Укрзалізниця планує відокремити збитковий пасажирський напрям від прибуткового вантажного. Це хочуть зробити, щоб продати найбільш дохідну частину компанії структурам, близьким до Ріната Ахметова, Олександра Януковича, Юрія Іванющенка, пояснює директор консалтингової компанії "Інвест-експерт" Віктор Медвідь, 29 років.
— Схема проста — збиткову пасажирську частину, що зараз дотується прибутковими "важкими" перевезеннями, залишити на утримання державі, — продовжує він. — Тоді як вантажні вагони за договорами оренди використовуватимуть п'ять компаній. Прибутки їм у кишеню, а весь тягар пасажирської частини перекинуть на держбюджет, тобто на плечі людей.
Скільки заробляє залізниця?
— У кожної компанії є прибуток — різниця між доходами та витратами. Згідно з міжнародною звітністю, торік прибуток Укрзалізниці становив 802 мільйони гривень, що у 2,6 раза менше, ніж 2011-го. При цьому доходи Укрзалізниці збільшилися на 2,6 відсотка до 52,7 мільярда гривень. Доходи трохи зросли, а прибуток зменшився майже втричі. Це говорить, що всередині компанії гроші витрачають неефективно. Зрозуміло, їх "з'їдає" не зарплатня працівників.
Як приватизують Укрзалізницю?
— За законом це неможливо. Але в парламенті це питання вирішать одним голосуванням. Схема з дерибану стандартна: спочатку покажуть збитковість підприємства, щоб дешево оцінити, а потім продадуть. Щоправда, Укрзалізниця — великий об'єкт. Купити її за один раз важко. Тому спочатку продадуть вагони. Потім можуть викупити ключові депо, що потрібні для обслуговування цих вагонів. А саме залізничне полотно, яке вимагає колосальних витрат на обслуговування, залишиться у власності держави. Коліями користуватимуться, як автоперевізники користуються звичайними дорогами.
Залізницю необхідно приватизовувати?
— Теоретично у приватному власнику нічого поганого немає. Але з урахуванням того, як непрозоро і заплутано працює Укрзалізниця, скільки там засекречених документів, проводити її приватизацію не можна. Необхідно привести компанію в порядок — замовити міжнародний аудит, провести структурування, з'ясувати, які частини збиткові, які прибуткові, як формують тарифи. На сьогодні повних об'єктивних даних ні в кого немає.
Що зміниться для пасажирів, якщо вантажний напрям Укрзалізниці виокремлять?
— Коли міністром транспорту у помаранчевому уряді став Євген Червоненко, він одразу підняв тарифи на пасажирські перевезення. Сказав, ми піднімаємо ціни та відразу покращимо якість послуг. Ціну підняли, а якість залишилася старою. І це триває донині. Так буде й зараз.
Наскільки подорожчає проїзд?
— При нормальному управлінні можна вивести пасажирські перевезення в нульову рентабельність і ціни на квитки не піднімати. Тоді за 10 років можна повністю оновити склад залізничного транспорту. Звичайно, якщо замовляти серійне виробництво вагонів на наших заводах, а не купувати "Хюндаї". Проте на сьогодні керівництво компанії не зацікавлене у зменшенні витрат, бо в Укрзалізниці багато бюрократичних надбудов і корупційних схем. Певні підприємства збагачуються через обслуговування вагонів, постачання запчастин. Адміністративні витрати зростають, хоча мали б падати. Тому підніматимуть вартість проїзду як забажають.
Інвестор може придбати пасажирську частину і довести її до ладу?
— Як показує досвід, такого щастя в Україні не буває. Лише виросте тариф. Якщо подивимося на підприємства, що приватизували, то капітальних інвестицій практично ніхто не робить. Усі працюють з урахуванням того, що немає впевненості в завтрашньому дні, Тому в короткі терміни вижимають із підприємства все можливе.
Коментарі
2