Хто стає героєм документального фільму, розповідають учасники Docudays UA. Фестиваль стрічок про права людини вдесяте пройшов у Києві 22 – 28 березня
Рената, 29 років, юристка, "Ромська мрія"
режисер Роман Бондарчук, 31 рік:
– У ромських таборах на Закарпатті шукали персонажів, яких влаштовує їхнє життя. Але, виявилося, вони не мають чого розповісти. "Я мету вулицю Леніна завдовжки 200 метрів. Прокидаюся щодня о п'ятій ранку", – і все. Вирішили шукати успішних героїв.
Спілкувалися із соціальними працівниками, які приносять ромам ліки, дрова. Їх приймають, але просто зайти в табір – важко. У ромів є міф, що з "білими" краще не контактувати. Успішних було важко знайти, бо їх мало. До того ж, у них своє уявлення про успіх. Таксист – це найбільша удача, що може спіткати рома.
Наша героїня юристка Рената народилася в таборі. Її батько – "білий". Зустрів матір Ренати на вагонній станції, де працював. Та була оператором крана. Закохалися, і чоловік перебрався в табір.
Іти навчатися Ренату підштовхнула мати, якій колись це не дозволили батьки. Дівчина отримала ґрант від фонду "Відродження" на навчання в Міжрегіональній академії управління персоналом. До вузів ромів беруть, заплющують очі на недоліки, бо розуміють, що потрібні приклади. Зараз вона працює в центрі правової інформації. Відкрила його в будинку, де народилася. Бачив, як до Ренати приходить чоловік років 50 і каже: "Я хочу мати паспорт". Рената питає: "Як ваше прізвище?" – "Не знаю". – "А яке прізвище вашої мами?" – "Не пам'ятаю". Рената попросила піти на кладовище, знайти могилу матері й переписати її прізвище. Радитися приходять навіть із життєвих проблем. В офісі постійно сидить дівчинка, яка теж хоче бути юристом. Чекає зранку під дверима, доки прийде Рената.
Рената винайняла в Мукачевому квартиру, перевезла туди батьків. Хотіли показати їхнє помешкання – для порівняння з табором, де немає туалетів, смітників. Усі вулиці утрамбовані непотребом і всі по ньому ходять. Рената погодилася на зйомки. Потім передзвонила і сказала, що батьки не готові показувати, як вони живуть.
Дівчина розповідає про свої побачення. Каже, що українські чоловіки скупіші за ромських. Вона не збирається рано виходити заміж, і не впевнена, що вийде за рома.
Табір, де стоїть офіс Ренати, – просто картонні коробки й контейнери. Часто без вікон і дверей. Усе виглядає дуже іграшково. Люди нічого не планують. Зголоднів – пішов щось знайшов. Середній ром витрачає на день близько 10 гривень. Відколи з'явилися виплати за народження дитини, почали народжувати заради грошей із 14 – 15 років. І прагнуть дійти до 10 дітей, бо тоді дають орден "матерігероїні" і збільшують підтримку.
Фраза Ренати, що найбільше запам'яталися про ромів із табору: "Тупые, но счастливые". У них є школа. Але діти не слухають учителя – не розуміють, як це сидіти і слухати. Заганяють до школи тим, що там годують.
Ми шукали циганської романтики, залишок їхньої культури. Виявилося, старих костюмів не зберігають, бо там енергія людини. Тому після зношення його спалюють.
Коли взялися знімати табір, підійшов чоловік і запросив на розмову з бароном. Він був обурений, що почали працювати з Ренатою, а не познайомилися спочатку з ним. Однак сказав, що прощає нас, – на перший раз.
Зося (Ірина МІНЧЕНКО), 39 років, футболістка, "Зося і Запара"
режисер Аліса Коваленко, 25 років:
– Зося – це футбольне прізвисько. Коротко: просто Зо. Вона – донька мого дядька. Працює на мийці машин у Запоріжжі. До 33 років займалася професійно футболом. Грала у багатьох командах, виступала за збірну СРСР. До фільму потрапили кадри з матчу, де вона у формі луганської "Луганочки". Не має спеціальної освіти, щоб працювати тренером. Мийка стала єдиним місцем, куди її взяли. У більшості її футбольних подруг трагічні історії після закінчення кар'єри – п'ють, не створили сімей. У Зосі теж не склалося особисте життя. Її сім'єю лишаються подруги по команді. Їздить до них у гості.
Зося народилася у проблемній родині, батько пив. Пішла у спорт, щоб утекти від того світу. Коли я була маленькою, вона виводила мене на футбольне поле у перерві між таймами. Зося – герой мого дитинства. Після закінчення кар'єри пила. Потім зібралася духом і кинула. Почала боротися з вічно п'яними батьком і братом, щоб вони теж залишили це.
Вона – роботяга. Хоче поїхати до Польщі чи Італії, заробити грошей і купити квартиру.
Моя короткометражка – етюд про колишню футболістку, яка приїхала на фінал Євро2012 як уболівальниця. Домовилася з футбольною подругою Запарою зустрітися в Києві, але та не змогла приїхати, бо в неї зламалася машина.
Робитимемо повнометражний фільм про Зосю. Бо 15 хвилин замало, щоб розказати про неї.
Давідас, 13 років, мешканець центру соціалізації, "Розмови на серйозні теми"
режисер Ґієдре Бейноруте, Литва, 36 років:
– На запитання що таке родина, кохання, щастя, дорослі кажуть банальності. Коли говоримо з дітьми, це наближає до істини. У моєму фільмі знялися 12 дітей від 8 до 16 років. Я – за кадром, розмовляю з ними на серйозні теми. Одна героїня сказала: "Дорослим не цікаво, що кажуть діти. Хіба психологам". Тобто діти бачать, що дорослі не цікавляться їхньою думкою. Найважче було знайти рівновагу, щоб не відчувалося, що говорю до них згори. Як казав польський педагог Януш Корчак: "Треба не опускатися до рівня дітей, а піднятися до них".
Давідаса знімали в дитячій колонії. Він був там новенький – тільки два тижні. Привезли після півроку бродяжництва. Пішов на вулицю через проблеми в родині: мати – алкоголічка, з вітчимом не ладить. Перед цим він уже був у центрі соціалізації. Утік звідти з другом. Поїхали до столиці, каталися там у тролейбусах, ночували у під'їздах. Потім повернулися до рідного Каунаса й зателефонували до поліції, щоб їх забрали. Давідас каже: "тут добре, бо гарно годують і можна ходити до школи".
Важко було запитати: "Кого ти любиш?" Бо відчувала, що нікого. Кажемо, що боїмося зачепити дітей за живе, тому не запитуємо про серйозне. Насправді боїмося почути відповідь.
Давідас говорить: "Я ніколи ні до кого не був прив'язаний. Усе одно рано чи пізно всі розходяться. Якби помер мій друг, я б не плакав. Це ж тільки друг". Я запитала: "А мама?" – "Маму, звичайно, шкода. Вона мене виростила".
Хлопчина дуже розумний. У фільмі міркує над книжкою Кастанеди. Але ілюзій щодо його майбутнього не маю. Після зйомок минуло півтора року. Давідас обрізав довге біляве волосся, його повернули в сім'ю. В очах хлопця вже менше романтики. Думаю, центр соціалізації не змінив його на краще.
Комментарии