пʼятниця, 01 серпня 2014 07:55

"20 відсотків бізнесменів позбуваються власної справи через зміну інтересів"

Автор: підготував Володимир Мукан
 

— Вирішив ризикнути — витратив заощаджене за три роки на бізнес, — розповідає киянин Олександр Василевський, 36 років. Торік за 90 тис. грн купив кіоск швидкої їжі на столичному просп. Правди.

— Я працював у цій сфері, постачав потримані кавові апарати в такі заклади. Одразу видно, збиткова точка чи ні. У цьому кіоску люди були завжди. Господар знизив вартість бізнесу, бо мав борг перед працівниками — близько 20 тисяч гривень. Казав, що не справляється з кіоском через хворобу.

У Василевського працюють двоє продавців-пекарів позмінно. Отримують по 6 тис. грн зарплатні. Торгують пиріжками з начинками. Щомісяця Олександр має з кіоску близько 8 тис. грн доходу.

— Це на тисячу більше, ніж я заробляв у фірмі з продажу кавомашин. За чотири місяці добре налагодив процес, почав витрачати на бізнес близько чотирьох годин на день. Добре, що до точки люди вже звикли, покупці є завжди. Скупляються тут в обідню перерву. Якби сам починав цю справу, то прийшлося б кілька років завойовувати ринок. А так щодня тільки забираю касу.

Готовий бізнес продають через спеціальні інтернет-сайти. Можна купити перукарню, кіоск із ремонту взуття, виготовлення ключів. Коштують 80–160 тис. грн.

— Я купив автомийку за 170 тисяч гривень, — розказує киянин Олег Куницький, 39 років. — За два роки вона ще не окупилася. Хоч мала приносити прибуток через рік. Виявилося, що попередній власник кілька років не сплачував за електроенергію, півроку купував автошампунь у борг. Добре, хоч податки та зарплату працівникам справно платив.

Мийка розрахована на обслуговування двох машин одразу. Є гостьова кімната з телевізором.

На мийці працюють п'ятеро — адміністратор і чотири мийники, які виходять на роботу позмінно.

— Ніби нормальні хлопці, але зловив на крадіжці. У касу клали не всі гроші. Звільнив усіх чотирьох. Набрав нових. Так один із них зіпсував сидіння в дорогому БМВ. Упустив цигарку під час прибирання. Влітку за день на мийку заїжджало дві-три машини. А до конкурентів — 20–25. Запитав деяких автовласників, чому не їдуть до мене. Сказали, що неякісно миють і довго.

Торік Куницький вклав у мийку ще 55 тис. грн. Встановив відеокамери, щоб контролювати роботу персоналу.

— Клієнтів побільшало. Мийка почала приносити дохід. Принаймні 10 тисяч у місяць від неї маю. Однак шкодую, що купив готовий бізнес. Треба було самому починати справу.

80% бізнесів, що продають, є проблемними, каже 28-річний Тарас Радзівіл, експерт консалтингової компанії "ОВБ Алфінанц Україна" зі Львова.

— Ніхто не продаватиме курку, яка несе золоті яйця. Зазвичай є якісь проблеми з документацією, рентабельністю, збільшенням плати за оренду. Лише 20 відсотків бізнесменів позбуваються власної справи через зміну інтересів чи особисті обставини. Перевагою купівлі готового бізнесу є те, що не потрібно шукати клієнтів, персонал, постачальників. Думати, де винайняти приміщення.

Надійнішим варіантом є купівля частки бізнесу.

— Другий власник буде зацікавлений, щоб бізнес розвивався. Більшість партнерів рано чи пізно сваряться, а потім не можуть розділити спільну справу. Тому одразу потрібно укласти угоду, в якій буде описано, як розподілити майно в разі конфлікту власників.

Купівля бізнесу відбувається в кілька етапів.

— Після огляду об'єкта покупець укладає з продавцем угоду про наміри. Вказуються всі умови та нюанси, про які домовилися усно. Цей документ має завірити нотаріус. Така послуга обходиться у 300–500 гривень. Угода про наміри не зобов'язує ні до чого. Це декларація на папері, що ви, швидше за все, купите бізнес. Потім перевіряють справу. Бажано залучити юристів. Якщо все гаразд, укладають остаточну угоду, яку теж завіряють у нотаріуса.

Що треба перевіряти майбутньому власнику

— Має насторожити, якщо все зав'язано на одній особі. Є небезпека, що колишній господар купував товари з якимись преференціями у знайомих. А вам так не продаватимуть.

— Варто звернути увагу на обладнання. Інколи продають бізнес, коли бачать, що воно вичерпало свій ресурс.

— Перевірте подібні бізнеси в районі. Причиною продажу бізнесу може бути поява сильного конкурента.

— Якщо приміщення, де ведеться бізнес, орендоване, варто перевірити угоду оренди. Можливо, бізнес продають через збільшення плати. Або власники не планують більше здавати приміщення в оренду.

— Часто підприємство зареєстроване для одного виду діяльності, а займається іншим.

Зараз ви читаєте новину «"20 відсотків бізнесменів позбуваються власної справи через зміну інтересів"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі