четверг, 02 сентября 2010 12:31

"11-річна освіта залишилася тільки в Україні, Росії та Білорусі"

Лілія Гриневич, екс-керівник столичного управління освіти, називає 10 найбільших проблем сучасної української школи

Низький соціальний статус учителя.

Влада продовжує маніпуляції з тарифною сіткою. Мінімальна заробітна плата в країні - 888 гривень. І саме за нею має розраховуватися зарплатня вчителя, як і всім бюджетникам. Оклад молодого спеціаліста обчислюється з 8 - 9-тарифного розряду. У результаті він отримує 935 гривень. Прибиральниця, яка може без вищої освіти, заробляє 888. Це демотивує молодих талановитих іти працювати в школу.

Треба повернутися до справедливої тарифної сітки. Зарплата вчителя повинна бути на рівні середньої у промисловості.

Намагання влади змінити ідеологію

Це ставить викладача перед моральним вибором. Вивчення історії, виховний процес прищеплюють дітям певні цінності, які лягають в основу патріотизму. А нам напередодні 1 вересня представляють нові підручники з історії для 5 класу. У них є зміни, які міністр мотивує тим, що історія має бути більш людиноцентричною. Наприклад, зі словосполучення "штучний Голодомор" забрали слово "штучний". Але хіба це людиноцентрична заміна? Це заміна ідеології. Також вилучені згадки про битву під Крутами та про Майдан. Не можна за будь-якого ставлення до цієї події повністю викреслювати її з підручника. Влада взяла курс на розвертання України від європейського простору в російський бік. Про це свідчить, приміром, повернення від 12- до 11-річної освіти. Це залишилося тільки в Росії та Білорусі.

Національна академія наук має рецензувати всі зміни й нові видання підручників, щоб уникнути подібного в майбутньому.

Відсутність системної реформи освіти

На вчителя весь час чатує невизначеність, він залишається наодинці зі своїми проблемами. Є вислів про те, що жодній реформі ще не вдалося знищити вчителя й учня. На плечах наставника велика відповідальність: зачиняючи двері до кабінету, він опиняється перед 25 парами очей і зобов'язаний навчати, незважаючи на те, в яку ситуацію його поставила держава.

Низьке державне фінансування

Кошти, які школа отримує від місцевих бюджетів, як правило, розраховані тільки на три статті: заробітна плата вчителів, комунальні послуги й харчування дітей. Решту проблем, пов'язаних із закупівлею тієї ж крейди, ремонтними роботами та низкою інших господарських питань, заклад повинен вирішити сам. Навіть якщо надаватиме додаткові освітні послуги, це не компенсує затрат на всі поточні потреби. Вчитель опиняється в ролі прохача. А це не подобається батькам.

Є рішення про надання фінансової самостійності навчальним закладам. Це правильно, коли школа сама планує власний бюджет, вирішує, куди спрямувати зекономлені на електроенергії гроші. Проте це спрацьовує тоді, коли вона отримує кошти не лише на три статті.

Якість освіти

Сьогодні український випускник школи повинен мати інші знання та вміння, ніж 10 років тому. А саме - вільно володіти іноземними мовами, інформаційними технологіями, швидко приймати рішення, вміти вчитися впродовж життя. Для цього потрібно збільшувати кількість годин з іноземних мов, поновити програми з багатьох предметів, запроваджувати нові дисципліни. Треба змінювати саму структуру школи. Не можуть старшокласники навчатися в тому ж середовищі, що й початківці.

Мало чоловіків у школах

Дітям потрібен вплив обох статей. У нас є велика кількість неповних сімей, де дитина спілкується тільки з матір'ю, а потім у школі - також лише з жінками. Це формує  проблеми в емоційному сприйнятті світу. Але чоловіки - годувальники родини й не можуть працювати за 935 гривень.

Харчування в школі

На нього виділяють кошти з місцевих бюджетів. Зростання інфляції й подорожчання продуктів такі стрімкі, що грошей, які закладали, уже через півроку не вистачає на перелік усіх необхідних продуктів.

Із словосполучення "штучний Голодомор" забрали слово "штучний". Міністр мотивує тим, що історія має бути більш людиноцентричною. Але хіба це людиноцентрична заміна? Це заміна ідеології

Не вистачає медичних працівників у школах

Це пов'язано з низькою заробітною платнею. А стан здоров'я дітей із кожним роком погіршується. Треба активніше практикувати профілактичні медогляди, запрошуючи спеціалістів.

Якість підготовки вчителів

Треба мотивувати до цієї професії людей, які мають талант педагога. Їм необхідно забезпечити нормальні умови праці, гідне місце в суспільстві. А в процесі навчання дуже важливо збільшити кількість практичних занять у порівнянні з теоретичними, залучати кращих учителів.

Один штатний психолог на школу

На 800-1000 учнів це дуже мало. Тому до психологічної допомоги дітям повинні бути готові вчителі. Молодий педагог має розуміти, що він працює не з класами, а з кожним учнем, із його індивідуальними особливостями, його сімейними проблемами.

Сейчас вы читаете новость «"11-річна освіта залишилася тільки в Україні, Росії та Білорусі"». Вас также могут заинтересовать свежие новости Украины и мировые на Gazeta.ua

Комментарии

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі