пʼятниця, 21 листопада 2014 15:15

"Магазини позакривалися. Хліба ніде було купити"
2

Василь ГОЛОБОРОДЬКО. Народився 7 квітня 1945 року в селі Адріанополі Перевальського району на Луганщині. 1963-го закінчив школу-інтернат. 1964 року вступив до Київського університету імені Тараса Шевченка на філологічний факультет. Та 1965-го був змушений за націоналістичні переконання залишити навчання. Наступного року поновився в Донецькому педагогічному інституті. На початку 1967-го його відрахували за наказом ректора ”за дії, несумісні зі званням радянського студента”. Поширював роботу Івана Дзюби ”Інтернаціоналізм чи русифікація”. У 1968–1970-х працював у будівельних загонах на Далекому Сході. Потім – на шахті та в радгоспі в Адріанополі. 2001-го закінчив філфак Луганського педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Вірші почав друкувати 1963 року. Першу збірку ”Летюче віконце” знищили, коли була набрана для друку, через відмову автора спів­працювати з КДБ. За 25 років вийшла збірка ”Зелен день”. Тоді ж Голобородька ­прийняли до Спілки письменників. 1994-го став лауреатом Національної премії імені Тараса Шевченка. Останні 18 років досліджує українські казки. Автор розвідки ”Міфопоетична трансформація обряду сватання в українських народних казках”. 1996-го померла дружина Юлія. Двома роками пізніше старший син Павло розбився на мотоциклі. З молодшим Євгеном перебрався до Луганська. У середині липня 2014 року через обстріли міста переїхав до Києва

Василь Голобородько вивіз із Луганська недописані вірші

69-річний поет Василь Голобородько відчиняє двері мансарди на другому поверсі приватного будинку в Ірпені неподалік столиці. У друзів живе кілька тижнів. До цього, із середини липня, мешкав у місцевому будинку творчості Спілки письменників. Голобородько переїхав із Луганська, де залишив квартиру.

– Кілька днів нога боліла. Навіть не знав, як вам відчиню, коли прийдете, – поет проводить у простору кухню. Сідає за стіл, накритий замість скатертини газетою "Літературна Україна". Біля тарілки з цукерками – дерев'яна попільничка і дев'ять пачок цигарок Monte Karlo. У трьох із них складені недопалки.

Встигли обжитися?

– Воно начебто й зручно, але інтернет десь пропав, – Василь Іванович відкриває пачку, вставляє цигарку в дерев'яний мундштук і закурює. – Я над казками працюю. Зробив у них правки на роздрукованих текстах. І залишив там. А в нас стріляють, та й пограбувати можуть. Зараз ситуація ніби стабілізувалася, дехто повертається. Та хто повертається? Той, що бігав під російським триколором, у Миколаєві перебув – як керівник обласної Спілки письменників. Якщо все буде нормально, то і я поїду.

Навіть якщо Луганщина стане автономією?

– Ну, тоді нє. Там, очевидно, працювало би ФСБ, а вони ж виловлюють таких, як я.

Як тамтешні люди сприймають війну?

– Люди байдужі. Обстріли приписують українським силам. Хоча в центрі міста на кузові машини стоїть зенітка. В один бік стріляє, у другий. Це мені син розповідав. Я не виходив у місто. Живу на околиці. Постріли чув. На дах сусіднього будинку снаряд упав, шибки повибивало.

Після цього вирішили переїхати?

– Думав, пересиджу. Але магазини позакривалися. Хліба ніде було купити. Пішов в один, кажуть: розібрали. Сусідній – не працює. На другий день закрився останній магазин на моїй вулиці. Зібрав валізу – та й на Київ. Поїзди ще ходили, навіть таксі їздило. Маршрутки – вже ні.

Що взяли з собою?

– Найнеобхідніші речі, одяг. Забрав недописані вірші. Думав, у Києві дороблю. Та руки опускаються. Цінного вдома нічого не мав, крім своєї роботи. Телевізор хіба лишився. То наживне, як кажуть. Маю квартиру на першому поверсі 5-поверхівки.

Нижче, кажуть, безпечніше.

– У мене кімната кутова, телевізор – біля вікна. Коли обстріли йшли, виходив у коридор і з-за дверей дивився телевізор. Не обов'язково снаряд попаде. Але вікно може вибити, скло розлетиться.

Слідкуєте за теленовинами?

– Тут – менше. Як були події на Майдані, цілодобово дивився. У телевізора є хитра властивість: у твоїй квартирі ніби з'являється людина, яка з тобою розмовляє. Інтимний зв'язок. І довіра величезна. Чим і користується Кремль. Росіян усіх зробив ворогами України. Достатньо сказати з екрана "бандеровци" і "фашисти".

Мали однодумців серед земляків?

– Не хочу навіть про це говорити, – махає рукою. – Родичі лишилися в селі Адріанополі. Дружина брата дзвонила. Каже, після того, як Національна гвардія залишила їхні краї, родина боїться там лишатися. Все село налаштоване проти них. Вони ніколи не приховували своєї позиції. Це я зібрав сумку та виїхав, а в них – господарство.

Весь час дивуюся, як повз увагу людей на Донбасі, повз їхні душі пройшов час перебудови? Усе ж було сказано: і про сталінські репресії, і про комунізм. Вивітрилося все. А радянське – лишилося.

Чому переїхали з Адріанополя до Луганська в 1990-х?

– Лишився вдвох із сином після смерті дружини. Господарство важко самому вести. А в кризові роки ми тримали дві корови, сіно заготовляли.

Спілкуєтеся з луганським літературним колом?

– Якось від них відділився. 60-річчя моє відзначали в обласній бібліотеці. Вивісили портрети знаменитих людей Луганщини – Катерина ІІ, актор Михайло Матусовський, Михайло Голубович, який із газовим магнатом Юрієм Бойком (колишній міністр енергетики. – "Країна") створював Республіканську партію. А мого портрета немає. Річ не в мені, а в тому, що я – лауреат державної Шевченківської премії. Ніякого літературного життя там немає – лише конкуренція та заздрість.

2007 року ви жили на 360 гривень президентської стипендії. Як зараз?

– Президентська стипендія призначається на два роки. Тепер син працює, щось заробляє, мені спокійніше. Він викладав українську мову й історію в ліцеї при університеті. Потім мову відібрали. А історію вимагали читати з акцентом на Луганщину – Ворошилов, "Молода гвардія" тощо. Він того не хотів, його витіснили. Пропонували викладати в одній зі шкіл історію, але російською. Син на це не пішов. Зайнявся торгівлею. Працював у донецькому відділенні однієї фірми, тепер – у київському.

Василь Іванович закурює чергову цигарку.

Цигарку з рук не випускаєте.

– Наполовину кожну викурюю. Мені заборонили після інфаркту. Курю, бо пережити можна два інфаркти, а помирають від третього. Маю ще один у запасі, – перед камерою фотографа гасить і ховає цигарку. – Щас заборонено публікувать фотографії з цигаркою. Десь за кордоном у книгарні мою книжку хотіли виставить. Та не взяли, бо на обкладинці – я з цигаркою.

Василь Іванович відчиняє двері на вулицю.

– Тут дивні мальви, височезні. У нас такі не ростуть. Я навіть вірш про них написав.

Іде в іншу кімнату. Повертається за 5 хв. із жовтуватим аркушем, списаним від руки. Читає:

– Був би я хлопчиком-білочубчиком

Із моїм ім'ям

Та не боявся колючої бджоли,

Я б заліз на цю велику мальву коло хати,

Що піднесла квітку вище стріхи.

Побачив би усі гнізда пташині,

Усі яєчка рябенькі,

Всіх пташок веселеньких.

Зараз же, коли я давно уже

Втомився носити своє ім'я,

Давно уже не боюся колючої бджоли,

Мені ні к чому видиратися

На цю велику мальву коло хати.

Я й так знаю, що гнізда порожні,

З яєчок вилупилися пташенята,

Немає пташок веселеньких.

Поет спускається сходами. Під хатою складені гіркою кукурудзяні качани.

– Підкрутіть вуса, подивіться на небо, – просить фотограф.

Голобородько мружиться від сонця. Швидко опускає очі.

– Дивлюся на небо – голова крутиться. Льотчиком не буду. А ви змушуєте дивиться.

На що дивитеся, коли йдете?

– Тепер – тільки під ноги, – Василь Іванович піднімається назад, у мансарду.

З ваших колег на війну пішов Борис Гуменюк. Він один такий?

– Не знаю. Я не пішов. Правда, в мене вік.

А якби були молодші?

– А хто ж Луганськ звільнятиме? Хоча я легко говорю про це, бо вже не піду.

Ви приїздили на Майдан?

– Ні. Та й на першому Майдані не був – не дуже вірив. Син рвався – я не пустив. Побачив, як на сцену виходять Азаров, Кінах, Мороз. Мороз, який на гальмах спустив битву за незалежність у Верховній Раді! "Група 239" у Верховній Раді, яку він очолював, – це ж вони все гальмували. І раптом він – великий революціонер.

А цьому Майдану повірили?

– Ну, звичайно. Тут і причини інші, й учасники. Майдан одразу відмежувався від цих трьох – Кличка, Яценюка, Тягнибока.

Якщо це була Революція гідності, яким чином ми дозріли до цих змін?

– Соціальна психологія має відповісти, чому після першого розгону люди не відмовилися від своїх вимог, а навпаки, їх вийшло до мільйона. Кожен, хто прокинувся вдома, якось був влаштований, мав роботу – кидає все і їде на Майдан. Якби були порушені права кожної окремо людини на Майдані – то можна було б зрозуміти. Оце, мабуть, і є те, що називають "формується нація". Мало хто вчитувався в ту Угоду про асоціацію. Більше повстали не за Європу, а проти загрози повернення в Радянський Союз.

Є заслуга письменників у тому, що змінилася свідомість суспільства?

– Тільки не письменників. Вони ніколи не впливали. За радянських часів про те багато брехали – видавали величезні тиражі примітивних віршиків, розсилали по бібліотеках. Найбільший вплив на національну свідомість і за радянських часів, і зараз мають журналісти й учителі.

Навіщо пишете, якщо ні на що не впливаєте?

– Поезія пишеться для поетів і студентів-філологів. Її завдання – виявити потенційні можливості мови. А не в тому, щоб щось оспівувати, кудись закликати. От як Ліна Костенко заримовує трюїзми, або пише щось таке мудре, філософське. Навіщо? Хочеш висловити щось філософське – пиши філософську статтю. Заклики – берися за публіцистику. А до чого тут вірші?

Дзвонить мобільний. Василь Голобородько виходить в іншу кімнату. Коли повертається, пояснює, що телефонував знайомий з Луганського університету – просив отримати папери, що надіслав на адресу Будинку творчості письменників в Ірпені.

Василь Іванович гасить цигарку, викурену до половини. Акуратно примощує її в попільничку – недопалки в ній розкладені віялом.

Оксана Забужко пропонувала висунути вас на Нобелівську премію. Як ставитеся до цього?

– Молодій поетесі Любі Якимчук сказав: "Як отримаю Нобелівську премію, візьму тебе секретарем". Вона мені допомагає тут, у видавництві "Смолоскип" зустріч організувала. 2008-го сприяла, щоб я приїхав на Форум видавців до Львова. Зараз навіщо воно мені? Толку розкручувати мене на старості літ. Це треба було раніше робити. А тепер нема чого "задрав штаны, бежать за комсомолом".

У вас є такий вірш про дружину: "Вона спершу поклала мені на спину шафу із сукнями і черевиками вихідними та буднями газетами і трамваями…". З досвіду писали?

– Написав це, коли дружини не мав. Це твір про нерозуміння, відсутність комунікації. А всі одразу вишукують щось автобіографічне. У мене один із ранніх віршів про загиблого батька – "Золоті глечики груш". Я в інтернаті тоді навчався. І от ми якось приїхали на поетичний семінар у Луганськ, і одна поетеса з Алчевська купила мені морозиво: думала, що я – сирота. А в селі обурювалися: "Нащо він написав такий вірш – у нього ж батько живий".

У Києві повернулися до навкололітературного життя?

– Я з нього випав ще у 1980-ті. Чоловіче письменницьке коло складається за пляшкою, а я вже не п'ю. Та й останні 18 років займаюся казками. Аналізую їх. Шукаю принцип, за яким сюжети об'єднуються. Казки ділю на парубочі й дівочі, окремо – дорослі. Наприклад, Телесик символізує дівочу незайманість. В українській мові вона називається "черчичок" – те, до чого можна тільки торкатися, черкатися.

Просимо підписати книжку. Василь Іванович шукає на столі ручку. Даємо свою.

– У мене й шаф книжкових нема. Книжки лежать, як у японського студента – стосиками коло стін. Потрібна обов'язково десь у самому низу, – сміється поет і проводить до хвіртки.

Тут добре, ліс.

– Я на це вже не звертаю уваги. Що поселилося в душі – весна, дерева, квіти – ото воно й досі в мені живе. А нове не так уже й відбивається. Сосни я вже бачив колись.

Зараз ви читаєте новину «"Магазини позакривалися. Хліба ніде було купити"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі