неділя, 26 квітня 2020 16:40

Борщ доставляли вертольотом: що їли льотчики під час ліквідації катастрофи на ЧАЕС

Автор: фото надане Олександром Кононовим
  Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі
Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі

Сьогодні минають 34 роковини аварії на Чорнобильській атомній електростанції. Її наслідки ліквідовували загалом 600 тисяч людей.

"Наказ їхати в Чорнобильську зону в складі авіаційної групи отримав в середині серпня. Вилетіли туди вертольотом з Борисполя. Приземлились за 10 кілометрів від реактора. Я забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі. Одночасно у повітрі знаходилось 11 літаків. При мені аварій не було", - розповідає Gazeta.ua військовий Олександр Кононов, заступник голови громадської організації "Ветеранів-ліквідаторів на ЧАЕС та членів їх сімей Вінницької області.

Аварія сталася восени. Військовий вертоліт зазнав аварії 2 жовтня. Під час дезактивації даху саркофага зачепився гвинтом за трос висотного підйомного 600-тонного крану. Пілота мабуть засліпило сонце. Може бути таке. І вертоліт упав на землю. Дивом не впав у реактор. Загинули усі троє членів екіпажу. Хлопці пройшли Афганську війну, а померли в Чорнобилі. Аварію випадково зняв на плівку оператор сибірської студії кінохроніки Віктор Гребенюк. В пам'ять загиблих там стоїть обеліск. На ньому викарбувані імена загиблих – капітан Володимир Воробйов, старший лейтенант Леонід Христич та Олександр Юнгкінд та прапорщик Микола Ганжук.

Автор: фото надане Олександром Кононовим
  Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі
Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі
Їжу теж доставляли вертольотом тричі на день. Це були комплексні обіди, так звана "льотна пайка".

На вибір пропонували перші дві страви. Привозили борщ по-українськи та суп-харчо. На друге теж був вибір з двох-чотирьох страв - лапша, гречана чи рисова каша, капуста тушкована. Що душа забажає. Давали домашню та копчену ковбасу. Додатково їли сир, сметану, варені яйця. З напоїв – молоко, кефір, компот, різні соки. Навіть шоколад видавали.

Автор: фото надане Олександром Кононовим
  Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі
Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі

Харчувались біля вертольота по черзі, щоб не всі одночасно покидали свої робочі місця. Насипали обіди в керамічний посуд. Давали їсти навіть з добавкою. Але з собою не давали. Це було заборонено.

Автор: фото надане Олександром Кононовим
  Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі
Олександр Кононов забезпечував безпеку польотів по конкретних маршрутах – курс, швидкість та висота, щоб не зіштовхнулись екіпажі у повітрі

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чиновники тихцем вивозили своїх дітей до Криму та Москви - військовий про перші дні після Чорнобильської аварії

Історія Чорнобильської АЕС почалася 1972 року. 15 серпня в 11:00 урочисто залили перший кубометр бетону у фундамент енергоблоку та заклали капсулу з листом до майбутніх поколінь. Та через 14 років стався вибух, який призвів до закриття АЕС.

Під впливом західних країн Україна в грудні 1995 року підписала Меморандум про взаємо-розуміння з членами "Великої сімки" і Єврокомісією, в якому зобовʼязалася закрити Чорнобильську АЕС до 2000 року.

15 грудня 2000 року Чорнобильська АЕС офіційно припинила виробництво електроенергії. О 13:17 за наказом тодішнього президента України Леоніда Кучми поворотом ключа реактор 3-го енергоблоку зупинили назавжди.

У 2011 році Міністерство надзвичайних ситуацій України дозволило усім відвідувати атомну електростанцію. Туристичні поїздки туди стали одними з найпопулярніших серед українців та іноземців.

Зараз ви читаєте новину «Борщ доставляли вертольотом: що їли льотчики під час ліквідації катастрофи на ЧАЕС». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі