вівторок, 27 березня 2018 11:47

Споганили класику. Де здати 30 квитків?

У київському Театрі на Подолі поставили "Дівчину з ведмедиком" за романом 1928 року українського прозаїка Віктора Петрова-Домонтовича. Твір для сцени адаптували драматург Павло Ар'є та режисер Стаc Жирков

– Викладачка української літератури вибігла з прем'єри червона. Питала, де здати 30 квитків, які придбала для класу, – розповідає режисер Стаc Жирков, 31 рік. – "Споганили класику", – сказала. Інший глядач написав у гостьовій книзі театру: "Це охє… нно". Адміністратор запитувала, що з тим робити. І взагалі: це добре чи погано?

Учений-хімік Іполіт Варецький працює в лабораторії на заводі. Підприємець Тихменєв пропонує йому стати репетитором для двох доньок. Лесі – 21 рік, Зині – 16. Між учителем і меншою дочкою зав'язуються стосунки. Дівчина хоче бути воєнним репортером або акторкою. Коли Іполіт Миколайович пропонує їй вийти заміж, вона відмовляє.

Втікає у Берлін, де стає повією. Іполіт шукає її. Отримує листа, де Зина звинувачує його в тому, що сталося.

Автор: Ira Marconi
  Грим на обличчі актора київського Театру на Подолі Максима Максимюка вказує на нещирість його персонажа. У виставі "Дівчина з ведмедиком" зіграв промисловця Тихменєва. Катерина Шенфельд (ліворуч) втілила його старшу доньку Лесю, яка мріє швидше вийти заміж і народити дітей. Молодшу Зину зіграла Катерина Вайвала
Грим на обличчі актора київського Театру на Подолі Максима Максимюка вказує на нещирість його персонажа. У виставі "Дівчина з ведмедиком" зіграв промисловця Тихменєва. Катерина Шенфельд (ліворуч) втілила його старшу доньку Лесю, яка мріє швидше вийти заміж і народити дітей. Молодшу Зину зіграла Катерина Вайвала

Віктор Домонтович на 20 років раніше використав сюжет, подібний до "Лоліти" Володимира Набокова. Роман не про збоченця. Проблематика "Дівчини з ведмедиком" глибша. У книжці є любов у широкому сенсі. Головному герою добре і з дорослою жінкою, і з 16-річною ученицею. Питання в тому, як він почувається в цей момент. Які переживання йому дарує кохання кожної з них.

Із драматургом Павлом Ар'є співпрацюємо з 2014-го. Він проблеми генерує у слова, а потім перетворює в дію. Роман Домонтовича інтелектуальний і надзвичайно чуттєвий водночас. Він зафіксував нові змісти в українській літературі початку ХХ століття. Зобразив героїв, які шукають себе на зламі епох. Це схоже на нинішнє суспільство. Київ 1920-х – спалений і понищений – нагадує центр столиці під час Революції гідності.

У ролі Іполіта Варецького одразу уявив актора Театру на Подолі Владислава Довженка (зіграв Серпня у воєнній драмі Ахтема Сеїтаблаєва "Кіборги". – Країна).

Це спроба подумати, яким було ХХ століття в історії України. Домонтович описав тенденції, якими все починалося. Ми 2018-го можемо простежити, чим закінчилося.

Дійових осіб показуємо в карикатурній формі. Їхній зовнішній вигляд, вбрання – маркують риси натури. Родина Тихменєвих – типова сім'я українського депутата, містечкового царка. Обговорюють, де відпочивати, який килим купити. Основне для них: булки повинні бути свіжі, а масло – якісне. Тихменєв постійно їздить до Москви, а потім у нього з'являється завод.

16-річна Зина весь час усміхається. Нарочито спокуслива, пряма, із хлопчачим голосом, нахабна. Одягнена в коротку спідницю, панчохи й ковбойський капелюх. У романі Домонтовича вона – жінка нового покоління. У нашій виставі Зина – попсова. Хоче вирізнятися, бути не як усі. А як – не знає. Замість працювати над собою, вчитися, розвиватися – обирає емоції й почуття.

Автор: www.zoloti-vorota.kiev.ua
  Стаc ЖИРКОВ, 31 рік, директор, художній керівник київського театру ”Золоті ворота”. Народився 10 вересня 1986-го в Уфі, республіка Башкортостан у РФ. 5-річним із батьками переїхав до Чорноморська на Одещині. Батько – підприємець, мати – директор дитячого садочка. Закінчив майстерню Петра Ільченка акторсько-режисерського курсу столичного Університету культури та мистецтв. 2008 року разом із Ксенією Ромашенко заснував театр ”Відкритий погляд”. 2011-го виставу ”Наташина мрія” за п’єсою Ярослави Пулінович відзначили на ”Київській пекторалі”. Отримав звання заслуженого артиста України. Із 2014 року – художній керівник столичного театру ”Золоті ворота”. 2015-го вистава ”Сталкери” за п’єсою українсько-німецького драматурга Павла Ар’є ”На початку та наприкінці часів” отримала гран-прі XVII Міжнародного театрального фестивалю ”Мельпомена Таврії”. А також ”Київську пектораль” – за найкращі виставу на малій сцені й жіночу роль. Цю ж п’єсу поставив у Магдебурзькому театрі. Торік там реалізував проект ”Чому Михайло Гурман не вижив”. Це сучасна версія п’єси Івана Франка ”Украдене щастя”. У 2014–2017 роках викладав режисуру в Університеті культури та мистецтв. Улюблений роман – ”Брати Карамазови” Федора Достоєвського. Одружений із режисером Ксенією Ромашенко. Виховують сина 6-річного Артема
Стаc ЖИРКОВ, 31 рік, директор, художній керівник київського театру ”Золоті ворота”. Народився 10 вересня 1986-го в Уфі, республіка Башкортостан у РФ. 5-річним із батьками переїхав до Чорноморська на Одещині. Батько – підприємець, мати – директор дитячого садочка. Закінчив майстерню Петра Ільченка акторсько-режисерського курсу столичного Університету культури та мистецтв. 2008 року разом із Ксенією Ромашенко заснував театр ”Відкритий погляд”. 2011-го виставу ”Наташина мрія” за п’єсою Ярослави Пулінович відзначили на ”Київській пекторалі”. Отримав звання заслуженого артиста України. Із 2014 року – художній керівник столичного театру ”Золоті ворота”. 2015-го вистава ”Сталкери” за п’єсою українсько-німецького драматурга Павла Ар’є ”На початку та наприкінці часів” отримала гран-прі XVII Міжнародного театрального фестивалю ”Мельпомена Таврії”. А також ”Київську пектораль” – за найкращі виставу на малій сцені й жіночу роль. Цю ж п’єсу поставив у Магдебурзькому театрі. Торік там реалізував проект ”Чому Михайло Гурман не вижив”. Це сучасна версія п’єси Івана Франка ”Украдене щастя”. У 2014–2017 роках викладав режисуру в Університеті культури та мистецтв. Улюблений роман – ”Брати Карамазови” Федора Достоєвського. Одружений із режисером Ксенією Ромашенко. Виховують сина 6-річного Артема

Учительку Марію Іванівну зобразили у вечірній сукні й солдатському кашкеті. Іполіт Миколайович приходить до неї, коли йому зручно. Живучи разом, вони економлять на продуктах і опаленні. Він може не з'являтися по півроку. А коли повертається, Марія Іванівна завжди задоволена й привітна. Ніколи не дорікає Варецькому, в неї завжди винна Зина. Посередині вистави Марія Іванівна помирає. Під час репетиції вирішили: вона настільки себе не любить, що її варто вбити.

Старша донька Тихменєва Леся хоче заміж. Вона готова пробачити Іполітові Миколайовичу роман із Зиною. Від початку вистави вбрана у фату і з намощеним животом.

Іполіт – рефлексуючий чоловік, який пливе за течією. Не може визначитися з пріоритетами. Асоціює себе з героєм давньогрецької трагедії Евріпіда, якого не можуть поділити дві закохані богині.

Маски героїв подібні до гриму в античному театрі. Зина й учителька грають без масок. У Іполіта Варецького вона то з'являється, то зникає – залежно від освітлення.

Кульмінація вистави – шлюбна церемонія Іполіта й Лесі. Приходять до загсу радянського типу. Ведуча наказує, де стати, що робити. Тихменєв поводиться хамовито, а його дружина починає говорити суржиком. Наречена лежить на підлозі із закиненими догори ногами й поглядає на чоловіків. Звучить пісня "Между ними тает лед" гурту "Грибы".

Україна нагадує величезний загс. Є головний розпорядник церемонії, який вирішує, хто і як житиме. Папік тримає владу в містечку. Мати – апарат, який бігає навколо нього. Є Іполіт, який не може зрозуміти, що відбувається. Його використовують і кидають, як хочуть. Дівчина – це люди. Їх як хочеш, так і грай – все одно усміхатимуться.

До кінця вистави кожен шаржовий персонаж досягає своєї точки правди. Втомлюються бути не собою. Тихменєви починають згадувати про Зину, й у них змінюється інтонація – говорять не як "хазяї життя", а як звичайні нещасні люди. Леся каже Іполіту, що мусить їхати до Берліна знайти сестру. В цей момент акторка знімає перуку, яку носила протягом вистави. Зина стає справжньою, коли пише листа. Звинувачує в усьому Варецького, бо не здатна аналізувати свої дії. Точка правди Іполіта: розуміє свою неспроможність щось змінити і вбиває в собі кохання до Зини.

Показуємо, чому одна людина перестає любити другу. А небажання і невміння говорити одне з одним призводять до драми.

Зараз ви читаєте новину «Споганили класику. Де здати 30 квитків?». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі