Уранці 4 жовтня 1883 року з Парижа до Стамбула вперше вирушив "Східний експрес". Залізничний рейс з'єднував Європу та Азію. Перші 40 пасажирів не витратили жодної копійки. Їх, переважно відомих промисловців і політиків, як "весільних генералів", запросив власник експресу Жорж Наґельмакерс. "Якщо ви не боїтеся подолати 2000 кілометрів за допомогою сили пари, ми будемо раді, якщо ви приєднаєтеся", - звертався він у листівках.
Із семи вагонів чотири були пасажирськими, два вантажними й один вагон-ресторан. Кожне двомісне купе було всуціль оздоблене дубовими панелями й оксамитом. В окремій кімнатці - умивальник із гарячою й холодною водою та санвузлом. Упродовж 81-годинної подорожі пасажири перетинали кордони Німеччини, Австро-Угорщини, Румунії та Болгарії. Кулінари подавали шість обідів із вигадливими стравами: устриці з шампанським, філе оленя, камбала під зеленим соусом, різноманітні пудинги. Ресторан, оформлений у стилі рококо, вимагав дрес-коду. Жінкам вечірні сукні, чоловікам - смокінги. Останнім, як зазначалося в запрошеннях, було "вельми бажано" носити із собою вогнепальну зброю - на значній частині маршруту була небезпека пограбування "поїзду мільйонерів".
"Східний експрес" швидко став атракціоном для аристократії. Мандрували часто без мети, викладаючи за квиток на сьогоднішні гроші 6 тис. євро. "Донедавна любителі подорожей із товстими гаманцями вирушали до замків Луари чи до Ла-Маншу. Тепер усі вони їдуть до Константинополя", - писав наприкінці жовтня 1883-го кореспондент газети Le Figaro. Експрес уподобали й монархи, тож за ним закріпився вираз "Король потягів і потяг королів". Болгарський цар Фердинанд I навіть особисто керував ним у межах своїх володінь, щоб продемонструвати гостинність.
"Східний експрес" проіснував до початку Першої світової війни, доки його вагони не розібрали на польові госпіталі та штаби генералів. 1918-го в одному з них у Комп'єнському лісі на півночі Франції німецьке командування підписало капітуляцію. Відтоді "Східний експрес" тричі відновлювали. Є він і нині, однак під старою вивіскою курсує потяг-атракціон за маршрутом Париж-Відень.
Генрі Форд запровадив конвеєр
"Під час виробництва машин рухатися мають деталі, а не працівники", - такий принцип роботи 50-річний Генрі Форд проголосив під час запуску 7 жовтня 1913 року першого у світі конвеєра на власному заводі в американському місті Детройті.
Ідея Фордові спала на думку під час відвідин скотобійні в Чикаго - підвішені на гаках туші по черзі розтинали м'ясники. Форд узяв цей принцип, замінивши "розбирання" свиней і корів на складання автомобілів. Його "фішкою" на заводі саме була "Модель "Т". Дюжина майстрів збирала її 14 год. На конвеєрі цей процес тривав 1,5 год., але довелося збільшити персонал у кілька разів. Відтепер кожен відповідав за окрему деталь.
До третини робітників Форда мали фізичні вади. Він наймав людей глухих, із паралізованими ногами чи одноруких. Бо для більшості операцій вистачало лише однієї руки. Зникла потреба наймати інженерів та управлінців. Це дозволило одночасно зменшити ціну "Моделі "Т" із $950 до $350. Якщо за попередні п'ять років із воріт заводу Форда виїхало 100 тис. авто, то за наступні п'ять - 6 млн.
5 жовтня 1954 року: учні Полтавського технікуму цивільного будівництва на збиранні врожаю картоплі в приміському колгоспі "Зоря життя". На передньому плані комсомолка П. Гармаш
100 жінок
уперше зарахували до Оксфордського університету 7 жовтня 1920 року. Вони могли відвідувати лекції на рівні з чоловіками з 1879-го, однак це не давало їм права складати іспити й отримувати наукові ступені.
"Помирати, так із музикою!"
промовив у відчаї Саша Свинцов, якого грав актор Борис Андрєєв, у фільмі "Два бійці", що вийшов у прокат 6 жовтня 1943 року. Далі у виконанні Марка Бернеса (друга головна роль - Анатолія Дзюбіна) пролунала одна з популярних радянський пісень часів війни - "Темная ночь".
4 жовтня 1937 року в газеті "Правда" надрукувала статтю "Як "чистили" українську мову". У ній критикували нещодавно виданий Академією наук Української РСР "под покровительством троцкистских шпионов" російсько-український словник. У ньому, мовляв, русизми були замінені хоч і рідковживаними, проте суто українськими відповідниками. Наступного місяця словник вилучили з продажу.
Редактор Wall Street Journal і співзасновник Dow Jones&Company Чарльз Доу 8 жовтня 1896 року розпочав щоденну публікацію фондових індексів - промисловий рейтинг дев'яти найбільших американських компаній. Його вираховували за середньою вартістю їхніх цінних паперів. Згодом подібний рейтинг - індекс Доу-Джонса - став еталоном у всіх країнах світу.
Установчі збори Франції 9 жовтня 1789 року заборонили тортури. Наступного дня в країні запровадили закон про єдиний спосіб страти - на ґільйотині. Відтепер навіть у разі судової помилки підсудний перед смертю не страждав годинами від "іспанського чобота" або "залізної вдови".
10 жовтня 1933 року в універсамах США з'явився перший пральний порошок - Dreft. На упаковці ефект чищення пояснювали "силою диво-молекул, що висмоктують бруд із тканин". Виробники порошку були спонсорами багатосерійних радіоп'єс, які через те прозвали "мильними".
Комментарии