Наглядова рада "Нафтогазу" авансом визначила премії за підсумками року чотирьом членам правління. По завершенню 2021-го мають на чотирьох отримати 126 млн грн. Остаточно виплату премій має затвердити керівництво компанії. Проте в Україні досі немає прозорої системи преміювання урядовців і працівників держкомпаній, розповідає в інтерв'ю Gazeta.ua економіст Борис Кушнірук.
–– Є вимога щодо резервування коштів під цю премію. Має бути система, яка гарантувала би, що гроші виплачують, якщо рішення зрештою ухвалять, – каже Борис Кушнірук.
–– Може бути ситуація, коли під кінець року "Нафтогаз" непогано спрацював, але коштів на премії немає. Гроші тоді не дадуть. Щоб таке унеможливити наглядова рада ухвалила це рішення.
Наскільки нинішня система преміювання є актуальною і правильною у державних компаніях?
Ця ситуація з "Нафтогазом" не правильна. Ніхто сам собі виписати премію немає права. Правління не може цього робити. Керівник державної установи також. Виписувати премію має той, хто стоїть над органом, якому її видають. Тому абсурдними є виплати міністрів від них самих. Чи коли уряд виписує собі.
Як має виглядати правильна процедура преміювання у державних структурах?
Ця процедура має бути визначена законом. Рішення повинні ухвалювати вищі органи над наглядовою радою. Це уряд чи це міністерства. Місцева влада, якщо йдеться про комунальне підприємство. Але коли правління саме собі виписує премії – це абсурдна ситуація. Це треба врегулювати на рівні змін до закону про корпоративне управління. І встановлювати відповідними нормативними актами уряду. Має бути загальна норма в законі і процедура, хто, на якій підставі ухвалює рішення, за якою методикою.
Згадайте Укрпошту. Приходить менеджер у збиткову установу. Забезпечити прибутковість за рік не можна взагалі. Це означає, що він не повинен отримувати премію? Ні, можливо він забезпечив зміни, які зменшили збитковість, дозволили покращити стан. Якщо досяг визначених показників, то премію можна виписати і керівнику, і наглядовій раді. Але незалежну процедуру має передбачити закон. Питання не в сумі. Питання в підході. Самі собі наглядові ради не повинні виплачувати винагороду.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Зеленський готує інформаційну бомбу" – політолог про справу Чауса
У держструктурах невеликі зарплати і премії є джерелом додаткового доходу для працівників. Чому замість формування "бюджету для премій" не пустити ці гроші на підвищення зарплат робітникам?
Якщо говорити про співвідношення зарплат і премій, то є нюанс. Якщо сказати, давайти платити більшу зарплату, це означає, що незалежно чи є результати успішними чи ні, платитемо більше. А це перестає стимулювати. Якщо за результатами певної діяльності людина отримує премію, то це стимулює досягати показників.
Наявність суттєвих премій – це нормально, якщо є прозора процедура. Як правило, рішення про преміювання має ухвалювати наглядова рада. А рішення про преміювання тобто правління і наглядової ради – це взагалі має відноситися до повноважень загальних зборів акціонерів, власників. Якщо це державна установа – тих, хто від імені держави відповідає, профільне міністерство, уряд.
Які ще приклади такого преміювання можна навести?
Кілька років тому НАЗК виписало собі премію (у жовтні 2016 року журналісти програми "Схеми" повідомили, що чотири члени Національного агентства із запобігання корупції щомісяця отримували до свого основного окладу дві надбавки та премію у розмірі місячної зарплати. У результаті цього замість одного стандартного окладу члени НАЗК отримували по чотири. – Gazeta.ua). Хоча нічого не зробили по-суті.
У судах взагалі абсурдно бути премій. Як оцінити роботу – краще судить чи гірше? Скільки вироків виніс? Так не може бути. Має судити згідно закону. Немає коректних критерії оцінки діяльності. Мова не про премії персоналу – прибиральників чи секретарів. Вони можуть їх мати. А судді – лише зарплату. Якщо ухвалюють незаконні чи помилкові рішення, то просто потрібно звільняти.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: До парламенту проходять п'ять партій: свіжий рейтинг політсил
Премії створюють корупційні ризики?
Корупційні ризики виникають тільки у ситуації, коли менеджмент сам собі виплачує премії. Особливо, коли йдеться про державні підприємства. Тобі встановлена зарплата, а премія – це виходячи з чого? Ти не сам її собі маєш встановлювати.
Як оцінити діяльність міністра? Чи заступника міністра? Чи уряд? Його оцінку діяльності визначає народ, парламент. Якщо вважають, що працюють погано, висловлюють недовіру. Якщо добре, то продовжують працювати, і потім народ на виборах визначає, добре чи погано це робили.
Там не може існувати премій. На рівні заступників міністрів і самих урядовців має бути тільки зарплата. Це суперечить самій логіці премій. Оцінювати чиновників має лише народ.
Наглядова рада "Нафтогазу" авансом визначила премії за підсумками року чотирьом членам правління – Отто Ватерландеру, Петеру ван Дрілу, Сергію Перелому, Ярославу Теклюку. По завершенню 2021-го мають на чотирьох отримати 126 млн грн.
Директор з комунікацій "Нафтогазу" Максим Білявський заявив, що таких виплат не передбачали у цьогорічному фінплані.
Коментарі
1