середа, 20 квітня 2011 14:16

Чи потрібні надшвидкі потяги сполученням Київ-Москва?

 

"Укрзалізниця" хоче зв'язати Київ із Москвою небачено швидкими пасажирськими поїздами. Вони рухатимуться окремо збудованою колією, тож зможуть подолати відстань у 873 кілометри за 4 години. Щоправда, поки не ясно, чи потрібен цей суперпроект. Адже його приблизну вартість, а отже й ціну суперквитка, фахівці бояться навіть уявити.

14 квітня віце-прем'єр Борис Колесніков заявив про плани "найближчим часом" довести швидкість залізничного руху між столицями до 200-250 км на годину, щоби "дістатися від Києва до Москви за чотири години". На його думку, високошвидкісне сполучення реально відкрити через чотири роки, якщо в найближчі півтора роки підготувати техніко-економічне обґрунтування проекту та знайти інвесторів. Генеральний директор "Укрзалізниці" Володимир Козак заявив, що при розробці проекту слід брати за приклад найсучасніші світові технології, і орієнтуватись на швидкість поїздів 400 км/г. Нагадаємо, такі швидкості розвивають легендарні європейські поїзди TGV та ICE. Загальна залізнична мережа, за міжнародними стандартами, не забезпечить швидкості більше за 200 км/г навіть для найсучасніших поїздів.

Опитані нами експерти не уявляють, як і чиїм коштом можна збудувати високошвидкісну лінію між двома містами.

"Це політична заява, під якою дуже мало економіки, – каже Дмитро Подтуркін, керівник аналітичної групи "Менеджмент консалтинг груп", – "виділеної лінії в колишньому СРСР поки ніхто не будував".

"Високошвидкісна лінія будується з огорожею по всій довжині, великими кривими, розв'язками в різних рівнях, мостами й віадуками для уникнення підйомів і спусків. Такий проект передбачає створення "з нуля" не лише самої колії, а й цілої інфраструктури обслуговування поїздів: заводу, вагонного депо тощо. Існуюча не підходить", – пояснює Юрій Бараш, завкафедрою Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту. Керівники самої "Укрзалізниці" не знайшли часу прокоментувати для "Gazeta.ua" деталі своєї ідеї.

Фахівці розходяться в оцінках вартості цього потенційного проекту. Дмитро Подтуркін вважає, що московська лінія коштуватиме в цілому "мільярди доларів", виходячи з вартості спорудження одного кілометра колії в два мільйони доларів. Російська держкомпанія "ВСМ" оцінювала витрати на 1 км подібної лінії в 14-22 млн. євро. Аналітик компанії Concorde Capital Віталій Горовой називає суми в 20-40 млн. доларів за кілометр, посилаючись на досвід Азії і Західної Європи. Тому не сумнівається, що "Укрзалізниця" потребуватиме зовнішнього інвестора для такого проекту. Юрій Бараш відзначає, що вартість запуску високошвидкісної лінії може бути "в кілька разів вище, ніж звичайної". Вісім швидкісних потягів "Сапсан", які могли б використовуватися на подібному маршруті, коштували російській залізниці 630 млн. Євро.

Такі витрати ставлять питання про ціну майбутнього квитка й попит на нього. Дмитро Подтуркін побоюється, що високошвидкісна лінія між Києвом і Москвою не набере достатньо пасажирів.

"Люди в СНД психологічно налаштовані на недорогі залізничні перевезення", – вважає він. Найшвидший з 20 поїздів, які нині ходять з Києва до Москви, витрачає на дорогу 9 годин. Ця подорож обійдеться в 925 гривень, однак вона вигідніша за найдешевший літак (вартістю від 1000 гривень). Поїздка з Москви до Петербурга потягом "Сапсан" на швидкості до 200 км\г, по звичайних коліях, вже дорожча за авіапереліт на 30-40%.

"З Києва до Москви не буде такого пасажиропотоку, як з Москви до Петербурга. Бізнес-активність між Україною і Росією менша, ніж між Україною і Євросоюзом", – прогнозує Подтуркін.

Альтернативою є збільшення "середньої" швидкості поїздів на звичайних лініях.

"Набагато перспективнішим є проект пришвидшеного руху зі швидкістю до 160 км/г. Краще навести лад в існуючих коліях", – каже Дмитро Подтуркін.

"Стратегічно краще будувати саме високошвидкісну лінію. Модернізуючи існуючу мережу, можемо витратити багато грошей, однак не отримати істотного економічного ефекту від пришвидшення", – не погоджується Юрій Бараш. Програму пришвидшення, про яку йдеться, "Укрзалізниця" продовжує реалізовувати, зокрема й на маршруті Київ-Москва. А 2009 року ця програма взагалі була підкоригована в напрямку зменшення максимальної швидкості через нестачу коштів. Та навіть її виконання вважалося малоймовірним. Про це заявляв тоді й нинішній керівник "Укрзалізниці" Володимир Козак.

Незрозуміло, чому нині, в умовах погіршення економічної ситуації, уряд повертається до ідеї надшвидкостей. Вочевидь влада очікує незабаром на різке зростання пасажиропотоку до Москви. З чим буде пов'язаний це зростання? Чемпіонатом світу-2018, що пройде в Росії? Чи, може, з революцією – про загрозу якої все частіше говорять "регіонали"?

Зараз ви читаєте новину «Чи потрібні надшвидкі потяги сполученням Київ-Москва?». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

38

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі