Минулої п'ятниці о 15.00 із села Нижні Вільшани відправляється маршрутка до Полтави. У салоні 20 місць. Набивається людей удвічі більше. Жодному водій не дає квиток. Пасажири нарікають, що водій замість п'яти рейсів робить три.
На зупинці "Пожарна Балка" люди напирають на задні двері. Ті відчиняються. Сива жінка з торбами ледь не випадає з салону.
— Хто там задніми дверима грається, — гукає водій.
— Так кожен день, — сміється 40-річний чоловік. — Буває, не знаєш, чи вобщє автобус буде. Інколи вийдеш на остановку, прождеш час, а його немає.
Люди кажуть, чотири місяці тому власниця маршруту змінила розклад руху, бо ніби їздило замало людей. Тепер час прибуття й відправлення визначає водій. Також ця фірма перевозить людей маршрутом Полтава–Буланово. Там водій не доїжджає до кінцевої зупинки. У багатьох селах нарікають, перевізники підлаштовують графік руху під себе.
На маршруті Полтава–Бричківка, який належить підприємцю Леоніду Сизоненку, через аварійні автобуси нестабільний графік.
— Якось сіли в старий ЛАЗ, — говорить місцевий Андрій Матюхін. — Коли водій повертав на міст, у нього відпав руль. Автобус не перекинувся тільки того, що затормозив.
— Цей перевізник бивший мєнт, — говорить депутат Бричківської сільради Василь Снитко, 64 роки. — Кілька разів його викликали на засідання, але він не прийшов. Минулого літа зверталися в автостанцію та облдержадміністрацію. Там прямо сказали, що на його стороні, а замінять, як надамо свою кандидатуру. У нас охочі є, та конкурсу дотепер ніхто не провів.
Перевізники кажуть, рейси селами робити невигідно.
— Люди тільки вдень та ввечері їдуть, — розповідає полтавець 52-річний Іван, працює водієм. — Заправляємося з виручки. Буває, копійки не лишається ні мені, ні власнику. Дрібні ремонти робимо із того, що заробили. Того на села і дають транспорт, який не шкода вбити до ручки.
В облдержадміністрації запевняють, що всі автобуси в області працюють за графіком.
— Власниця маршруту Полтава–Нижні Вільшани погодила розклад руху з облдержадміністрацією та сільським головою. А до кінцевої в Буланово їй автоінспекція заборонила їздити, бо там дорога покрита щебенем, — пояснює начальник відділу транспорту та зв'язку Полтавської облдержадміністрації Іван Бондар. — Якщо в людей є претензії, вони повинні написати скаргу на автостанцію. Як там не допоможуть, звертатися до нас.
Ілля Чередніченко, заступник начальника управління промисловості та розвитку інфраструктури, каже, у зривах рейсів винні люди, які сваряться з перевізниками:
— Власник маршруту Полтава–Бричківка сказав, як далі буде таке відношення, піде з маршруту. Зриви кругом є, бо немає автобусів на кожне село. Перевізники стараються, кожен маршрут перевіряє Державтоінспекція.
— Обласні посадовці відстоюють інтереси перевізників, бо ті платять їм гроші. Я це в очі казав, — говорить сільський голова Бричківки Павло Бречко, 42 роки. — Того автобуси і їздять так, як вигідно перевізнику.
На Київ та Харків возять автобуси-нелегали
Понад 20 рейсів із Гадяча роблять незареєстровані перевізники. Це поїздки на Київ та Харків.
— Вони не мають ніяких документів, — каже начальник Гадяцького автовокзалу Катерина Бойко. — Автобуси перед рейсом не проходять техогляд, водіїв не перевіряє медик. Гадяцькі автобуси через цих ділків ходять майже порожні.
З автостанції рейси на Київ о 6.00 та 6.45. Нелегали раніше забирають пасажирів. Із Гадяча на Київ курсують три рейсові автобуси, на Харків — чотири. Раніш було більше, а зараз і цим невигідно.
Незареєстровані водії роблять посадку пасажів по всьому місту. Оголошення про перевезення розміщують у районних газетах. Люди домовляються з водіями телефоном.
— Учора в Київ їхала, — каже місцева Лідія Кушнір. — Із села подзвонила й за місце домовилася. Але був випадок, коли за два дні з частником домовилася, приїхала, а вони не їдуть.
Квитки в нелегалів на кілька гривень дорожчі.
— Маршруткою зручніше. Їде швидко, без зупинок, а автобус у Пирятині півгодини стоїть, — говорить гадячанка Лариса Корчун. — Тільки літом страшно, чи спали водії вночі, бо часто приїжджають із моря і зразу везуть.
Коментарі