середа, 23 грудня 2020 14:13

Науковці розвіяли міфи про зміну ДНК через нову вакцину

мРНК виступає генетичною інструкція, щоб навчити організм людини виділяти ці білки. Фото: pixabay

Кілька вже створених вакцин від коронавірусу мають у своїй основі частинку генетичного матеріалу Covid-19.

Ця інформаційна РНК кодує шиповидний білок вірусу - частину, схожу на корону, що "чіпляється" до клітини господаря, пише "Українська правда".

Матрична РНК виступає генетичною інструкцією, щоб навчити організм людини виділяти ці білки. Водночас завдяки цьому мають вироблятися захисні антитіла, щоб побороти збудник, з яким ми можемо зустрітися. Це призвело до побоювань серед людей, що вакцина може змінити їхній геном.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Температура, втрата нюху і високий тиск: росіяни скаржаться на російську вакцину від коронавірусу

Генетик Олександр Коляда запевняє, що такі думки марні і геном ніяк не зміниться.

"Слід уявити, що ви подряпались і торкнулись іншої людини. Або, наприклад, доторкнулись до помідора. У вас в тілі тепер деякий час будуть шматки білків від бактерій з тіла тієї людини, або помідора. Але дуже швидко це зникне з вашого організму", – пояснює він.

За словами експерта з вакцин доктора Пола Оффіта, власна ДНК людини ховається в ядрі кожної з клітин організму, яке має надійний захист.

"Інформаційній РНК фактично неможливо потрапити в ядро. Матричні РНК проходить тільки через цитоплазму клітини – матеріал, що оточує ядро, щоб дістатися до рибосом, таких собі фабрик, що виготовляють білки", – розповідає він і запевняє, що люди генетично не зміняться.

У всіх живих клітинах є інформаційна РНК - синонімічна назва мРНК. Ці нитки генетичного коду діють як хімічні посередники між ДНК в наших хромосомах і клітинним механізмом, що виробляє білки, які потрібні організму для функціонування: мРНК надає інструкції, необхідні цим механізмам для утворення цих білків. Водночас мРНК – це не те ж саме, що ДНК, і вона не може з'єднуватися з нашою ДНК, щоб змінити генетичний код. Матрична РНК нестабільна і перебуватиме всередині клітини близько 72 год., перш ніж розкладеться.

У Глобальному альянсі з вакцин та імунізації Gavi пояснили, що деякі віруси, як-от ВІЛ, можуть інтегрувати свій генетичний матеріал в ДНК господарів, але так вміють не всі віруси. ВІЛ може робити це тільки за допомогою спеціальних ферментів, які він "приносить" з собою. Вакцини мРНК не містять цих ферментів, тому немає ризику того, що генетичний матеріал, який вони містять, змінить нашу ДНК.

Але, за словами генетика Оксани Півень, РНК-вакцина загалом доволі нестабільна.

"Відомо, що для збереження такої вакцини потрібні доволі екстремальні умови. Коли ми вводимо таку вакцину, то її теж руйнують ферменти нашого організму. РНК-молекула так недовго "проживе" в нас, і очікувати на якісь зміни в нашому організмі через це не доводиться. Ця пандемія та дебют РНК-вакцин ймовірніше за все змінять медицину майбутнього", – пояснює науковиця.

Ті, хто перехворіли, чи вакцинувались від коронавірусу, мають в організмі вироблений клітинний імунітет протягом тривалого часу. Учені з Австралії провели дослідження і виявили, що цей імунітет зберігається не менше 8 місяців, повідомляє Science Immunology.

Зараз ви читаєте новину «Науковці розвіяли міфи про зміну ДНК через нову вакцину». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua