Костянтин Красовський, завідувач відділу контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень при Міністерстві охорони здоров'я України
Завдяки зустрічі в кулуарах комітету ВРУ з представниками корпорації "Імперіал Тобакко" я отримав детальне письмове викладення їх пропозицій по акцизам, які вони пропонують депутатам, хоча в ЗМІ ці пропозиції окреслені дуже загально. Наприклад в інтерв'ю сайту "Цензор" представник "Імперіал Тобакко" заявляє: "Нужно немедленно изменить структуру табачного акциза, увеличив его адвалорный компонент… Мы отправили госчиновникам новые расчеты повышения ставок, которые на следующий год должны дать около 3 млрд гривен дополнительных налоговых сборов".
Разом з тим вони виступають проти пропозиції уряду підвищити рівень акцизів на сигарети без фільтру до рівня акцизу на сигарети з фільтром. Така позиція продиктована тим, що "Імперіал Тобакко" переважно випускає дешеві сигарети, а їх конкуренти – дорогі. Специфічний акциз береться з кількості сигарет і тому підвищує акциз (і ціну) на одну і ту саму суму на всі сигарети, але відсоток підвищення є вищим для дешевих сигарет. Адвалерний акциз береться з вартості сигарет, тому акциз і ціна на дорогі сигарети зростає більшою мірою. В умовах неминучого зростання ставок акцизу в Україні "Імперіал Тобакко" вирішило отримати конкурентні переваги, збільшивши акциз переважно на дорогі сигарети.
Уважне вивчення детальних пропозицій "Імперіал Тобакко" дозволило виявити кілька маніпуляцій з цифрами, за допомогою яких вони просувають свою точку зору.
Вони наводять графік цін і акцизів за 2008-2014 роки на умовні сигарети вартістю 6, 8 та 20 гривень, який показує, що акциз на дорогі сигарети у вересні 2014 року досяг лише рівня січня 2011 року. Маніпуляція полягає в тому, що за цей час ціна кожної марки сигарет зросла як через зростання акцизу, так і через цінову політику тютюнових компаній. Якщо взяти найдорожчі з популярних сигарет марки "Парламент", то в 2011 році вони коштували 15,50 грн. за пачку (акциз 5,15 грн.), в листопаді 2013 року – 19 грн. (акциз 5,15 грн., стільки ж як і у 2011 році), а у листопаді 2014 року – 23 грн. (акциз 6,85 грн.).
Вони наводять розрахунки по ставкам на пачку сигарет з фільтром вартістю 8 гривень, хоча в задекларованих "Імперіал Тобакко" цінах на 1 грудня 2014 року найдешевші їх сигарети з фільтром мають ціну 10 гривень.
Ще одна маніпуляція полягає в тому, що вони пропонують збільшення адвалерного акцизу нібито лише на 5%, 7% або 10%. Насправді вони пропонують збільшити ставку з чинних 12% до відповідно 17%, 19% та 22%, тобто на 42-83%.
Проте реально вони виступають за зростання ставок акцизу і може здатися, що їх пропозиція варта підтримки. З точки зору наповнення бюджету підвищення адвалерного акцизу може бути досить ефективним. Проте з точки зору громадського здоров'я підвищення специфічного акцизу має явні переваги, тому що більшою мірою збільшує ціни на всі сигарети і ціновий діапазон зменшується. При підвищенні акцизів і цін кожний курець має вибір – перейти на дешевші сигарети або кинути курити. При зростанні лише специфічного акцизу ефект переходу на дешеві сигарети дуже малий і тому більше курців пробує кинути курити. Якщо ж зростає лише адвалерний акциз, то ціна на найдешевші сигарети майже не змінюється і найбідніші курці продовжують їх курити замість того, щоб кинути курити.
Це підтверджує і письмові пропозиції "Імперіал Тобакко" в яких вони зазначають, що їх розрахунки надходжень до бюджету виходять з того, що "обсяг ринку 72 млрд. шт. сигарет (2014 р.) залишається незмінним у 2015 р.". Тобто вони показують, що зростання лише адвалерного акцизу не призводить до зменшення споживання тютюну і тому запропонований "Імперіал Тобакко" варіант підвищення акцизів є неприйнятним з точки зору громадського здоров'я.
Крім того, тютюнові компанії можуть міняти свою частку ціни в будь-який бік і це може суттєво вплинути на доходи бюджету. Наприклад в листопаді 2014 року тютюнові компанії зменшили ціни на сигарети в Сербії на 15-20%, завдяки цьому бюджет Сербії не отримає запланованих доходів. Якщо ж в структурі акцизу переважає специфічний компонент, то зміни цін на сигарети не впливають на доходи бюджету.
Через всі ці причини в Європейському Союзі в останні роки відбувається політика збільшення специфічного акцизу при одночасному зменшенні адвалерного, при цьому сумарна ставка акцизу завжди зростає. В 2010-2014 роках адвалерну ставку зменшили Словенія (з 46% до 22%), Ірландія (з 18% до 9%), Велика Британія (з 24% до 16,5%) загалом 22 країни ЄС з 27. В Швеції, Данії та Нідерландах ставка адвалерного акцизу нині складає лише 1%.
Проте зовсім відмовитися від адвалерного акцизу країни ЄС не можуть, бо Директива 2011/64/ЄС вимагає, щоб акциз був комбінованим і складався з специфічного акцизу, який має складати від 7,5% до 76,5% всього податку. Відповідно адвалерний акциз разом з ПДВ мають бути не менше 23,5%. Для України це значить, що адвалерний акциз має бути не менше: 23,5% - 16,67% = 6,83% від сумарного податку (акциз + ПДВ).
Ще одна прикра особливість адвалерного акцизу полягає в тому, що він має рахуватися від якоїсь ціни. Акциз платить виробник і тому має визначатися ціна виробника. Колись в Україні для розрахунку бралася оптова ціна, по якій виробник продає сигарети оптовій фірмі. Але виробники швидко створили афілійовані фірми, які купували у виробника всі сигарети по штучно заниженим цінам, а потім перепродавали по ринковим цінам. Тому, за прикладом ЄС, в Україні для бази адвалерного акцизу береться максимальна роздрібна ціна, яку встановлює сам виробник. В результаті сигарети є єдиним споживчим товаром, на якій встановлено максимальні ціни, за перевищення яких продавець має сплати штраф розміром не менше 10 тисяч гривень. З точки зору соціальної політики і громадського здоров'я така норма є вкрай непродуктивною.
Коментарі
1