вівторок, 27 червня 2017 07:40

Бізнес утратив третину покупців

— Свою клиентскую базу нарабатывали пять лет, а потеряли за неделю. Это 270 ты­сяч человек, — розповідає підприємець 43-річний Євген Гладкий з Одеси. Він продавав товари з ринку "7 кілометр" в інтернет-магазині. 1 червня почали діяти ухвалені проти РФ санкції Ради нацбезпеки й оборони України щодо заборони російських соцмереж та інших інтернет-ресурсів терміном на 3 роки.

— Розмови про закриття соцмереж вели давно. Ми з підприємцями думали, закон залишиться на папері. Але, коли побачили, що соц­мережі блокують інтернет-оператори й оператори мобільного зв'язку, стало страшно, — веде далі підприємець. — Останні операції в інтернеті проводили у травні. Але є контракти та зобов'язання, які в силі. Ніхто не пояснив, як їх закривати. Наприклад, портал "Яндекс" розповсюджував нашу рекламу. За це щомісяця на рахунок клали йому гроші. Він мав показати рекламу певну кількість разів споживачам. Через блокування цього не зробили. Партнери не винні. Бо ситуація, що склалася, це — форс-мажор. Із юристами намагаємося дізнатися, хто має відповісти за це та як вирішити питання цивілізовано.

Починав свій бізнес із невеликої групи "ВКонтакте". Спершу щотижня оновлював товар. Виставляв нові жіночі сукні, чоловічі футболки. Згодом додав взуття. Ще пізніше приєдналися партнери. Останній рік працював не сам. Були люди, які обслуговували інтернет-магазин. Це 40 осіб у різних містах. За день у нас купували від 15 до 20 тисяч одиниць товару. В тому числі й оптові покупці. Партії замовляли в Хмельницький, Київ, Дніпро. Взимку мали виручку мільйон гривень. За рік інтернет-магазин приносив до 700 тисяч чистого доходу.

Червень ми намагалися протриматися в тому ж режимі. Але бізнес утратив третину покупців. Контактуємо з клієнтами, чиї телефони мали. Додаємо їх у "Вайбер" або запитуємо адресу сторінки у "Фейсбуку". З липня відмовлюся від половини працівників інтернет-магазину. Перевлаштування на нові платформи потребує часу та грошей. Доведеться створити власний сайт, придумати якусь спільну мережу в "Інстаграм".

Перейти працювати у "Фейсбук" не так просто. В цієї мережі немає представництва в Україні, реклама в них коштує втричі дорожче, ніж "ВКонтакте". А групи, по яких шукають ту рекламу, погано відображаються. Щоб відновити втрачені контакти, знову запустити бізнес в інтернеті — потрібно три місяці.

— Среди бизнесменов, которые вели бизнес в интернете, началась реальная паника, — каже 37-річний Олег Яременко з Києва. Він мав бізнес із доставки продуктів. Група в соц­мережі "ВКонтакте" налічувала 700 тис. осіб. — Бізнесмени продають спільноти за 10 відсотків вартості. Моя група за нормальних умов коштувала майже 50 тисяч доларів. Тепер — 5 тисяч. Продають російським операторам.

Ми переорієнтовуємося на "Інстаграм". Там дешевше обслуговування, а українська аудиторія досить велика. Відтік відчули, але невеликий. З березня активно розробляємо нову групу.

— Звільнив трьох студентів, які наповнювали групи корисною інформацією. За свою роботу кожен щомісяця отримував 7 тисяч гривень. На черзі адміністратор, — каже власник турфірми 34-річний Назар Шовковський. — Програмісти активно розповсюдили інформацію, як обійти блокування. Це добре для звичайних людей, але бізнес не може в таких умовах працювати. Робимо ставку на "Інстаграм" і "Телеграм". Частину користувачів зможемо перетягнути до нас. Решту плануємо залучити за допомогою розіграшів та акцій. Ми втратимо 40–50 тисяч гривень щомісяця. Для нас це серйозна сума.

Зникло "Яндекс-таксі"

— Закриття соцмереж найбільше вдарило по малому бізнесу. У Києві знайома продавала дитячі речі ручної роботи. Зазвичай мала 12–15 замовлень. У червні зверталися лише ті клієнти, хто мав номер телефону, — розповідає аналітик компанії "Промодо" 41-річний Сергій Денисенко. — Також постраждали бізнеси в сфері послуг. Російська компанія "Яндекс-таксі" зникла з ринку взагалі. Також немає соцмереж з іграми, компанії "Яндекс-карти". Там оператори працювали в реальному часі. Виживуть компанії, що займалися торгівлею. Свої мережі перенесуть на інші сайти.

Від блокування соцмереж виграв "Фейсбук". За місяць там зареєструвалися понад два мільйони нових користувачів. Але для рекламодавця ця соцмережа незручна. Важко залучити покупця, рекламні компанії там дорогі, складна технологічна підтримка.

Частина аудиторії перейде на пошуковий сервіс "Ґуґл", частина на "Інстаграм", "Телеграм", але це робота з нуля. Не всі виживуть після такого стресу.

Зараз ви читаєте новину «Бізнес утратив третину покупців». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі