четвер, 04 листопада 2010 16:55

"Це вже ти в почоті, як калоші купила"

- Баба моя розказувала, шо й до революції калоші були, але то була велика цінність, - згадує 71-річний Віталій ЧИЖИК із Києва. - І в 1920-х по селах, у НЕП появилися. Спочатку резина не була такою, як зараз, із хімії. А з каучука. При Сталіні був даже такий наказ - вирощувати коксогиз. Його в Середній Азії садили для резини і в нас почали. І даже на Сумщині, в Білопіллі, звідки я родом, його вирощували. Він ото як одуванчик. Були цілі поля цього коксогизу. Но він у нас отакий сидів, не ріс, короче говоря.

Після війни калоші з ранньої осені до весни - основна у людей обувка. Бо з нею було страшне. Вірніше її не було зовсім. То шили з вати й сукна бурки, у калоші - і вперед. Зайдеш в учительську, а там на вєшалці одежа і пар 15-25 калош стоять. А літом парусинові туфлі - це така була сама разпространьонная обув. На Сумщині ж суцільні чорнозьоми. Чуть дощик капнув, і даже ті парусинові туфлі в галоші - і пашов. Не раз було, шо вступнеш, раз - калоша осталася там, в чорноземі, а ти в парусиновій туфлі на одній нозі пострибав.

Калоші захищали ноги капітально. Але розношувалися. Ця баїчка просідала, задник пошльопував, протиралася подошва. У магазинах десь у 1950-х були в магазинах такі, як лодочкі, невисокі. Внутрь вони так розовой баєчкой утєпльонниє чуть-чуть. Тож на босу ногу калоші не вдягали. Замотували онучами якимись чи носки шерстяні натягували - резині не довіряли. Бо казали, шо ноги болять і крутять, як в калошах походиш босим.

Перестали їх носити, як почала появляться обув нормальна. А тоді співали:

Слава Сталіну-грузину,

Шо обув нас у резину.

"Галошніками" називали тих, хто в театрі спішив, шоб першими з гардеробу забрати калоші. Бо часто так було, шо хто перший добіг, той кращі вхопив. Бува, їх одягали чужі, і тоді тобі або більші, або менші попадалися. А твої хтось одів. І тому люди спішили. Навіть інтелігентні.


- То не вважалося позорно носити "кальоші", як у нас казали, - така була мода, - пояснює 65-річна Галина ДОБРОВОЛЬСЬКА. Вона народилася й виросла у Львові, 1966-го переїхала до райцентру Козова на Тернопільщині. - Їх взували поверх чобіт, туфель і черевиків, щоб взуття не псувалося. Тоді підошви в шкіряних чобітках були тоненькі, швидко промокали. А так скинеш калоші в коридорі - і по кімнаті в гарному взутті ходиш. У ті часи інтелігенція в гостях не роззувалася, як тепер.

У львівських магазинах їх виставляли на вітрині поруч зі шкіряним взуттям. Можна було підібрати одразу чобітки й на розмір більші калоші до них. Різниці між чоловічими й жіночими не було.

- Я до школи в калошах ходила. Дороги ж не були тоді такими асфальтованими, усюди повно болота. Бувало, біжиш до школи, а сніг топиться. Набереш повну галошу води - треба вертатися, міняти. Але догляду вони потребували мінімум. Помиєш водою - і ставиш сушити.


- За Польщі ми не знали, що таке ґальоші. Вони з'явилися уже за радянської влади. Але не за "перших москалів" 1939-го, а вже "за других" - після 1944-го, - розповідає 77-річна Марія СУШНИК, теж із селища Козова. - Райкомівські пані ходили в нових ґальошах поверх чобіт. Навіть до ресторанів чи популярних тоді "чайних". Коли заходили всередину, скидали їх. Клали в пакет і здавали в гардероб.

Після війни калоші були дефіцитом для простих селян. Добра пара коштувала 12 крб. Грошей у людей не було. Щоб якось заробити, продавали те, що виростили в господарстві. Десяток яєць тоді коштував 70 коп, а вінок цибулі чи часнику з 30 шт.- 3 крб. Тому переважно на сім'ю припадали тільки одні калоші.

- Перші ґальоші ми змогли купити десь 1946-го. Були завеликі навіть на батьків. Усередину мусили підкладати віхоть соломи.

Калоші були в моді до середини 1950-х. Для "битих" валянків, пошитих із волоку, були калоші заввишки 10 см. А для "шитих" - із вати й сукна - наполовину нижчі. Глибокі калоші ще називали "цюні".

У Козовій досі переповідають один казус. До районного лікаря-гінеколога прийшла на прийом молода жінка із села. Біля входу у кабінеті стояли калоші медика. Пацієнтка подумала, що на гінекологічне крісло слід іти в тих калошах. Узулася в них і рушила на огляд.

- Прошу пані, калоші можете лишити, - завернув лікар пацієнтку.


- Я була в десь у другому - третьому класі, як купили мені фетрові білі валянці. Тоненькі такі, - згадує 56-річна Людмила КОРОЛЬ із райцентру Гадяч на Полтавщині. - Їх ставили в тазок і чистили манною крупою. А на них одягали калоші - аж блищали. Було безумно красиво. Калоші були дефіцит. У мене були, бо дєд був директором горторгу. Уявляєте, одєжда тьомная, а валянки бєлиє.

А потім мені купили ботінки. Настоящіє, на шнурках. Бабушка заставіла ботінки всовивать в калоші. А мені було стидно - вже ж у четвертому класі була, у дівки лізла. Хотілось похвастаться ботінками. Це ж був шик. Ми тоді запасну обув у школу в торбі носили. То я виходила з дому, знімала калоші та йшла до школи. Як додому підходила, то витягала їх з торби й натягувала. А бабушка ніяк второпати не могла, чого калоші сухі, а ботінки в них мокрі.

Одного разу приїхала в Гадяч до бабусі навесні, а вона шукає по хаті якогось "мальчіка". Я зраділа - думала, що буде мені компанія гратися. Мені тоді десь років із 8 було. А вона витягує з-під шафи дерев'яну дощечку з вирізом, до якої прибита ще одна. Показує, що однією ногою потрібно притиснути "мальчіка" до полу, а задник калоші засунути у виріз. Смик - і зняла калошу. Потім з іншої ноги.


- Галоші ше до войни надягали на валянки, кірзові чоботи, черевики, - розповідає 72-річна Феодосія ПЕТРИШИНА із села Гордіївка Тростянецького району на Вінниччині. - Тоді вони були мілкі, лиш пальці закривали. Підеш кудись у болото, прийдеш із мокрими ногами - невдобно. Їх носили й на босу ногу - не було в шо взутися, ходили босі, як пси.

Дівчата в калошах ходили на танці.

- Як побачать, шо в когось є галоші, то вже кажуть: "О, бачила, бачила? Вже купила, багачка". Бідне за шо купить? Це вже ти в почоті, як галоші купила.

Наприкінці 1950-х у селі з'явилися глибокі калоші.

- Вони були по кісточки, а передок був випуклий, як бурулька, - згадує 85-річна Марія Кулик із того ж села. - Ходили купляти в район до магазина. А валянки шив чоловік у сусідньому селі Тростянчик. То це закажеш у нього валянки, а потом ідеш підбирати до них галоші. Потом вже появились і в сільській кооперації.


- У нашому селі перші калоші з'явилися у війну, - згадує 70-річна Надія ГОРОБЕЦЬ із села Циблі Переяслав-Хмельницького району на Київщині. - Вони були саморобні. Клеїли з камер воєнних машин, бо треба в чомусь ходити. Клеєні калоші називали чунями. Резину тоді дістати було непросто. То люди порвані камери обмінювали в солдат на хліб, горілку, що дома було. У нас на все село один дядько, який вмів клеїти калоші. Пам'ятаю, клей - саморобний, його якось варили. А з чого, не знаю. Ми з братом однесли камеру, то той дядько наклеїв нам три парі калош. Усередину напихали солому - такі устілки. Калоші були глибокі, вище щиколоток. Носили їх на босу ногу. Крепкі були, довго в них виходжували, хіба що проколеш чи прорубаєш. На зиму у воєнні роки із суконних свит шили валянки, а зверху надівали ці чуні.

Заводські калоші могли купити лише заможні, каже 71-річна черкаска Дуня ДОНЕЦЬ, яка народилася в селі Макіївка Смілянського району:

- Мілкі носили не лише замість туфлів, а й зверху на хромові чоботи. Глибокі калоші надівали на валянки. І це хто ходив у калошах, був великий хазяїн. Бувало, як прийдуть на вечорниці парубки й дівчата, та в калошах із чоботами. А ми, босонога малишня, тільки й дивимося на ті калоші, як виблискують.

Жили бідно, без батька. Нас у матері росло четверо. Я була найменша. Мені тоді було років 5 чи 6. На всіх - одна пара калош. І то на материних валянках. Узували з сестрами по черзі. Було таке ще: хто раніше з дітей встав, тому й дісталися.

Узимку мати встає топити, і я підхоплююся. Доки сестри сплять, украду калоші й до сусідів Куценків. Там був Борис таких годів, як я. І йдемо їздити на калошах із крутого бугра. Якісь там куфайки зверху накинемо. Сідаємо голою задницею на калоші й летимо по снігу аж туди, у берег. А тоді калоші в руки й босяка наверх. Ото разів із десять з'їдемо й додому. А потом прийду в хату, а мене налуплять. Особенно, якщо катаюся довго. Бо ж і мати, і дівчата сидять удома, не можуть вийти.

 

Калоші Михайла Суслова охороняла міліція

Головний ідеолог партії та "сірий кардинал" брежнєвської епохи Михайло Андрійович Суслов носив калоші все життя - аж до смерті 1982 року. Перший секретар Московського міськкому Микола Єгоричев розповідав, як в аеропорту Внуково-2 зустрічали якогось іноземного гостя. Члени Політбюро попереду, решта трохи позаду.

- Бідне в нас Політбюро! - голосно сказав Єгоричєв.

Усі зупинилися й озирнулися:

- А що?

- На все Політбюро одні калоші!

Було сухо, а Суслов - у плащі й калошах.

Брежнєв посміхнувся.

- У калошах дуже зручно, - переконував інших Михайло Андрійович. - На вулиці сиро, а я зайшов до приміщення, зняв калоші - і будь ласка: у мене завжди суха нога.

Про калоші Суслова було чимало анекдотів. Одного ранку, дійшовши з дому до службової автівки, Суслов чи то від старечого маразму, чи то від глибокої задуми зняв улюблені калоші коло машини, акуратно підрівняв їх округлі носики і поїхав до Кремля. Охорона запанікувала: в інструкції такої ситуації не передбачено. Ні забрати калоші, ні зателефонувати товаришу Суслову ніхто не наважувався. Урешті-решт біля калош виставили вартового, який мав їх сторожити до повернення господаря. Увечері лімузин пригальмував точно поряд із калошами. Ноги Суслова з машини потрапили прямо в них. І головний ідеолог партії попрямував до під'їзду свого будинку.

Під кінець його життя підсміювалися, нібито Суслов від старості забуває перед сном зняти калоші.

 

1803 - британець Редлі запатентував "чохли для взуття" з тканини, просякнутої сирим соком каучукового дерева. Цей винахід вважається прототипом калош. Редлі ніяк не міг вилікуватися від застуди через лондонську сльоту. Читаючи "Записки про Галльську війну" Юлія Цезаря, довідався, що древні галли для захисту від грязюки й вологи носили на сандаліях захисні футляри - gallica solea. Перші зразки калош були не дуже зручними: у спеку прилипали до взуття, а в холод тріскали.

1839 - американець Чарльз Ґудійр після багаторічних експериментів винайшов метод вулканізації - зварювання каучука із сіркою при нагріванні. Новий матеріал - гума - вийшов еластичний і міцний. Американські компанії швидко налагодили масовий випуск гумових калош, що не боялися ні спеки, ні холоду.

1860 - німецький підприємець Фердинанд Краузкопф, який торгував американськими калошами в Гамбурзі, відкрив у Петербурзі Товариство російсько-американської гумової мануфактури - російською скорочено ТРАРМ. Уже восени того року підприємство виготовляло до 1000 пар калош у день. Попит на "чохли для взуття" постійно зростав. Із 1888 року на них з'явився фірмовий знак - трикутник з абревіатурою фірми всередині. Із часом фабрику також назвали  "Треугольник".

1900 - 1912 - за цей період випуск "Треугольником" калош зріс із 10 млн пар у рік до 20 млн. Фактично підприємство забезпечувало калошами всю Російську імперію. Чверть продукції відправляли на експорт до Європи та США. Калоші носили поверх взуття в дощову погоду, у приміщенні їх знімали, залишаючись у черевиках чи чоботях.

1921 - починається випуск радянських калош - на тому ж "Треугольнику", який став тепер "Красным треугольником", та на московському "Большевику". За радянських часів лише на заводі "Красный треугольник" виготовляли 10 - 15 тис. пар калош щодня, робітники працювали в три зміни.

1950 - 1960-ті - хоч популярними в СРСР стають гумові чоботи, калоші все одно ще носять. У театрах та інших громадських місцях навіть були спеціальні полиці для них. Після похорону Йосипа Сталіна в березні 1953-го на вулицях Москви валялися декілька тисяч загублених калош.

 

1 843 000 пар калош

виготовило 2009-го чернівецьке ТОВ "Розма" (до 1992-го - Гумово-взуттєвий завод) - найбільший вітчизняний виробник цього взуття. Із них 1 млн 400 тис. пар калош пішло на експорт - до Афганістану, Таджикистану, Узбекистану.

- Для Середньої Азії виготовляємо особливу модель - чорні калоші з гострим носиком та малиновою підкладкою. Там таке взуття носять увесь рік, його там має кожен", - додає директор із питань праці та персоналу ТОВ "Розма" Людмила Чеботарьова.

 

"Ви, панове, даремно ходите без калош в таку погоду... По-перше, ви застудитеся, а, по-друге, ви наробите слідів мені на килимах, а всі килими в мене перські".

Михайло Булгаков. "Собаче серце"

 

Зараз ви читаєте новину «"Це вже ти в почоті, як калоші купила"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

2

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі