В умовах світової кризи і непростої економічної ситуації всередині країни перед українською владою в економічному блоці стоять два головні завдання: підтримка національного виробника і боротьба зі схемами з ухилення від сплати податків.
Одна з галузей, яка на сьогодні з одного боку є драйвером вітчизняного ВВП, а з іншого - вимагає і правильного регулювання, - це АПК.
Дискусії про те, як повинна розвиватися аграрна галузь України, ведуться вже давно. Останнім часом цікаві та корисні ініціативи почали знаходити практичне застосування.
Так, 17 вересня Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт №3656 про зниження з 20% до 14% ставки ПДВ для окремих видів сільгосппродукції. Зниження податку торкнеться таких позицій: велика рогата худоба жива, свині живі, молоко незбиране, пшениця, жито, ячмінь, овес, кукурудза, соєві боби, насіння льону, ріпаку, суріпиці, соняшнику, насіння та плоди інших олійних культур, цукрових буряків.
Презентуючи закон у сесійній залі, голова аграрного комітету Ради Микола Сольський вказав на два ключові позитивні ефекти від ухвалення документа: зниження зменшить податкове навантаження на виробників сільськогосподарської продукції, що зі свого боку дозволить зменшити вартість сировини для переробників такої продукції.
При зниженні ставки ПДВ за операціями реалізації зернових і олійних культур, які є переважно експортними позиціями, пропорційно знижується сума відшкодування з бюджету експортерам таких зернових та експортерам продуктів їх переробки. Тобто в рази знижуються витрати бюджету і ризики втрат, пов'язаних зі зловживаннями з ПДВ і застосуванням так званих "скруток", оскільки різко знижується ефективність таких схем.
Ухвалення закону вітають в уряді.
"Зниження ставки ПДВ для аграрного сектора є одним з інструментів підтримки сільгоспвиробників. Подальша підтримка цього законопроєкту і його реалізація знизить податкове навантаження на виробників с/г продукції, що також дозволить зменшити вартість сировини для переробників такої продукції. Це буде сприяти підвищенню конкурентоспроможності української агропродукції, ліквідації схем ухилення від оподаткування, а також виведенню значної частини економіки з тіні", - заявив міністр економіки Ігор Петрашко.
Законопроєкт позитивно сприйняли і в профільних асоціаціях.
Так, за оцінками Всеукраїнської аграрної ради, законопроєкт №3656 має найважливіше значення для аграрного сектора та економіки в цілому, він сприятиме:
Втім, знайшлися й ті, хто виступив з критикою цієї законодавчої ініціативи. Їхній головний аргумент - не можна знижувати податки, коли в країні криза.
Однак виглядає така позиція досить слабко.
По-перше, зниження ставки ПДВ не призведе до втрат держбюджету, оскільки ці товари не реалізуються кінцевому споживачу, який є фактичним платником ПДВ. Про це говорять як автори законопроєкту, так і профільні експерти.
По-друге, викорінення можливостей для "скруток" дозволить бюджету заощадити на відшкодуванні "липового ПДВ".
"Якщо говорити про систему, як це вплине на загальну систему сплати ПДВ до бюджету, то я бачу тільки в цьому користь: нарешті "скрутки" при вирощуванні й надалі експорті зернових зміняться або взагалі зникнуть. А це великі втрати бюджету, які сьогодні ми маємо - до 20-25 мільярдів щороку через вирощування зернових, які перебувають в тіні, відшкодовується ПДВ з бюджету, який ніким не сплачено", - пояснює нардеп Ніна Южаніна.
І, по-третє, міжнародний досвід показує, що зниження податкового навантаження стимулює бізнес платити податки. Наприклад, у Латвії ПДВ на сільгосппродукцію знизили з 21% до 5% терміном на два роки. Вже за перші шість місяців число платників податків збільшилась на 4%, а оборот коштів у овочівництві і плодівництві - на 9%.
Що показово, це один з тих рідкісних випадків, коли закон підтримали практично всі фракції та політичні групи в парламенті - відмовилися проголосувати "за" документ лише представники "Голосу".
Законопроєкт ухвалили поки тільки в першому читанні. Але документ вже отримав позитивні висновки Державної податкової служби та Міністерства фінансів. Також його підтримують аграрні асоціації. Серед нардепів існує широкий консенсус з цього абсолютно неполітичного законопроєкту.
Є всі підстави вважати, що найближчим часом документ буде ухвалений. Тим більше парламентарії вирішили розглядати його за прискореною процедурою.
Безумовно, один закон не вирішить усіх проблем АПК і не зможе повністю вивести сільгоспвиробників з "тіні". Але такі закони, які підтримують і законодавці, і уряд, і що важливо - учасники ринку - це хороший приклад того, як влада в діалозі з бізнесом знаходить компромісні варіанти наповнення бюджету і підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств.
Коментарі