вівторок, 05 червня 2018 06:03

Князь на вітчизняному літаку підкорив небо на 30 секунд

Князь на вітчизняному літаку підкорив небо на 30 секунд
Кудашев у пілотському кріслі власного літака. ФОТО: з відкритих джерел

5 червня 1910 року над Сирецьким іподромом у Києві піднявся перший вітчизняний аероплан "Кудашев-1". У небі він пробув 30 секунд і пролетів три десятки метрів. За штурвалом сидів його творець - російський князь та професор Київського політехнічного інституту Імператора Олександра ІІ Олександр Кудашев.

Він сконструював свій літак у дощатому сараї на території КПІ разом з тоді ще студентами Ігорем Сікорським та Федором Билинкіним. Вони допомагали з проектуванням гвинта і паралельно будували власні літальні апарати. Під час будівництва аероплана траплялись неприємні інциденти: протягом одного з випробувань розірвався пропелер. Уламки того самого гвинта розлетілись навсібіч зі страшною силою.

У результаті роботи в Кудашева вдався дерев'яний – із соснових рейок – літак, обтягнутий прогумованим полотном. Він важив 320 кілограмів і був оснащений двигуном "Анзані" потужністю 35 кінських сил.

23 травня (за старим стилем) гвинтокрил перевезли на Сирецький іподром. Там у присутності репортерів більшості міських газет і членів Київського товариства повітроплавання Кудашев здійснив свій політ. Про це писали і "Кієвлянін", і "Житель Києва", і "Вісник повітроплавання". Тодішню пресу дуже захоплював факт, що всі деталі літака – за винятком двигуна – було зроблено в Києві. Журналісти називали це початком вітчизняної авіації.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Як штурмовик Су-25 екстремально низько літав над пляжем: відео з кабіни пілота

Свідком події став математик Борис Делоне: "Спочатку він катався на ньому по полю за Пушкінським парком, вранці, а пізніше, в травні, нарешті й полетів. Ми все це бачили: це було дивовижне видовище. Дійсно, я не знав, що Кудашев - доктор наук КПІ, вважав, що він - дорослий студент".

Попри наданий пресою докладний звіт з події, першість польоту Кудашева не було офіційно визнано: він не подав відповідної заявки до Всеросійського аероклубу. Натомість пальму першості відхопив санкт-петербурзький інженер Яків Геккель, чий літак злетів на день пізніше.

За 11 днів після "Кудашева-1" у небо піднявся гвинтокрил Ігоря Сікорського – "БІС-1". Щоправда, над землею він пробув утричі менше - 10 секунд.

До революції Київ був найбільшим авіаційним центром: тут створили більше 40 різних моделей літаків. Таких результатів не було навіть в Петербурзі. Багато конструктори мали власні майстерні. Польоти проводилися на двох аеродромах - на Сирці та Куренівці. Сирецький вважався військовим. Над ним в 1913 році поручик Павло Нестеров на літаку "Ньюпорт" вперше в світі виконав "мертву петлю".

Зараз ви читаєте новину «Князь на вітчизняному літаку підкорив небо на 30 секунд». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі