четвер, 20 грудня 2012 13:48

Науковці вивчають давньоєгипетський барвник

Автор: J. Am. Chem. Soc., DOI: 10.1021/ja310587c
  Ваза, виготовлена ??приблизно в 1300 до н. е. покрита шаром пігменту, який називають "єгипетська синь"

Для обробки стін і фарбування керамічних виробів стародавні єгиптяни використовували синій пігмент, який містив мідь. Дослідники виявили, що цей пігмент легко утворює нанолуску, яка випромінються в ближньому ІЧ-спектрі. Як стверджують дослідники, ця властивість може знайти застосування в медичній діагностиці або виготовлення документів, захищених від підробки.

Тіна Салгуеро (Tina Salguero), фахівець з неорганічної хімії з Університету Джорджії (Афіни) вивчає матеріали із шаруватою будовою. Дослідники розщеплюють такі матеріали на  нанолуску, що володіє практично корисними властивостями - наприклад, здатністю запасати електричний заряд або проводити електрику.

Одного разу після перегляду телепрограми, Крістоферу Барретту, досліднику, який працює в групі Салгуеро, спало на думку вивчити ще ряд шаруватих матеріалів - пігментів, які використовували художники стародавнього світу. Салгуеро заохотила його досліджувати ці пігменти, які хіміки отримали як культурну спадщину давніх майстрів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Верблюди, піраміди й бедуїни: що фотографували мандрівники у Єгипті 100 років тому?

Один з таких пігментів - єгипетська синь. Він є сумішшю тетрасилікату кальцію міді (CaCuSi4O10) з вкрапленнями діоксиду кремнію. Археолог Марка Аббе заявляє, що єгипетська синь є найдавнішим з відомих комплексних пігментів. З початку 3 тисячоліття до н.е. люди з Єгипту, Греції та Месопотамії використовували єгипетську синь для заміни ляпіс-лазурі. Нещодавно дослідники виявили, що при опроміненні видимим світлом єгипетська синь випромінює в близькому інфрачервоному діапазоні, при цьому жоден з античних матеріалів не відрізняється такою сильною люмінесценцією.

За словами Салгуеро, в ІК-спектрі випускає невелику кількість матеріалів. Дослідниця вирішила перевірити, чи можна розділити єгипетську синь на світловипромінюючу нанолуску; Салгуеро сподівалася, що якщо старий-старий пігмент можна було б розщепити на наноструктури, в сучасному світі для нього можна було б знайти чимало цікавих додатків.

Дослідники відзначають, що для того пігменту, який тисячоліттями залишався стабільним на поверхні стародавніх артефактів, єгипетська синь розщеплювалася на нанолуску на подив легко - все, що для цього було потрібно - перемішування матеріалу в гарячій воді протягом декількох днів. За допомогою атомно-силової мікроскопії дослідники виявили, що одношарові лусочки матеріалу відрізняються товщиною близько 1.2 нм. Потім дослідники підтвердили, що при опроміненні видимим світлом нанолуска CaCuSi4O10 випромінює в ближньому ІЧ.

Зараз ви читаєте новину «Науковці вивчають давньоєгипетський барвник». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua