вівторок, 26 лютого 2019 00:20

"Пенсіонери написів не читають, вони все одно безкоштовно їздять"

Автор: WWW.SEGODNYA.UA
  ”Картку киянина” пасажир прикладає до валідатора. Після оплати на ньому з’являється напис ”Квиток дійсний”
”Картку киянина” пасажир прикладає до валідатора. Після оплати на ньому з’являється напис ”Квиток дійсний”

У лютому в Києві запустили електронний квиток — "Київ смарт кард". Ним можна користуватися в усіх видах комунального транспорту. Послуга поки що працює в тестовому режимі. Пільговики мають оформити й активувати муніципальну "Картку киянина".

Придбати е-квиток можна в метрополітені. На станції Майдан Незалежності на касі висить оголошення: "Тут можна купити Kyiv Smart Card". Черги немає.

— Поки що не продаємо. Не працює термінал, — відповідає касирка в окулярах. — Переходьте на вихід метро Хрещатик. Це кілька метрів.

До виходу Хрещатика йду Інститутською. У холі станції порожньо.

— Не продаємо на цьому виході. Купіть на центральному, біля "Макдональдза", — каже касирка. Спускаюся в підземку.

На центральному виході вистоюю чималу чергу. Е-квиток продають тільки за готівку. Коштує 50 грн. Також для поповнення стоїть термінал. Але не працює.

У тролейбусі №40 тісно. Пасажири передають на проїзд. Багато людей літнього віку. Товстий чоловік впирається у скло дверей лобом. У руці — проїзний на всі види транспорту за 1300 грн. Дехто тягне до валідатора "Картку киянина". Синьої "Київ смарт карду" немає ні в кого.

— "Карточка киевлянина" хоть и ламинированная, а ломается и пачкается. А новую делают только за деньги. Чтобы эту активировать — надо ехать в метро. Я свою карточку в чехол положила, — показує мішечок на зав'язках 77-річна Олена Олександрова. — Бачила, як одна жінка таке придумала. Запхнула карточку в пластиковий пакетик. За вузлик із кишені витягла, приклала і назад сховала. Народ змушений пристосовуватися до сучасних технологій.

Ці картки потрібні, щоб порахувати, скільки їздить пільговиків. Щоб потім перераховувати за них гроші Київпастрансу. Бо ж у нього немає грошей ні на тролейбуси, на на водіїв.

У тролейбусі №3 кондукторка працює тиждень. Не представляється. Зелені очі підведені чорним олівцем, губи нафарбовані рожевим.

— Таких синіх карток я ще не бачила. Всі в основному "Картку киянина" прикладають. Питають багато, де сині продаються. Ви свою в метро купували?

Одна з жінок прикладає "Картку киянина" до валідатора кілька разів — не розуміє, чи спрацював.

— Дивіться, повинні всі лампочки зеленим загорітись і висвітитися "квиток дійсний". Бачите, — кондуктор проводить рукою перед скельцем валідатора. Засвічується ліхтарик — це сенсор. Щоб можна було платити телефоном. Скоро так зроблять. У контролерів поки що немає валідаторів. Можуть людину запитати — який напис загорівся на валідаторі. Пенсіонери написів не читають, вони все одно безкоштовно їздять.

2017-го в Черкасах упровадили електронну оплату проїзду в тролейбусах. Квиток коштує 3 грн. Через банк оплачують одиниці, кажуть кондуктори.

Близько 12:00 заходжу в напівзаповнений блакитний тролейбус 1991 року, який іде по маршруту 1-А від вул. Пацаєва до санаторію "Україна". На стінах вказівники, що можна скористатися електронною формою оплати проїзду через банківську систему "Приват 24".

— Да, пожалуйста! — заохочує кондукторка 54-річна Кіра Донська, невисока смаглява шатенка.

Вводжу пароль до свого віртуального кабінету — простий інтерфейс видає меню із трьох варіантів, один із яких "Транспорт". Далі обираю "Оплата проїзду" — на екрані телефона з'являється рамка для сканування коду. Наводячи на наклейку, телефон за кілька секунд сканує код, показує на екрані квиток. Там зазначено номер тролейбуса, час, дату й вартість проїзду. Унизу зелена кнопка "Закомпостувати". Натискаю і показую кондуктору. Та ствердно киває.

— Таким видом оплати користуються переважно учні та студенти, в кого немає учнівських, — розповідає Кіра Донська. — Нечасто так сплачують. Я сама нікого не інструктую. Нам казали, що є такий вид оплати, але спеціально не навчали. Молоді люди мені перші й показали, що це таке.

— Усі продані мною талони зараховують у мій план. Це те ж саме, що ви мені гроші заплатили б. За бухгалтерії нічого не втрачається і проходить як оплата в мою зміну, — додає Кіра Донська, натягаючи теплий жилет.

У зелений тролейбус 7-А заскакую із трьома жінками років 50. У салоні мене зустрічає пишнотіла симпатична кондукторка років 35. Представлятися не хоче.

— Учора один чоловік їхав, то каже, що переважно тільки так і платить. Йому це зручно. За частотою, то по-різному. Учора ніхто не платив так. Буває троє-четверо за день. У нас на все місто є один старий тролейбус, де встановлена коробка, через яку можна електронними картками розраховуватися.

— Я хоч і продвинута, є смартфон і додаток у телефоні, але користуюся пенсійним посвідченням, — каже 57-річна Світлана Приходько. Поправляє коротку стрижку.

— Пенсіонерів потрібно навчати. Чому місту не виділити на такі технічні курси гроші? Як заплатити за квартиру, як звернутися до лікаря, користуватися банкоматом, — говорить 66-річна Ольга Іллівна, вдягнена у бежевий плащ. — Літні люди не можуть оволодіти інформаційними технологіями сучасного часу. Шахраям їх легко обманути. Я із задоволенням пішла б на курси вивчення комп'ютера. Знаю, що у Львові міська влада турбується про це. А в нас пенсіонерам залишається тинятися базарами та ціни вивчати.

У Вінниці понад два місяці можна розрахуватися за проїзд у транспорті з картки чи за допомогою смс.

— Я розраховуюся, скануючи кю-ар код, — розповідає вінничанка 30-річна Олена Головатюк. — Заходжу в тролейбус, дістаю смартфон, відкриваю програму "Приват 24". Натискаю відсканувати код. Коли сканую, приходить номер тролейбуса й сума оплати. Скануєш, чекаєш контролерів. Якщо їх немає — не платиш. Якщо не назойлива кондукторка, то вона не вимагає показати квиток. Контролерів видно одразу. Заходять на задні чи передні двері й рухаються по салону, тоді натискаю оплату. Раз заплатила за секунду до перевірки, все пройшло добре. Якщо квиток таки купила, то висвічується номер і час дії квитка. Зазвичай це година.

Пасажири розповідають, що хто має старіший телефон, кю-ар код погано сканується.

— Плутанина постійна з тими квитками. Раз неправильно відсканував код. На зупинці зловило код з автобуса і розрахувався 5 гривень замість чотирьох, — каже вінничанин 24-річний Андрій.

Щоб оплатити за проїзд за допомогою смс, треба на номер 877 відправити повідомлення з кодом того маршруту, на якому їдете. Аби заплатити за поїздку в тролейбусі №10, слід відправити код SAB10. Після цього на телефон спочатку приходить повідомлення про отримання заявки. За кілька секунд — повідомлення про оплату. Плата за смс не стягується.

— У Вінниці щодня за проїзд по кю-ар коду розраховуються 3800 пасажирів. Ними користуються частіше, ніж повідомленнями. Але кю-ар коди впровадили 22 січня, а розрахунок повідомленнями 12 лютого, — каже директор "Вінницької транспортної компанії" 61-річний Михайло Луценко.

Зараз ви читаєте новину «"Пенсіонери написів не читають, вони все одно безкоштовно їздять"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі