четвер, 24 травня 2007 07:04

Отець Ігор побив горілку камінням

Автор: фото: Дмитро ГАМАШ
  Отець Ігор Гілецький із 2-річним синочком Івасиком та художником Дмитром Прохніцьким (ліворуч) показують символічну могилу алкоголізму поблизу своєї резиденції у селі Станків Стрийського району Львівської області
Отець Ігор Гілецький із 2-річним синочком Івасиком та художником Дмитром Прохніцьким (ліворуч) показують символічну могилу алкоголізму поблизу своєї резиденції у селі Станків Стрийського району Львівської області

У селі Станків Стрийського району Львівської області  влаштували "Похорон алкоголізму". Селяни пройшли вулицями хресною ходою. Зупинялися біля обійсть торговців оковитою, запалювали свічки й молитвою навертали грішників — продавців горілки — до покаяння. Зараз у селі залишилася одна-єдина "точка".

— Он туди за церкву пройдете, так попівство побачите — воно велике, з хрестом, — показує рукою 45-літній Віталій. Чоловік велосипедом приїхав до сільської крамниці. Замовляє чарку горілки, кладе на стіл дві гривні, вихиляє махом, витирає губи й іде на вулицю. Надворі саме обід.

Питаю, чи важко селянам після похорону алкоголізму.

— Ну, пити менше не стали, але й на дорозі ніхто не валяється. Але раніше всі свою горілку мали, самі гнали, — Віталій пробує їхати. — А шість років тому цукор подорожчав, невигідно стало. Почали спиртом розведеним торгувати, по 5–6 гривень за півлітра. А хто тобі скаже, звідки бере спирт? От і труїлися. Я сам мало не осліпнув. Випив — і на очі не бачу. Але відпустило.

Резиденція отця Ігоря Гілецького обгороджена фігурним бетонним парканом. Біля неї тризубом височить Стіна моління, ікона викладена камінням. Доріжка до двоповерхового будинку потопає у густій траві. На веранді недомальовані два двометрові образи, пахне фарбою.

— До церкви писані, з Калуша приїжджає художник Дмитро, — пояснює адміністратор парафії у Станкові Ігор Гілецький, 36 років. — Проходьте до кімнати.

На стінах образи святих у рушниках, вишитий портрет Шевченка. На дивані бандура.

Отець заходить із хрестом у руках. Благословляє.

— Кожну справу так починаю, — отець Гілецький кладе хрест на стіл, розгортає Біблію. — А, похорон алкоголізму... Митрополит Андрей Шептицький іще 100 років тому писав листи парохам, щоби закладали по селах протиалкогольні товариства. От ми й відродили цю традицію. Коли я прийшов на парафію у Станків у 2003 році, то горілку тут пили із самого ранку. Не повірите: зранку закажу якусь роботу на подвір"ї, а селяни стукають у двері й кажуть: "Отче, наливайте щось...". А я дивуюся: "Як, брате, навіть по-християнськи не привітався, а відразу про горілку згадуєш?". Потім почав питати старшого брата в церкві, де в селі горілку продають. Виявилося зо 30 дворів. Тоді я попросив церковну владу акцію благословити — "Похорон алкоголізму". Ми щороку процесією йшли по тих хатах і молилися на подвір"ях, щоби грішники порвали з алкоголем.

До кімнати зазирають двоє малих школяриків. У отця четверо дітей. Зараз дружина Оксана виношує п"яте.

— Із мене деякі отці сміялися, анекдоти складали про ту акцію, — продовжує Гілецький. — Але потім люди з інших сіл почали казати: "Знаєте, отче, якби в нас так зробили, то люди дякували б. А нема кому покерувати".

Спеціальної молитви супроти продавців алкоголю отець Ігор не читає. Для парафіян настоятель склав "Зобов"язання": не вживати і не розпродувати алкоголь, куриво, наркотики, не забруднювати мову нецензурними словами, не захоплюватися азартними іграми. Документ-обіцянку з підписом розкаяної особи священик скріплює печаткою. За порушення присяги — прокляття, аж до десятого коліна.

— Кілька десятків станківців уже склали присягу, — розповідає. — У селі лише одна родина така закам"яніла залишилася, що досі спродує горілку. Але я дав їй спокій — жінка багатодітна, чоловік у в"язниці, з чого має дітей годувати?

— У крамницях усе одно продають, — зауважую.

— Продають, але коли прошу обмежитися трохи в час посту — прислухаються, — запально каже отець Ігор. — Власники — набожні люди, розуміють. Зрештою, крамарство не гріх.

У Станкові понад 1000 жителів, 289 дворів. Чимало жінок виїхали на заробітки, із закордонних грошей чоловіки потроху розбудовують подвір"я. Безробітних майже немає — хто не працює у сусідніх Моршині та Стрию, допомагає сусідам на новобудовах. Цього року в селі вже народилося п"ятеро малюків, а на цвинтарі поховали 15 селян. У медпункті кажуть, що повмирали літні — від старості.

На Хресну ходу "Похорон алкоголізму" вийшли 600 парафіян, решта були на городах.

— Молодші несли хоругви й Хрест людський, учителі та учні школи — Хрест Господній, — отець Ігор веде до символічної могили при дорозі. — Отут просив сільських гробарів викопати яму, — показує на глиняний насип під бетонним парканом. На плиті на ньому дві великі порожні пластикові пляшки з-під мінеральної води. Посеред них виривається язик полум"я з фольги, на якому напис: "Бог є Любов". — Наприкінці ходи всі стали тут, помолилися.

— Селянки кинули в яму кілька пляшок горілки — ну то ж похорон, — продовжує священик. — Як гробарі почали засипати глиною, хтось із жінок тихо сказав, що вночі пияки прийдуть і повикопують усе. Тоді я камінням почав пляшки горілки бити.

Зараз ви читаєте новину «Отець Ігор побив горілку камінням». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі