понеділок, 15 серпня 2011 10:47

Ракові клітини стали перехідними формами нового виду

Американські вчені презентували досить оригінальний погляд на причину виникнення ракових захворювань у людини. З їх точки зору, такі захворювання є свідченням того, що в людській популяції йде процес видоутворення, а онкологічні хворі стають, якщо говорити мовою науки, перехідними формами.

Нещодавно цю ж ідею виклала в своїй статті в журналі Cell Cycle група американських вчених на чолі з Пітером Дьюсбергом з Каліфорнійського університету в Берклі (США). Дослідники вважають, що канцерогенез є одним зі способів видоутворення, оскільки ракові клітини в принципі не мають стабільного каріотипу. При цьому Дьюсберг і його колеги не згодні з панівним уявленням про причини виникнення ракових захворювань, згідно з яким злоякісне переродження клітин викликано множинними мутаціями, що припадають на різні основні гени. Вони вважають, що причиною канцерогенезу стають не генні, а хромосомні неполадки, такі як подвоєння числа хромосом, делеція (випадіння ділянок хромосоми під час її копіювання перед поділом клітини), перемонтування хромосом (коли до однієї "пришивається" шматок іншої) і т. п.

Одним з найпоширеніших механізмів видоутворення під час канцерогенезу дослідники вважають анеуплоїдію. Ця "несправність" проявляється в тому, що при копіюванні хромосом з'являється не одна, а кілька її "клонів" (типовим проявом анеуплоїдії є таке захворювання, як синдром Дауна - він викликаний тим, що у хворих цією недугою присутня зайва копія 21 хромосоми). Так ось, згідно з дослідженнями групи Дьюсберга, анеуплоїдія властива всім раковим клітинам, і, на їх думку, є не наслідком, а причиною ракового переродження.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Японці змогли знищити ракову клітину

Проте вкрай рідко виходить так, що дана "несправність" не впливає на життєздатність клітини. Тоді вона закріплюється в генотипі нащадків і через кілька поколінь стає нормою. При цьому істоти, в клітинах яких це сталося, репродуктивно ізолюються від своїх родичів (тобто вони не можуть з ними схрещуватися), а це вже, в свою чергу, один з механізмів утворення нового виду. Подібні випадки відзначалися при утворенні нових видів у землерийок (Soricidae) і тенрекі (Tenrecidae), представників ряду комахоїдних (Insectivora).

Дослідники представили докази своєї версії, виклавши результати каріотипічного аналізу декількох ракових клітинних ліній у межах кількох поколінь. Виявилось, що в межах однієї лінії набір і будова хромосом у клітині не змінюються, але при цьому може сильно відрізнятись від хромосомного набору пухлини іншого типу або навіть від пухлини такого ж раку, але взятого в іншого пацієнта. Найпоказовішим прикладом є знаменита лінія клітин HeLa, яку 1951 року взяли в хворої Генрієтти Лакс, нащадки якої до цих пір цілком життєздатні. Було показано, що з тих пір ця лінія існує автономно, тобто поза організмом її "матері", її клітини мають цілком стабільний каріотип у порівнянні з тим, який у неї був у перші роки її існування. Однак він значно відмінний від такого в нормальних людських клітинах.

Отже, виходить, що канцерогенез є не стільки хворобою, скільки свідченням того, що людство як вид не є стабільним - в людських популяціях продовжують йти процеси видоутворення. Тому всіх, хто страждає на ракові захворювання, на думку авторів цієї гіпотези, слід вважати перехідними формами між старим і новим видом. Як випливає з положень синтетичної теорії еволюції, у них дуже мало шансів на виживання, доки умови проживання старого виду принципово не зміняться. Тільки в цьому випадку будь-хто з перехідних форм зможе отримати "путівку в життя" і сформувати новий вид.

У той же час не слід забувати про те, що в евкаріотів (тобто ядерних), до яких належать і люди, процес видоутворення - річ неспішна, він може розтягуватись на мільйони років. А боротися з пухлинами слід негайно, тут і зараз. Тому відкриття групи Дьюсберга крім теоретичної має ще й практичну цінність - воно може допомогти перегляду методики боротьби зі злоякісними пухлинами. Якщо вона правильна, то вченим слід зосередитись не на нейтралізації точкових мутацій, а на боротьбі з дестабілізацією каріотипів, тобто з механізмами неправильного копіювання хромосом. Це, звичайно, непросто, але цілком досяжно.

Зараз ви читаєте новину «Ракові клітини стали перехідними формами нового виду». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua