понеділок, 23 лютого 2015 18:00

Ізраїльські вчені знайшли виноград, якому понад 1500 років

Виноградні кісточки з Халуци. Фото: The Israel Antiquities Authority.

Під час розкопок ізраїльські археологи вперше виявили кісточки винограду. Цей виноград використовували для виготовлення "вина з Негева" - одного з найкращих і найвідоміших вин в Візантійської імперії.

Обвуглені зернята, яким вже понад 1500 років, були виявлені під час розкопок в стародавньому місті Халуца в Негеві під час спільних досліджень Хайфського університету та Управління старовини Ізраїлю.

"Сьогодні в Негеві ростуть європейські сорти винограду, а виноградна лоза Негева була втрачена для світу. Наша наступна задача - відтворити стародавнє вино, і, можливо, таким чином нам вдасться відтворити його смак і зрозуміти, що робило вино з Негева таким особливим", - сказав професор Хайфського університету, керівник експедиції Гай Бар-Оз (Guy Bar-Oz).

Археологи знали про "вино з Негева" або "вино з Гази" з письмових джерел візантійського періоду. Вважалося, що це вино було найвищої якості і коштувало дуже дорого. Раніше під розкопок в Негеві археологи виявили тераси, на яких вирощували виноград, виноробні, в яких робили вино, і посуд, в яких воно зберігалося і експортувалося, але кісточки винограду раніше не вдавалося знайти.

У період свого розквіту Халуца була найважливішим містом у візантійському Негеві. Кам'яні будинки Холуци не дожили до наших днів: споруди розбиралися на камінь протягом багатьох століть. Найцікавіші знахідки чекали археологів на звалищі. За словами професора, міські звалища залишилися практично недоторканими і тепер позначають межі стародавнього міста.

У сміттєвих нашаруваннях дослідники виявили значну кількість фрагментів кераміки, яку використовували для зберігання, готування та сервірування столу. Серед них були й амфори, в яких зберігали давнє вино з Негева. Археологи знайшли також велику кількість залишків біологічного походження: кістки риб з Червоного моря, черепашки молюсків і ракоподібних з Середземного моря.

Серед знахідок виділялися сотні крихітних обвуглених кісточок винограду. Це перший прямий доказ того, що в Західному Негеві в давнину вирощували виноград. Знайти кісточки було нелегко: дослідники вперше використали просіювання грунту і флотацію (промивку).

Наступним етапом дослідження буде вивчення ДНК кісточок. Це дозволить визначити походження виноградних лоз. Вчені поки не знають, який виноград вирощували в Негеві. Це могли бути як іноземного - італійського або французького - походження, так і місцеві.

Зараз ви читаєте новину «Ізраїльські вчені знайшли виноград, якому понад 1500 років». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua