Зараз вже ніхто про люстрацію слова не скаже. Знову помінявся політичний режим

Виявилося, що і не люстрували, і не покарали

Голова парламентського комітету з питань правової політики, нардеп від "Слуги народу" Андрій Костін заявив, що закон про люстрацію не скасують. "Однак для того, щоб визначити, хто дійсно постраждав несправедливо, а хто повинен бути відлучений від державної діяльності, необхідно створити якийсь механізм", - сказав він. Міністр юстиції Денис Малюська заявляв, що необхідно створити комісію для скарг громадян, які вважають свою люстрацію незаконною. Відповідний законопроєкт міністр обіцяв розробити з народними депутатами. Раніше Європейський суд з прав людини постановив, що закон "Про очищення влади" порушив права українських чиновників.

Якщо брати загалом, то проблема, що йдеться по-суті про покарання без встановлення вини. Карають людей, котрі нібито формально нічим не завинили, крім того, що у такий-то період знаходились на таких-то посадах. Все. Це є логічною вадою цього закону. І те, що зараз сталося, було достатньо прогнозованим із самого початку.

Ми підключені до правового поля Європи. Яке дає сигнал – зробили неправильно. Єдине, що це зайняло багату часу, але зрештою сталося.

Перш за все, законом про люстрацію намагалися поміняти принцип покарання винних. Нам влада звітувала: подивіться, ми ж стільки позвільняли людей, які були погані. Але ж суть не в тому, щоб звільняти. А щоб було покарання тих, хто реально завинив у злочинах.

Нам влада звітувала: подивіться, ми ж стільки позвільняли людей, які були погані. Але ж суть не в тому, щоб звільняти. А щоб було покарання тих, хто реально завинив у злочинах

Якщо у притягненні винних за насильницькі злочини проти Майдану ще є якась перспектива. Хоча б частину притягнути до відповідальності. То що стосується саме чиновників, які тоді крали і власне покривали вбивства, викрадення, щодо таких нам дали "кістку" – люструємо всіх. А виявилося, що і не люстрували, і не покарали.

Сталася чисто політична історія. Була політична позиція влади.

Чому програли? У Європі ухвалювали такі механізми, як люстрація. Коли юридично визнавали сам по собі злочинним режим, злочинними організації, як СС часів нацистської Німеччини. Є відповідальні за злочин і вони вже не можуть працювати. А з індивідуальним ступенем вже далі розбираються у кримінальному порядку. У Східній Європі відстороняли комуністів, які вчиняли репресії.

Жодну організацію часів Януковича не було визначено, як злочинну. Тому зараз опинилися у розбитого корита.

Жодну організацію часів Януковича не було визначено, як злочинну

Змоделюємо сценарій, що закону про люстрацію не було би. Народ би вимагав від влади, щоб було покарання винних. Щоб були кримінальні вироки. Хоча б умовні, коли людина не може займати високі посади. Із цією люстрацією нічого не відбувалося. Можливо, це було б і краще, щоб не було такої люстрації у такій формі.

Могли піти іншими шляхами. Наприклад, хоча б тим, яким зараз намагався йти Рябошапка у прокуратурі – давайте всіх переатестуємо. Ось це реальні механізми. Дають можливість відсіювати.

Натомість звільнили купу спеціалістів, які були абсолютно лояльні, зокрема, до Майдану.

Хоча є і позитив. Такий негативний персонаж, як Ісаєнко - зараз є в ОПЗЖ, а раніше був заступником міністра. Ось таких тоді, користуючись механізмом люстрації, трошки посунули від влади. Але ж вони від влади все одно далеко не ділись.

Тому зараз не готовий стверджувати, чи був якийсь істотний позитив порівняно з негативом від закону.

Закон про очищення влади робили люди, які абсолютно нічого не розуміють в праві. Зараз його заднім числом ніяк не поміняєш.

Закон про очищення влади робили люди, які абсолютно нічого не розуміють в праві. Зараз його заднім числом ніяк не поміняєш

Важко зрозуміти, що запропонує Малюська в цій ситуації. Зараз є два можливих порядки врегулювання цих спорів. Далі намагатися судитися - знаходити зачіпки, щоб тягнути час. І домовлятися у позасудовому порядку, знаходити можливості десь поновлювати.

Рішення ЄСПЛ є частиною нашого законодавства. У нього навіть пріоритет над законами України. Якщо Європейський суд визнав, що було незаконне звільнення, то цей закон, норми, на які він показав пальцем, в принципі зараз не має права ніхто застосовувати.

А щоб робити нормальну люстрацію, потрібно застосовувати інші механізми. Але зараз вже ніхто про люстрацію слова не скаже. Знову помінявся політичний режим.

Ігор Луценко, для Gazeta.ua

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі