понеділок, 15 лютого 2021 16:30

90% сфери обслуговування Києва перейшли на українську

90% сфери обслуговування Києва перейшли на українську
Норма мовного закону про обслуговування державною мовою діє майже місяць. Громадяни підкреслюють значні позитивні тенденції в її виконанні Фото: 0372.ua

Минає місяць з набуття чинності 30-ї статті мовного закону про обслуговування українською. Засновник проєкту "Переходь на українську" Олександр Іванов вважає, що українці врешті отримали дієвий важіль впливу на бізнес.

"У магазинах помітив, що української в Києві побільшало. Значні зміни відбулися ще до запровадження норми. Після того процес прискорився. Практично 90 відсотків працівників сфери обслуговування, з якими спілкувався, обслуговують державною. Стало значно більше тих, хто спілкується українською на вулицях. Якщо мені й доводилося просити, щоб обслуговували згідно з законом, жодних негативних реакцій не траплялося", - розповідає Олександр Іванов.

Очікування від мовного закону та норми про обслуговування українською виправдали себе.

"Якщо раніше виникали суперечки з приводу мови обслуговування, то люди не завжди мали можливість звернутися до власника бізнесу, доводилося вдаватися до суспільного розголосу. Нині можна поскаржитись уповноваженому із захисту державної мови. Його апарат звернеться до власника закладу з попередженням. Українцям для виконання законів потрібен поштовх. І він спрацював. Нарешті отримали важіль впливу на бізнес, зокрема у вигляді штрафів. Вони не такі великі і їх роль більше у відображенні на репутації порушників", - каже громадській діяч.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ініціатива втручання в мовний закон йде від президента

Спроби депутатів від "Слуги народу" відтермінувати застосування штрафів за порушення мовного закону закладами свідчать про те, що нинішня влада не усвідомила, у якій державі живе.

"Опитування громадян свідчать про те, що більшість підтримує перехід сфери послуг на українську. Закон ухвалили більш як 1,5 року тому. Часу для пристосування бізнесу та роз'яснювальних розмов із працівниками та їх навчання було вдосталь. Закон ліберальний. Те, що робить влада, неприпустимо. Українці 30 років чекали, доки їх нарешті перестануть пригноблювати, обслуговуючи у власній країні. Що ще треба відтерміновувати?" - підкреслює активіст.

Для цілковитого переходу сфери обслуговування на українську не вистачає лише часу.

"Раніше рідко можна було зустріти персонал, який обслуговував українською. Навіть україномовні на робочому місці користувалися російською. До цього їх змушували. Чомусь панував міф та переконання, що російська є діловою, а українська – мова літератури чи села. Тому коли приходили серйозні люди, то "не дай боже, щоб хтось заговорив до них не російською". Та й частина власників бізнесу були відверто проросійськими. Нині з українською проблем немає. На щастя, якщо хтось лише російською і розмовляє, то це показник, що людина не здатна вивчити українську мову і має проблеми з освітою, або вона в процесі вивчення і ще соромиться. Думаю, пройде ще кілька років, і проблема просто зникне", - вважає Іванов.

16 січня 2021 року набула чинності стаття 30 закону "Про забезпечення функціонування української мови як державної". З того часу всі працівники сфери обслуговування мають послуговуватися українською мовою. На прохання клієнта можуть обслуговувати й іншою мовою, якщо самі забажають. Поки що штрафи за злісне порушення мовного закону діють для суб'єктів господарювання. "Слуги народу" зареєстрували законопроєкт про відстрочення початку їх дії на 1,5 року. Штрафи щодо персоналу застосовуватимуть з липня 2022 року.

Зараз ви читаєте новину «90% сфери обслуговування Києва перейшли на українську». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі