Тетяна Волочай
Директорка благодійного фонду "МХП – Громаді"
28.11.2022

Тим, хто хоче допомагати: поради, як отримати міжнародну підтримку

Ділюсь власним досвідом створення успішного благодійного фонду

Війна змінила поняття "благодійність" і надала йому більш масштабного значення. Робота волонтерів стала неоціненною, що вже казати про готовність міжнародних донорів прийти на допомогу. У цьому матеріалі я поділюся власним досвідом створення успішного благодійного фонду, який цьогоріч став кращим в Україні за результатами престижного національного рейтингу.

Благодійність в Україні – історія у 30 років. Культура благодійності в Україні формується з часів набуття нами незалежності. Натомість на Заході ця історія розпочалася ще 150 років тому. Так, уже всередині ХІХ століття в Європі почала формуватися модель благодійності, яку ми знаємо зараз: з'являлися перші фонди та організації, які діяли незалежно від церков. Їхня робота була системною, прозорою та обов'язково підзвітною. Ці три кити мають створювати фундамент для будь-якої сучасної благодійної організації.

Жоден благодійний фонд не може допомогти абсолютно усім, і це нормально

Основний напрямок діяльності. Жоден благодійний фонд не може допомогти абсолютно усім, і це нормально. Тому на першому етапі варто визначитися з конкретним напрямком діяльності й стати у ньому експертом.

У 2015 році, коли наш фонд розпочав свою роботу, ми взялись допомагати з проєктами розвитку сіл, зокрема через партнерство місцевої влади, громади та бізнесу. Вже у 2016-му фонд здобув перший досвід співпраці з міжнародним донором і реалізував проєкт, де було створено Центр активного довголіття для людей похилого віку.

Визначившись з напрямом діяльності, наступний крок варто робити з вивчення цільової аудиторії та особливостей роботи з нею. Це не робиться швидко. Ми, наприклад, особисто спілкувалися з нашими підопічними, займалися анкетуванням та збирали відповідні фокус-групи.

Зараз основною проблемою українців є безпека. Особливо наших дітей. Тому наш фонд допоміг облаштувати 75 укриттів у 8 населених пунктах України. Мова йшла про різну допомогу: від ремонту приміщень та закупівлі меблів до створення з нуля безпечного укриття. Загальна вартість цього проєкту складала 6,6 млн грн. Таким чином 13 тис. дітей змогли розпочати навчання. Є конкретна проблема – є ефективне її рішення.

Саме ефективність – перший пункт, яким цікавляться міжнародні донори. Чи змогла організація вирішити завдання, на яке отримала кошти?

Саме ефективність – перший пункт, яким цікавляться міжнародні донори. Чи змогла організація вирішити завдання, на яке отримала кошти? Ми стараємось не просто вкладати кошти у розв'язання проблем локальних громад, але навчити, як ними керувати.

Прозорість роботи. Про цього "кита" я вже згадувала. Тут мова йде про фінансову звітність, наявність сайту з інформацією про діяльність і правління фонду, членів наглядової ради, витрати, доступ до аудиторських звітів.

Не соромтеся звертатися за допомогою до громадських структур, які уже є експертами у вашій сфері. Ми у свій час спілкувались з ІСАР Єднання, які нам провели повний аудит і вказали на слабкі місця та зони росту.

Для міжнародних донорів важливим показником прозорої діяльності є сума адміністративних витрат у співвідношенні з сумою грантових грошей. Якщо вона зростає, то менеджмент вашої організації не буде вважатися ефективним. На цей аспект теж варто звертати увагу.

Партнерство. Один у полі – не завжди воїн. Інколи варто залучитися підтримкою профільних партнерів у досягненні певної мети. Наприклад, є проєкт відбудови школи вартістю у мільйон. Але у фонду є лише половина необхідних коштів. Тут варто знайти однодумців, які долучаться до реалізації. Розмір вкладень не змінився, але ефект від реалізованого проєкту очевидний — такою є магія спільнодії.

Також партнерство стимулює компанію привести до ладу внутрішні процеси. Бо ступінь відповідальності перед партнерами стає вищим. Потенційні грантодавці завжди звертають увагу на кількість реалізованих проєктів у партнерстві, і це потім грає на користь будь-якої благодійної організації.

Партнерство дозволяє акумулювати бюджети, обмінюватися досвідом і робити ефективнішим власний менеджмент

Тож резюмуємо переваги: партнерство дозволяє акумулювати бюджети, обмінюватися досвідом і робити ефективнішим власний менеджмент. Останній аспект я б виділила окремо в рамках вдосконалення.

Вдосконалення. Благодійний фонд не є комерційною організацією. Але й тут не варто забувати про ефективний менеджмент. Звісно, він відрізняється від бізнесу і є набагато складнішим. Керівника прибуткової організації оцінюють на основі прибутку від інвестицій і корпоративного зростання. Натомість успіх неприбуткової компанії рівнозначно базується на успіху досягнення місії організації. Оцінити це куди складніше, ніж вивчити зведений баланс.

Власне, лідерство тут має вирішальне значення. Ефективний менеджмент неможливий без вдосконалення. Коли я тільки починала працювати у напрямку благодійності, то шукала того лідера, у якого можна було повчитися. Так познайомилася з очільницею Фонду зміцнення громад у Хмельницькій області Тетяною Василик. Від неї дізналася, як від початку й до кінця організувати ефективний проєкт, зробити його ще кращим і була вражена її досвідом залучення коштів грантодавців.

Перший наш грантовий проєкт був невеликий. Я раджу не хапатися одразу за мільйонні проєкти. Робіть все поступово, аби згодом похизуватися 900 реалізованими проєктами на суму більш ніж 100 млн грн за один рік – про це далі.

Рейтинги та конкурси. Окрім детально заповненого сайту, про успішність благодійної організації розкажуть рейтинги. Цьогоріч Асоціація благодійників України реалізувала проєкт "Національний рейтинг "Компас благодійності України"". Його важливість у тому, що зараз чимало волонтерів почали шукати кошти на підтримку України за кордоном. А це нова територія і нові правила гри, які треба опанувати за короткий час. Натомість рейтинг дозволив гучно заявити про лідерів благодійності в Україні і розповісти потенційним донорам про їхню надійність, відповідальність і роботоспроможність.

Рейтинги та будь-яке інше оцінювання – класна перевірка команди на ефективний менеджмент

Участь у подібних рейтингах — не просто заповнення заявки і очікування результатів. Це ще й "підтягування хвостів", на які раніше не вистачало часу. Наприклад, дозаповнити сайт, опублікувати останні звіти й таке інше. Крім цього, рейтинги та будь-яке інше оцінювання – класна перевірка команди на ефективний менеджмент та стимул до вдосконалення внутрішніх процесів. Варто не боятися брати участь, навіть якщо той чи інший рейтинг зовсім молодий. Бо це гарний фундамент у формуванні репутації і підвищення ступеня довіри міжнародних донорів.

Тож успіх будь-якої благодійної організації чи фонду має базуватися на правильному векторі роботи, прозорості, партнерстві та вдосконаленні. І підкріплюватися рейтингами та професійними оцінками. Зараз до України прикута значна увага міжнародних благодійників, які готові допомогти у розв'язанні нагальних проблем. Але для них важливо бачити результат, ефективність вкладених коштів та надійність партнерів. Навіть в умовах війни благодійні компанії мають піклуватися про свою репутацію, розвиватися та працювати згідно зі своїми місіями.

Стати кращим і розвиватися — питання всього лише бажання у будь-якій сфері. Дійте, і тоді навіть перешкоди стануть не всупереч, а завдяки.

Спеціально для Gazeta.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі