середа, 12 березня 2014 10:17

Подвір'я музею Шевченка накрили скляним дахом

— Як положено, ми їх обплювали. Але є така формула: удари долі зміцнюють дух, — жартує поет Борис Олійник, 78 років. Розглядає портрет Василя Жуковського пензля Карла Брюллова. 1838-го картину продали на аукціоні й на ці кошти викупили з кріпацтва Тараса Шевченка. 9 березня Національний музей поета у Києві поновив роботу. Розташований в особняку цукрового магната Миколи Терещенка, зведеному у 1840‑х. Реставрація будівлі тривала півроку й обійшлася у 53,6 млн грн.

— Нові керівники вчинили подвиг за такий короткий термін, — продовжує Борис Олійник. — Грибок же був скажений, будинок ось-ось мав упасти. А нарікатимуть завжди. Мене задовольняє цей варіант бачення Тараса Шевченка. Його наблизили до людей. Показали, що якби він і не став поетом, усе одно в історії залишився б як геніальний ху­дожник.

Після реставрації заклад розширив площу для експозиції. Внутрішнє подвір'я накрили скляним дахом. Тепер тут можуть проводити пересувні виставки. У старовинному особняку з'явилися ­пандуси та ліфти для відвідувачів у інвалідних візках.

— Краще б автобуси для інвалідів закупили для всієї України, щоб людина змогла добратися сюди, — розказує 59-річна Наталія Клименко — колишня директор музею Шевченка. — Незрозумілий підбір експонатів. Заявлені спецвітрини для графіки не мають клімат-контролю. Олійні ж роботи Шевченка за якимось оборонним склом, хоча на них не впливає сонячне світло. Незрозуміло, чому аркуші з "Трьох літ", план хати, яку хотів побудувати поет, лежать на підлозі у скляних кубах. Аби прочитати текст, відвідувач має прийняти неестетичну позу.

Наталія Михайлівна показує на портрет Миколи Гоголя на висоті 2,5 м.

— Музейний принцип: експонат має бути на рівні очей. Попередня експозиція розгорталася за біографією Кобзаря. Період навчання в Петербурзькій академії мистецтв займав дві зали, зараз у одній з них ліфт. Те, що тут зробили, — катастрофа. Тараса Шевченка виставили за двері власного музею. На громадських слуханнях я заявляла не допускати Ларису Павлівну. Тепер ця пані посміхається.

Неподалік проходить головний архітектор відновленого приміщення Лариса Скорик, 74 роки. Зупиняється на мить послухати попередню директорку.

— Ганьбисько! Як можна було довести до такого стану, який був при вас? Дах провалювався, — кидає і йде.

— Замурувавши вхід і вікна пам'ятки архітектури, вона порушала п'ять статей чинного законодавства, — відповідає Наталія Клименко. — Що це за новітній принцип? Казали, щоб молодь ходила. А молодь зі словами Шевченка помирала на Майдані. І перший убитий, Сергій Нігоян, читав перед смертю поему ­"Кавказ".

Колишня директорка заходить до зали, присвяченій 10-річному засланню Шевченка в Казахстані. Раніше експозиція розташовувалася у трьох кімнатах, тепер — в одній.

— Де 10 акварелей із "захалявної книги", створені у роки повної заборони писати й малювати? Де енергетика каменю? Спеціально з місць заслання були привезені яшмові колони, пісковик. У дворі зрубали шовковицю, що виросла з пагону дерева, яке садив Шевченко на березі Каспійського моря, — Наталія Клименко переходить до наступної зали. — Де автентика? Теперішня шаль на базарі куплена. Два різностильові гарнітури поряд. У своїй хаті ви поставили б карельську березу і червоне дерево разом?

Із директором музею Шевченка 47-річним Дмитром Стусом сходами піднімається новий міністр культури Євген Нищук, 41 рік.

— Стара експозиція музею не мінялася з кінця 1980-х, — розповідає Дмитро Васильович. — Лариса Скорик запропонувала сучасний підхід. Випробуємо його на відвідувачах. Комусь це не подобається, але то лише частина громадської думки. У підвалі буде конференц-зал, туалети та технічні кімнати. А ось від ідеї відкрити тут кафе ми відмовилися. Багато хто висловився проти харчопрому в музеї. Консультувалися з поляками і росіянами. Маємо і для інвалідів створити всі зручності за європейськими нормами, і пам'ятку зберегти. По досвід їздили до Польщі. Там на ювілей Шопена держава надала 78 мільйонів євро. Готуватися почали за вісім років, а не за шість місяців, як у нас.

— Безумовно, будівлю музею покращили. Хоча експертна рада оцінить, чи всі мільйони витрачені за призначенням, — каже Євген Нищук. — Тут є певна штучність. Коли приходиш до церкви, вона має бути намолена.

Зараз ви читаєте новину «Подвір'я музею Шевченка накрили скляним дахом». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі