пʼятниця, 25 березня 2022 16:35

"Наслідки атаки на українські порти незабаром будуть відчутні у всьому світі" - експерт

"Наслідки атаки на українські порти незабаром будуть відчутні у всьому світі" - експерт
Експерт пояснив про наслідки блокування українських портів. Фото - Фокус

Атаку на українські чорноморські порти – слід розуміти як економічну війну Росії. Припинення нормальної торгівлі не лише позбавить Україну підтримки її військових зусиль, але й призведе до втрат для багатьох країн світу – прямо чи опосередковано.

Про це сказав експерт Михайло Гончар - президент "Центру глобалістики Стратегія 21 століття" на зведеному брифінгу експертів щодо безпекової та економічної ситуації та військових загроз у Чорному та Азовському морях.

Експерт послався на дані західних медіа, які намагаються розібратись у загальноекономічній ситуації.

"Через порти на Чорному та Азовському морях іде приблизно 75 відсотків українського експорту зерна. Україна постачає 13 відсотків світового обсягу кукурудзи і таку ж частку пшениці. Це означає, що перебої торгівлі уздовж Чорноморського та Азовського портів можуть позначитись на продовольчих ринках у всьому світі", - сказав Гончар.

За його словами, криза вже відчувається у кількох країнах. Ситуація погіршуватиметься.

"Ми вже бачимо повідомлення з низки країн: Тунісу, Зімбабве щодо проблем із зерном, від Болгарії – з олією. Це все наростатиме, вимагатиме реагувань не лише країн чорноморського регіону, а і як відзначили колеги, необхідні термінові дії по знешкодженню російської активності. Локалізації наслідків", - сказав Гончар.

Чорне море відіграє також важливу роль у транспортно-енергетичному плані. Регіон перебуває в початковій фазі освоєння підводних ресурсів Чорного моря. Передусім це газ. Експерт нагадав, що напередодні початку російської агресії у 2014-му в Україні стартували кілька міжнародних проєктів, які зараз згорнули.

"Коли ми згадаємо 2014 і мотиви російської агресії проти України – не останнє місце займав і мотив енергетичний. Протидія реалізації кількох мегапроєктів, які були ініційовані Україною на початку 2010 років. До них були залучені провідні американські й європейські нафтогазові компанії. Зокрема мова йде про контрактний блок скіфської ділянки", - нагадав Гончар.

До одного з проєктів у Чорному морі були залучені американські й європейські інвестиції.

"Усе це в сукупності створювало можливість, що Україна не лише задовольнить свої потреби газу, але й стане експортером газу серед країн центрально-східної Європи, що було розцінено в Москві як загроза", - розповів Гончар.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: США знайшли, чим замінити російські сталь, чавун і алюміній

Основні тези форуму

Світова спільнота повинна негайно розпочати міжнародну військово-морську гуманітарну операцію у Чорному морі. Про це заявив керівник Інституту чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко під час брифінгу в Медіа Центрі Україна.

"В портах Чорного моря стоїть 64 іноземні судна. В портах Маріуполя – 6 іноземних суден, а у Бердянську - 15 таких суден. Однак, 15 березня, російський флот виштовхав іноземні судна з портів Бердянська, щоб використовувати його як логістичний хаб для постачання озброєння у Запорізьку та Донецьку область. Вчора Росія оголосила про створення так званих гуманітарних коридорів, щоб ці торговельні судна могли вийти з портів України. Але це дуже цинічна річ. Адже у Чорному морі йдуть активні бойові дії і це, щонайменше наражає торгові судна на небезпеку", - сказав він.

Андрій Клименко закликав міжнародну спільноту негайно розпочинати міжнародну військово-морську гуманітарну операцію, яка має знешкодити мінну небезпеку, а для цього вивести у море спеціальні тральщики.

"19 березня ВМС України поширили морське попередження про те, що флот РФ здійснив мінування району Чорного моря, яке прилягає до гирла Дунаю – єдиний водний шлях, який лишився в України на Захід, а також мінування в районі острову Зміїний, де проходить рекомендований маршрут з Босфору до чорноморських портів. Необхідно негайно розпочинати міжнародну військово-морську гуманітарну операцію, яка має знешкодити мінну небезпеку, а для цього вивести у море спеціальні тральщики. Але вони потребують захисту з повітря", - наголосив керівник Інституту чорноморських стратегічних досліджень.

Андрій Клименко додав, що для реалізації операції необхідно вимагати від Росії припинити бойові дії у морі і відвести свої кораблі. Інакше, це призведе не лише до кризи в економіці України, але й до споживчої кризи у світі. В іншому разі Україна не може взяти на себе відповідальність за виведення іноземних суден зі своїх портів.

Також Андрій Клименко зазначив, що продовжується активний морський трафік з експорту російської нафти до країн Європи. Тільки за 10 днів пройшло 77 танкерів з російською нафтою, які перевезли понад 4 мільйони тон нафти. Вартість цієї нафти еквівалентна вартості 440 крилатих ракет "Калібр". Порти призначення танкерів – Роттердам, Франція, Італія.

Протягом місяця на Чорному морі ведуться активні бойові дії. РФ сконцентрувала у Чорному морі близько 45 бойових кораблів і катерів, це Чорноморський, Балтійський, Каспійський і Північний флоти. Загальна чисельність великих десантних кораблів становить 11 одиниць, які були розприділені на дві тактичні групи. Одна група діяла в Чорному морі, одна на Азовському. І там, і там десантні загони прикривали кораблі від вогневої підтримки. Про це в Медіа Центрі Україна заявив експерт Центру оборонних стратегій, капітан 1 рангу запасу ВМС ЗСУ Андрій Риженко.

"Так тривало до вчорашнього дня, поки ЗСУ не нанесли ракетний удар по порту Бердянська. Один корабель знищений повністю та близько трьох - пошкоджені. Тобто, в цьому регіоні флот росії не може тимчасово виконувати свої завдання, бо частково виведений з ладу", - сказав він.

Водночас експерт Центру оборонних стратегій наголошує, що інше угруповання кораблів розташоване між Кримським півостровом і біля Одеси, а це 7 десантних і до 10 надводних кораблів.

"Час від часу ці кораблі намагаються перевірити наші сили і спробувати висадити десант. Однак, десант в Одесі можливий лише за умови, якщо росіяни візьмуть Миколаїв",- сказав він.

Перед початком війни, Росія також перекинула близько 20 кораблів і суден з Тихоокеанського і Північного флотів у Середземне море. І тут позитивно зреагувала Туреччина, яка перекрила Чорноморські протоки і тим самим унеможливила прохід цих кораблів.

"Це дуже допомогло Україні, бо російські кораблі обстрілюють нашу територію саме з кораблів", - наголосив Андрій Риженко.

Експерт ЦГЗ пояснив, що перед початком війни російському флотові було поставлено три завдання: блокада портів України, навіть іноземні судна піддавалися обстрілам без попередження; протидія військово-морським силам України, але противник не підходить ближче, ніж на 5 морських миль. Вже відомо, що щонайменше два кораблі Росії були пошкоджені українською береговою артилерією. Ще два – системами залпового вогню. Третє завдання - висадка десанту. Росіяни вже тричі намагалися це зробити, але без допомоги сил з суходолу це неможливо. На Чорному морі під контролем України – порти Одеси, Чорноморська, Очакова та Миколаєва. Важкі бої тривають за Маріуполь та його порт.

Німеччина хоче стати незалежною від російської енергетики. До кінця року там планують скоротити до 30 % залежність від російського газу, а імпорт нафти знизити удвічі. Про це повідомляє Spiegel з посиланням на Мінекономіки ФРН. "Німеччина перебуває у процесі швидкого зниження енергетичної залежності від Росії, - кажуть у міністерстві. - Німецькі посадовці обрали три плавучі термінали рідкого газу через енергетичні компанії RWE та Uniper. Зараз компанії ведуть переговори щодо оренди так званих плавучих сховищ і регазифікаційних установок. Ці великі спеціальні кораблі можуть брати з танкерів зріджений природний газ і повертати його в газоподібну форму".

Зараз ви читаєте новину «"Наслідки атаки на українські порти незабаром будуть відчутні у всьому світі" - експерт». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі