понеділок, 25 лютого 2019 05:10

Ренуар найбільше писав оголених жінок
14

Бал в Мулен де ла Галетт

Французький художник-імпресіоніст П'єр Оґюст Ренуар народився 25 лютого 1841-го. За життя створив приблизно шість тисяч картин. Найдорожчим полотном є "Бал в Мулен де ля Ґалетт", яке продали на аукціоні "Сотбі" 2002-го за $78,1 млн.

У центрі всесвіту Ренуара протягом всієї його кар'єри були жінки. Критики швидко розпізнали Ренуара як найбільшого живописця жінок серед сучасників.

"Він справжній художник молодих жінок: квітучу шкіру, оксамит плоті, швидкоплинний погляд і елегантні наряди він зображує з сонячною легкістю", - зазначив письменник Жоріс Карл Гюісманс після візиту на виставку імпресіоністів в 1882 році.

Його називали "великим художником ню нашого часу". А сам художник запевнював: "Я ще не вмів ходити, а вже любив писати жінок".

Gazeta.ua пропонує почитати про муз видатного живописця.

"Мої моделі — найвищі створіння Бога. Я продовжую працювати над оголеною натурою доти, доки мені не захочеться вщипнути полотно", – казав художник.

І ще:

"Я ніколи не зайнявся б живописом, якби жінки не мали грудей. Перед деякими з них хочеться стати на коліна".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Дружина Мане дозволяла художнику її зраджувати

Ліза Трео була першою юнацької любов'ю Ренуара, про яку він вважав за краще не говорити в старості. Ренуарові було 24, коли він побачив 18-річну Лізу Трео. Вперше Огюста захопила пристрасть, така ж сильна, як і живопис. Він або мучився від докорів сумління, що закинув роботу на кілька днів, або бував на сьомому небі від щастя - десь порівну. У цей час він пише кохану постійно: Ліза-мисливиця, Ліза під парасолькою, Ліза-одаліска. Ліза надихає, але Ліза зачаровує і відволікає.

В цей учнівський період з портретів Лізи Трео можна відстежувати художні пошуки юного художника.

Роман тривав 7 років, Ренуар жив з Лізою влітку в маленьких, тихих містечках подалі від Парижа, Раптовий і несподіваний для всіх розрив трапився з очевидної причини: Ренуар зовсім не збирався одружуватися, і одного разу Ліза Трео про це дізналася.

На Монмартрі Ренуар оселився в 1876 році - він задумав написати велику багатофігурну картину на пленері, в Мулен де ла Галетт. Правда, ще не уявляв, як це зробити. Маленьку Марго Огюст зустрів тут.

Ренуар був відчайдушно закоханий в рудоволосу реготуху з безбарвними віями - вона так природно позувала і так дзвінко співала вуличні пісні в майстерні. Друзі говорили, що художник відверто лестить своєї моделі - і привабливою її може вважати тільки відчайдушний романтик і сліпець.

Імпресіоніста Ренуара, звичайно, не хвилює, що у Марго безбарвні вії. Її портрети - це враження: від тих пісень, які вона співає, від тієї збентеженої граціозності, з якої роздягається, від хвилюючою безпосередності, з якою вона розгойдується на гойдалці. Його найголовнішою пристрастю завжди було "гладити і ворушити натуру", добираючись до її внутрішньої суті.

Маргариті Легран було всього 20, коли вона захворіла на тиф. Ренуар оплачував довге, безнадійне і марне лікування, а ще пізніше і похорон.

З Аліною Шариго він познайомився, коли йому було вже сорок. Їй тільки-тільки виповнився 21 рік. Кругловида, рожева, повнотіла, з рудувато-білявим волоссям - була ідеалом Огюста Ренуара. Ренуар запросив Аліну позувати. Вона погодилася. І незабаром була вже закохана в художника ... І готова була позувати йому вічно. "Я нічого не розуміла, але мені подобалося дивитися, як він пише, - пізніше розповідала Аліна своїм дітям. - Я тільки знала, що Огюст був створений, щоб писати, як виноградник - щоб давати вино. Тобто, добре чи погано, з успіхом або без нього, він повинен займатися живописом".

Свою першу дитину, П'єра, Аліна народила в 1885 році, ще не будучи обвінчаною з Огюстом. Як оплату доктору Латі, який приймав пологи, Ренуар розписав стелю в його квартирі квітами. Потім вони все-таки одружилися. Народилися ще 2 сини: Жан і Коко.

У нього з'являлися нові музи. Він навіть закохувався ... Але всі ці плотські інтрижки і романтичні закоханості ніяк не загрожували стану мадам Ренуар: адже вона була матір'ю його дітей і господинею в його будинку. Аліна бездоганно вела господарство і захищала чоловіка від будь-яких турбот, які пов'язані з творчістю. Аліна поблажливо і терпляче ставилася до його зрад, вважаючи, що у художників інакше й не буває. І Ренуар платив їй повагою і щирою, духовною любов'ю. "Коли старієш разом, - терпляче пояснював подрузі, яка не розуміла, чому він з обожнюванням дивиться на дружину, що стала гірше виглядати - перестаєш бачити один одного. Зникають зморшки і повнота. Втім, любов - це дуже багато, і я недостатньо мудрий, щоб все пояснити, але в неї входить і звичка".

Вона померла 27 червня 1915 року. Перш ніж вона випустила останній подих, Огюста в інвалідному кріслі відвезли попрощатися з нею. Він довго дивився на обличчя тієї, з якою щасливо прожив тридцять п'ять років. А потім швидко поцілував її в губи і скомандував доглядальниці: "Пішли!" Він попросив відвезти його в майстерню, де негайно сів до мольберта, на якому був закріплений незакінчений натюрморт з трояндами - і взявся за пензель. Огюст плакав і різкими мазками малював ці троянди, немов стверджуючи торжество мистецтва над смертю. Коли йому повідомили, що Аліна померла, він не перервав роботу ...

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чоловік знищив картини Пікассо, Матісса, Брака, Модільяні і Леже

Габріель - натурниця, яка з'являється на картинах Ренуара найчастіше за всіх інших. За запрошених і професійних моделей, близьких подруг і коханих, частіше, ніж дружина художника.

Ренуари орендували одного року віллу на схилі пагорба в Грасі. Було літо - сезон збору троянд для виготовлення парфумів. І виявилося, що цією справою були зайняті всі дівчата в містечку. Огюст зневірився знайти натурницю, роздягатися перед художником відмовлялися навіть дівиці з сумнівною репутацією. І тоді Ренуари раптом згадали, що Габріель виповнилося вже 20, вона прекрасна і так звикла бачити оголених натурниць в майстерні патрона, що давно перестала ніяковіти. Уже п'ять років вона доглядає за дітьми в цій сім'ї і раз у раз з'являється на картинах - тільки як другорядний герой. Цього літа Габріель стане нарешті головною героїнею.

Негласний статус улюбленої натурниці не заважав Габріель залишатися веселою і чарівною нянею і незамінною помічницею художника. Для сеансів в майстерні вона одягала напівпрозорі мереживні сукні, замовлені спеціально для неї в богемній майстерні Калло, а потім переодягалася в домашнє плаття, чистила палітру Ренуара, грала з дітьми і доглядала за садом.

Габріель вийшла заміж тільки після смерті Огюста Ренуара.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Відмовлять руки - малюватиму пенісом" - у прокаті новий фільм про імпресіоніста Ренуара

Ренуара, болісно хворому (не ходив уже 2 роки від ревматизму і сидів в інвалідному кріслі) і старіючому, терміново потрібна була натурниця-блондинка для нової картини. Її знайшли в Академії живопису.

"Нею задовольнився б і Рубенс", - захоплювався Ренуар своєю 16-річної музою Андре, яку називали Деде, і працював над новою картиною так швидко, як не працював вже дуже давно. Алін померла, будинок спорожнів і ніби позбувся світла і радості. Деде вривалася сюди, як теплий літній вітер, фальшивлячи, співала вуличні пісеньки, чим приводила художника в захват, реготала, без угаву розповідала історії про всіх знайомих і захоплювала "простою і благородною манерою позувати".

Льотчику Жану Ренуару, який пережив поранення під час війни, було 24 роки, коли він приїхав на віллу "Коллетт" провести відпустку з батьками. Тут він зустрів Андре і закохався. Щовечора Жан і Андре ходили в кіно, щодня - говорили про кіно.

Огюст Ренуар вже в останній - 78 рік - свого життя говорив:

"Здається, я трохи вмію писати картини. Мені знадобилося для цього понад півстоліття, але до досконалості ще дуже далеко".

Попереду буде пневмонія, прийом в Луврі і остання фраза, сказана в ніч на 3 грудня 1919 року:

"Сьогодні я дізнався щось нове".

Його син Жан і Андре одружилися вже після смерті Огюста, ще кілька років прожили в "Коллетт" і одного разу Жан задумав стати кінорежисером, щоб зробити з дружини зірку. Тоді з'явився псевдонім - і Андре стала Катрін Гесслінг. Остання улюблена модель Огюста Ренуара зіграла головні ролі в чотирьох фільмах його сина, і не змогла пробачити чоловікові відмови взяти її на головну роль у фільмі "Сука". Катрін Гесслінг продовжувала зніматися і після розлучення, але зірку Жан з неї так і не зробив.

Огюст Ренуар дотримувався власних правил. Годинники, на його думку, мали бути або срібні, або золоті. Білизна — тільки полотняна. Носив той самий одяг протягом 10 років. Сир камамбер чи брі шкріб ножем, бо боявся, що відріже занадто товстий шматок.

Речі ділив на бідні й багаті. До бідних належали: англійські газони, білий хліб, натерті підлоги; м'ясо, тушковане на сковороді; соуси з борошном; кулінарні барвники; бутафорські каміни, пофарбовані чорним лаком; нарізаний хліб — він любив його ламати; фрукти, очищені ножем зі сталевим лезом — він вимагав срібного; бульйон, з якого не зібраний жир; вино в пляшці з барвистим ярликом і гучною назвою; лакеї, які подають у білих рукавичках, щоб заховати брудні руки.

Багатими вважав: палену кістку; бургундську або римську черепицю, оброслу мохом; шкіру здорової жінки або дитини; сірий хліб; м'ясо, підсмажене на дровах або деревному вугіллі; свіжі сардини; тротуари, вимощені плитами; попіл у каміні; вилинялий одяг робітників, багаторазово випраний і залатаний.

Зараз ви читаєте новину «Ренуар найбільше писав оголених жінок». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі