вівторок, 30 жовтня 2012 10:59

Неандертальці навчилися робити татуювання у кроманьйонців

Автор: Фото: vk.com
  З культурою Шательперон пов'язані останки як пізніх неандертальців, так і ранніх кроманьйонців

Європейські археологи довели, що неандертальці навчилися виготовляти нові види знарядь праці і почали прикрашати себе татуюваннями після контактів з предками сучасних людей, обчисливши вік кісток з французької печери Арсі-сюр-Кюр. Про це йде мова в статті, опублікованій в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Археологи відтворили зовнішність тупикової гілки давніх людей

Вважається, що предки неандертальців покинули Східну Африку - "колиску" людства - значно раніше за кроманьйонців, приблизно 300-400 тисяч років тому. Наші предки вперше покинули Африку понад 100 тисяч років тому, і проникли в Європу приблизно 40-45 тисяч років тому, де вони деякий час жили пліч-о-пліч з неандертальцями.

Деякі вчені вважають, що неандертальці перейняли окремі культурні традицій у кроманьйонців - свідчення цього процесу збереглися у вигляді артефактів незвично розвиненою шательперонської культури. Інші археологи стверджують, що неандертальці самостійно досягли цього рівня розвитку. Третя група дослідників вважає, що шательперонська культура насправді є слідом сучасних людей, а не Homo neanderthalensis.

Автор: Фото: hronoblog.com
  Характерним знаряддям праці цієї культури є "шательперонскій ніж" з кременю з прямим ріжучим краєм і притупленою зігнутою спинкою

Група археологів під керівництвом Жан-Жака Убліна (Jean-Jacques Hublin) з Інституту еволюційної антропології в Лейпцигу (Німеччина) надала переконливі докази на користь першої теорії, обчисливши вік останків неандертальців в печері Арсі-сюр-Кюр у французькій Бургундії.

Як відзначають автори статті, точне датування кісток неандертальців вкрай складне через неточності, які з'являються в радіовуглецевому аналізі при наближенні до меж його можливостей - 50-60 тисяч років. Для вирішення цієї проблеми вчені розробили новий метод вилучення проб з кісток і вирахували вік 40 фрагментів кісток Homo neanderthalensis, витягнутих з 14 шарів відкладень на дні Арсі-сюр-Кюр.

Ублін і його колеги зіставили вік останків неандертальців з часом залягання порід. Виявилося, що всі вивчені проби, крім двох зразків кістки, сформувалися приблизно в той же час, що і навколишні їх породи.