд із ним – солдатська вдова, яку втілила Наталія Кобізька. Човном повстанці везуть до них оксамитову скриньку, яку виміняли в більшовиків на голову червоного комісара
Дмитро Олійник (ліворуч) у виставі Дикого театру ”Червоне, чорне і знову червоне” грає революціонера-анархіста Нестора Махна. Поряд із ним – солдатська вдова, яку втілила Наталія Кобізька. Човном повстанці везуть до них оксамитову скриньку, яку виміняли в більшовиків на голову червоного комісара

Вистава має початися біля садиби гончаря. Поряд перевернутий віз, заставлений пляшками з вишнівкою, слив'янкою, калганівкою. Порцію продають за 50 грн.

У білих кедах і червоному комбінезоні гостей вітає директорка Дикого театру Ярослава Кравченко, 33 роки.

– Дико скучила за всіма, – каже. – Допивайте і прошу сідати.

Глядацькі лави – під вишнями. На одній мостяться кури. Кілька місць збиті на скиртах. Туди хоче втрапити хлопець.

– Ні! Не садовіть його. Високий! – верещить дівчина з третього ряду. Глядачі озираються.

– Ідейно кричиш. Можеш грати в Дикому, – каже Ярослава Кравченко. – Складно було 100 днів без вистав. Ми перший театр, що презентує післякарантинну прем'єру.

Трупа проводила репетиції після запуску в Києві транспорту.

– Вистава про анархію, махновців, але не про Махна, – продовжує Кравченко. – Навмисне лишили за кадром чувака, чиї ідеї живуть, ідуть у маси, ретранслюються, змінюються, чорним прапором якого можна прикритись і творити будь-що. Від­стежуємо настрої. Анархія – один із напрямів, куди зараз може рухатися Україна.

– Усі походимо зі Слобожанщини. Вистава є присвятою рідному краю, – говорить 40-річний Олександр Набока із творчого угруповання "Піратська бухта". Написав сценарій із колегами Олексієм Буратинським, 38 років, і 36-річним Іваном Рапотіним.

До російсько-української війни жив у Луганську. 2014-го переїхав до Ужгорода.

– Там і задумали "Піратську бухту". На ідею наштовхнуло зображення на стіні кнайпи опришків зі зброєю (учасники українського селянського повстанського руху в Галичині, на Закарпатті, Буковині у XVI–XIX ст. ст. – Країна). Створили творче об'єднання, яке актуалізує історичну тематику. Пишемо п'єси і сценарії до кінофільмів.

Три роки тому Набока повернувся до райцентру Старобільськ на Луганщині. Працює завідувачем кафедри історії України в евакуйованому Луганському університеті.

– Махновські історії подібні до українських реалій літа 2014 року. Дикий театр додав сучасних смислів, – каже.

Місце дії – Старобільськ. Комуністична влада встановилася тут у лютому 1919-го.

– До цього Слобожанщина підтримувала уряд гетьмана Павла Скоропадського. У бою з більшовиками неподалік Харкова Нестора Махна поранили в ногу. У Старобільську знайшов лікарню, – розповідає Олександр Набока. – Захопивши місто, Махно отримав медичну допомогу і провів парад. 2 жовтня 1920-го уклав угоду з більшовиками про боротьбу з білим генералом Врангелем. Добивався в червоних території для державних проєктів. Усі були певні, що Старобільськ буде столицею анархістів.

У 1920-х повсякчас відбувалися такі історії за участі червоних і повстанців. У центрі було аграрне питання – більшовики спершу дали селянам землю, а за кілька місяців почалися реквізиції. Гетьман Скоропадський привів німців, аби забрати хліб. І люди почали об'єднуватися в загони самооборони. Найпопулярнішими стали анархісти. Махна вважали козаком-характерником, заговореним. Вирізнявся хоробрістю, без остраху йшов на кулемети. Кажуть, десь у катакомбах райцентру заховав казну революційної повстанської армії.

Ліворуч сцени – клуня. На стрісі ікони президентів Віктора Ющенка, Віктора Януковича і Володимира Зеленського. Поодаль стоїть труна.

Актор 46-річний Сергій Солопай у трусах розбиває скарбонку для пожертв.

– Опять стреляют, сучий потрох, – каже протяжно окаючи, оглядається. – Та що ж це, трясця его матери, так люд збиднел, – висипає вміст скрині. – Ничего на церковь не дают, – матюкається і хреститься.

Батюшка вилами дістає ікони, хапає лик Зеленського і прикладає до грудей. Вибігають двоє озброєних.

– Серйозне чекістське цабе упіймали, – кричить Валеон Барон, якого грає 36-річний Роман Халаїмов. – Чого на мене, як повія на сповідника, дивишся? Йди запхай його за вівтар.

Побратим тягне до клуні-церкви червоного комісара Дашева. Грає 36-річний Володимир Канівець.

– Обидва – анархісти, – розповідає Набока про події на сцені. – Той, що у шкурах – Петро Крук – герой галицьких фронтів. Роль виконує 34-річний Андрій Кронглевський. Постійно згадує про бойовий досвід у Першій світовій. Дезертирував з армії, приніс ствол. Посттравматичний синдром і складне життя дезорієнтували Крука як особистість, зробили кривавим хлопцем. Але по суті він – "дитя землі" із суто українським ставленням до неї як до неньки. Пішов до анархістів, бо в них не було планів забирати землю в селян.

Махновці сваряться за втрачену скриньку.

  Сергій Солопай грає попа-пристосуванця Онуфрія у виставі Дикого театру ”Червоне, чорне і знову червоне”. Тримає ікону із зображенням президента Володимира Зеленського. Хоче зняти з образа коштовний оклад, коли чує поблизу стрілянину
Сергій Солопай грає попа-пристосуванця Онуфрія у виставі Дикого театру ”Червоне, чорне і знову червоне”. Тримає ікону із зображенням президента Володимира Зеленського. Хоче зняти з образа коштовний оклад, коли чує поблизу стрілянину

– Б'юся з червоними за незалежність, а паралельно іде війна за свідомість Петра Крука, – говорить виконавець ролі Валеона Барона з іншого складу вистави 32-річний Орест Пастух. – Мій персонаж – людина з вищою освітою. Бачив світ, багато читав. Барон – збірний образ революціонерів-романтиків. Вірили, що, відколовшись від Російської імперії, маємо шанс здобути не просто державу, а передову країну.

Показуємо намагання освіченого пласту зрушити з місця українців, збагнути народну глибину – чим керуються, чому така логіка в поведінці та думках. 100 років тому вони повелися на заклик "Землю крестьянам" і пустили більшовиків. Все закінчилося Голодомором.

Зриває з дерева вишню, кладе до рота. Морщиться – кисла.

– Образ Барона влучно лягає на сьогодення – це частина освічених людей, яка плекає ідею суверенності. Знову маємо війну з Росією. У цій круговерті вкотре постає питання: чи буде держава?

На сцену вибігають більшовики Дуб – актор Дмитро Усов, 29 років, і Пацюк – Володимир Гладкий, 33 роки. Кидаються на Онуфрія вибивати інформацію. Дуб дістає ножем із казанка вареники у сметані, смачно поїдає – так шантажує батюшку.

Пацюк треться промежиною об дерево. Отримав венеричну хворобу від місцевої солдатки Катерини, до якої заходжує все село.

– Буде багато жартів про причинні місця, – каже співсценарист Олексій Буратинський. – І червоні, і махновці намагаються показати міць, притому не лише особисту, а й ідеологічну. Іноді символ чоловічої сили в них проявляється по-дикунському.

Онуфрій переконує червоних, що він пролетарій.

– Батюшка до всіх пристосовується – до махновців, червоних, – додає Буратинський. – Постійно з усіма поряд. І хоч його періодично б'ють – важливі справи без отця не обходяться. Його ім'я пов'язане із незрозумілою політикою Московського патріархату. Але наш Онуфрій уособлює негативні прояви всіх релігій.

Батюшка набирає в червоних кокаїну. "Обнюхані" чекісти обнімаються.

– Називай мене не Дубом, а Корабєльной Сосной, – вигукує Дмитро Усов. Глядачі заходяться сміхом.

– Швидка реакція, – каже дівчина в п'ятому ряду. – Зашквар про сосну вчора стався, а Дикий театр уже про це говорить (23 червня голова партії "Слуга народу" Олександр Корнієнко із нардепом Давидом Арахамією давали пресконференцію у Миколаєві. Перед її стартом обговорили колегу Ірину Аллахвердієву та Тетяну Домбровську, яка планує йти в мери обласного центру. Не помітили ввімкнених мікрофонів. "Ну баба робоча взагалі. Як корабельна сосна", – сказав Корнієнко про Домбровську. – Країна).

У довгій чорній спідниці, з хусткою на голові виходить солдатська вдова Катерина. Обличчя у бруді і крові. На грудях – армійські ордени. Відводить від Крука шаблю, занесену Дашевим.

– Уособлювала смерть, яка вибирає, кого лишити, – розповідає виконавиця ролі 28-річна Наталія Кобізька. – Катька – солдатка і дівчина-втіха для місцевих і заїжджих військових. Але режисер дозволив акторам бути співавторами ролі. Разом зробили її глибшою. Вирішили, що вершитиме долі чоловіків. У якийсь момент показує слабкість – "приходь, утішся". Та якщо щось не по ній – летять голови.

Костюм підкреслює образ. У чоловіків, які в неї побували, Катерина забирає медалі. Заражає їх смертельною хворобою. Вбиває від злості на війну. До Петра Крука ставиться по-материнському. До Барона – ко­рис­ливо, бо приносить їжу й речі. А любить Пацюка, який потім її вб'є. "У ту труну мене кине", – показує на сцену.

Катерина на коні, якого веде козак у вишиванці, "виганяє" публіку до озера. Йдемо між дерев неосвітленою дорогою. На протилежному березі Нестор Махно, якого грає Володимир Канівець. Оксамитову коробку йому човном везуть Петро з Бароном.

Всередині – бюстгальтер, який Нестор Іванович замовив із Парижа для дружини Галини. Просить Катерину приміряти.

– Вся ця кров заради бюстгальтера, – каже співсценарист Іван Рапотін. – Такий посил закладали і в п'єсу, і в майбутню книжку – будь-яка ненависть не варта того, що її породжує. Ми не пацифісти, нам болить Україна. Прагнення відстояти себе на фронті – важливе. Але всередині держави часто ворогуємо з несуттєвих причин.

– Ліфчик можна сприймати як екзотичну "паризьку річ", – говорить режисер Максим Голенко, 42 роки. – Як потяг до чогось прекрасного, естетично-західного, спроба дотягнутися до ідеалу. Це наче й іронія, а може, в цій коробочці – новий світ, Європа й цивілізація.

Вистава триває майже 2,5 год. Наступні її покази заплановані на 23 і 24 липня.

Шукаємо заміну недієздатній системі

– Анархія – це спроба українців знайти альтернативну течію, яка відрізняється від недієздатних систем, – каже режисер ­Максим Голенко.

– Українці попри постійні чистки і так звану селекцію народу частково вичавили з себе гомо совєтікус. Залишилися козацькі гени. Якщо і наступаємо на граблі, то вони створені нами.

Відрізняємось від росіян – маємо більший потяг до свободи. Ми теж нещасні, але ворушимося, на відміну від них.

Коли починали працювати з виставою, у США ще не було заворушень. Тепер п'єса відкрила й нові смисли – натякає на стрьомний час глобального фейкового популізму, на який повелися всі. Дивно і страшно дивитись, як держави, що століттями здавалися залізобетонними, руйнуються. А влада брехливої інформації, псевдопророки змітають імперії.

Зараз ви читаєте новину «100 років тому українці повелися на заклик "Землю крестьянам". Все закінчилося Голодомором». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі