вівторок, 04 лютого 2020 20:15

Зеленський конструює перевернутий світ хаосу

Україна опинилася в нескінченному карнавалі

Базовий принцип маніпулювання свідомістю – перевертання піраміди цінностей. Будь-яке суспільство має свою ієрархію високого та низького, прекрасного та потворного. Маніпулювання полягає в тому, щоб змусити його по-іншому дивитися на цінності. Високе має трансформуватись у низьке й осміяне, святе – у профанне і сороміцьке, прекрасне – у вульгарне й відразливе. Низ повинен посісти місце верху. Кажучи мовою філософа Михайла Бахтіна, зад і процес перманентного випорожнення має зайняти місце голови, блазень має зійти на трон, а найвідоміша в місті хвойда – вшановуватись, як свята.

  Валентин БУШАНСЬКИЙ, політолог
Валентин БУШАНСЬКИЙ, політолог

Це і є карнавал – гра у звільнення від табу. Як і всяка гра, карнавал визначений у просторі й часі. Найвідоміший європейський – Венеційський – розігрується в переддень Великого посту і закінчується 25 грудня. Нині Венеційський карнавал – це шоу для туристів. Він набув комерціалізації і триває два тижні. Але первинно, у ХІІІ столітті, розігрувався один день. Обличчя людини було сховане під маскою, для якої неписані жодні правила. І в цьому була своя логіка. Бо важко уявити, що сталося б з Італією, якби карнавал тривав не день, а, скажімо, п'ять років.

Зад має зайняти місце голови, блазень має зійти на трон

Кажучи мовою Зиґмунда Фройда, карнавал – це перевертання ієрархії особистісної структури: місце Над-Я у свідомості посідає Воно. Фройд порівнював особистість із вершником, який мусить міцно тримати у вузді свого коня. Кінь – це і є Воно – стихійна сила, плетиво м'язів і сухожиль, здатність мчати на всі чотири сторони. І тому вершник тримає коня у вузді – це правила, закони, табу, – створені культурою норми, які існують над Я. Вузда і батіг змушують стихію людських інстинктів – безособових і хаотичних, мов сама природа, – мчати у визначеному напрямку.

Коли ж людське Я ховається за маскою і Воно виривається на поверхню, то вершник, інтерпретуючи метафору Фройда, перетворюється на кентавра. І не на мудрого Хірона, а на одного з тих кентаврів, які ганяють за вакханками.

Людина, писав Фройд, має потребу зазирати в пітьму свого Воно. Фройд був людиною Модерну. Він вірив, що пильний погляд здатен освітити й розвіяти хаос інстинктів. Вірив, що світло свідомості, подібно до пензля митця, здатне зафіксувати і перетворити на артефакт усі вакхічні оргії, які вирують у підсвідомості. Зрозуміти, вважав Фройд, означає підкорити; а підкорити – здобути свободу. Але так вважав Фройд – людина Модерну. Ми живемо в іншу епоху. І маніпуляції свідомістю, які базуються на відкриттях Фройда і Бахтіна, використовують аж ніяк не для контролю над хаосом і визволення людини.

Я люблю відеозвернення Володимира Зеленського. Вони – невичерпне джерело матеріалу для політико-­психологічного аналізу. З останнього: 22 січня президент виступив зі зверненням з нагоди річниці Дня соборності України.

Перші його слова приголомшили. Молотом увігнали мене в крісло. Я захоплювався: яка чіткість формулювань! Яка ясність бачення історичної глибини! Який простір для визначення політичних перспектив! Президент простими словами сказав, що нині 101‑ша річниця єднання України. "Здійснились, – промовляв він, – віковічні мрії, якими жили і за які вмирали кращі сини України". Але я поквапився. Ці слова, провадив далі президент, – цитата з Акта злуки України.

Зробивши такий акцент, не сказавши, що він хоче повторити слова авторів Акта єднання України чи приєднатись до них, а лише відгородившись від них лапками і крапкою, президент вдався до психологічного дистанціювання. Це не мої слова, ось що він заявив. Це лише слова, говорив далі, і їм понад сто років. І вони жодним чином не відобразились у справах. Адже Україна була розділена сусідніми державами.

Президент бачить лише аркуш і літери. Але не значення тієї події. Йому не сказали, і він цього не знає, що за словами стояли справи: Січові стрільці – галичани, які боронили Наддніпрянську Україну; і наддніпрянці, приміром, генерали Михайло Омелянович-Павленко й Олександр Греков, які захищали Галичину від наступу польської армії.

Кожен шмат української землі був не зайнятий більшовицькою Росією, Польщею та Румунією, а окупований

І, до речі, оцініть, яку філігранність мови засвідчив пан президент: "Невдовзі УНР залишила Київ під натиском більшовиків". От за такі евфемізми я й люблю промови політиків. "Під натиском більшовиків" Україна була залита кров'ю! Але президент про це не сказав. І кожен шмат української землі був не зайнятий більшовицькою Росією, Польщею та Румунією, а окупований. Україна билася на всіх фронтах – від Галичини до Кубані включно, від Криму до Сіверщини. І якби не та збройна боротьба, то ніякої УРСР – ерзац-незалежної України не постало б. А отже, не було б і сучасної незалежної України.

Кажучи, що в усіх куточках України радісно сприйняли Акт злуки, президент тамував посміх. Йому смішно, що люди можуть бути такі наївні й так оптимістично дивитися в майбутнє.

  ”Як сталося, що Володимир Зеленський опинився в кріслі глави держави? Україна не впоралася зі стрес-фактором попереднього президентства. Голосування за Володимира Зеленського було проявом регресії – втечею в простір жартів та інфантильності”, – пише політолог Валентин Бушанський. Художник Володимир Казаневський втілює цю думку так
”Як сталося, що Володимир Зеленський опинився в кріслі глави держави? Україна не впоралася зі стрес-фактором попереднього президентства. Голосування за Володимира Зеленського було проявом регресії – втечею в простір жартів та інфантильності”, – пише політолог Валентин Бушанський. Художник Володимир Казаневський втілює цю думку так

"Минуло понад сто років. Чи зробили ми висновки з цієї історії?" – слушно запитує президент. І ось його висновок: "Вона вчить нас простого, але життєво важливого для України принципу: тільки разом ми сильні". Та невже?! Невже тільки єдності забракло Україні тоді, понад сто років тому?

Не треба телепнів призначати міністрами – це по-перше. Варто менше патякати про миролюбність України – це по-друге. Непоправна помилка глумитися з власної армії, замість того щоб озброюватись і бути завжди готовими до російської агресії, – це по-третє

А я думаю, історія вчить нас іншого. Не треба телепнів, на зразок Винниченка, призначати міністрами – це по-перше. Варто менше патякати про миролюбність України – це по-друге. Непоправна помилка глумитися з власної армії, замість того щоб озброюватись і бути завжди готовими до російської агресії, – це по-третє. Ось до яких висновків підводить історія.

А далі пан Зеленський говорив про найважливіше. Він досі ображається, що його новорічне вітання викликало шквал критики і глузування. Навіть "Голос Америки" відзначився аналітикою – розбором наративних промахів. Але біль пана Зеленського можна зрозуміти: він шоумен. Якщо аудиторії не заходять його фішечки, то це удар і по професійному реноме й особистісній самооцінці.

У другій половині звернення президент змалював образ ідеального українця. Він назвав цінності, які мають скласти основу нашої ідентичності. Говорив стримано, але з притиском. Гарно говорив. Відчувалось, він вірить у те, що каже.

З погляду політичної психології, це важлива частина звернення, тож її варто проаналізувати. Насамперед відзначу, що артикульовані цінності відображають і світогляд самого пана Зеленського, і його уявлення про систему пріоритетів, яку він прагне прищепити кожному з нас. Адже політика – це не лише паразит, що живиться нашими очікуваннями, а й практика – безпосередній досвід конструювання соціальної реальності.

Задля об'єктивності аналізу візьмемо за основу методику американського психолога Мілтона Рокіча. Згідно з нею, всі цінності можна розділити на дві частини. Перша – термінальні, тобто винесені в майбутнє, які і є цілями діяльності, те, заради чого людина, власне, живе. Друга – інструментальні цінності, тобто ті, що особистість розглядає як засоби досягнення цілей.

Кожен із нас, свідомо чи ні, виставляє життєві пріоритети і розвиває в собі якості, які уможливлюють їх досягнення. Скажімо, серед цінностей-цілей Рокіч виокремлює "матеріально забезпечене життя". Цього прагне кожен. І працює над реалізацією: хтось розвиває працелюбність, а хтось – життєрадісність і сподівається виграти в лотерею.

Цінності-засоби повинні бути адекватні щодо цінностей-цілей. І, будучи службовими функціями, залишатися на другому плані. Тож у персональній ієрархії цінностей "працелюбність" і "життєрадісність", "акуратність"і "толерантність" мусять мати нижчий ранг, аніж "свобода" і "мудрість", "кохання" і "продуктивне життя". Бо тільки з "акуратністю" і "пунктуальністю" людина перетворюється на ідеальну машину для виконання бажань інших.

Отже, слухаючи президента, я виписав цінності, які він назвав. І за якими, на його переконання, українців мають ідентифікувати в усіх куточках планети. Подаю їх у тому порядку, як були названі. Логічно припустити, що їх послідовність відповідає тому ступеню пріоритетності, який надає їм президент.

Тож, пані та панове, хіт-парад цінностей, за версією президента України:

Перше місце: доброчесність і порядність.

Друге місце: вихованість і толерантність.

Третє: свобода і демократія.

Четверте: добробут і процвітання, бути заможним.

П'яте місце: повага до закону, приватної власності та один до одного.

А тепер інтерпретація, за Мілтоном Рокічем.

"Доброчесності та порядності" у переліку Рокіча найточніше відповідають дві – "відповідальність (почуття обов'язку, вміння тримати слово)" і "чесність (правдивість, щирість)". Показово, що обидві цінності, які президент поставив на перше місце, – з переліку інструментальних.

"Вихованість і толерантність" – тут стовідсоткове попадання в систему Рокіча: "вихованість (гарні манери)", "толерантність (терпимість до поглядів інших людей, уміння пробачати їхні помилки та хибні судження)". Й обидві – інструментальні.

"Свобода і демократія", "Добробут і процвітання"- термінальні, тобто цінності-цілі.

"Повага до закону, приватної власності та один до одного" – перетинаючись із цінністю "толерантність", найбільше відповідає "дисциплінованості", "раціоналізму (ухвалення обдуманих і зважених рішень)" і "самоконтролю (стриманості, самодисципліні)". І все це – з переліку інструментальних цінностей.

Тож із п'яти цінностей президент назвав три інструментальні і дві термінальні. Причому, перші два ранги займають цінності-засоби, і тільки далі йдуть цінності-цілі, а завершує перелік, знову ж таки – цінність-засіб.

Зеленський згадав про "свободу і демократію". Але чи допомагає "вихованість і толерантність" досягненню свободи? Сумніваюсь, що цей зв'язок очевидний. Бо для здобуття свободи корисні інші інструментальні цінності – "незалежність", "сміливість у відстоюванні свої поглядів", "тверда воля". Про них президент не казав.

Про його пріоритети промовляють і наступні слова. Я процитую це дежавю з інавгураційної промови: "Я – українець. Бо я відповідальний громадянин. Бо я сплачую податки. Не їду на червоне, правильно паркуюся, ніколи не сідаю за кермо напідпитку".

Це саме ті слова, які ми хотіли почути від президента в День соборності України.

Світ, який конструює для нас пан Зеленський, – перевернутий. У ньому засоби стоять на першому місці, але й вони не відповідають цілям. Це світ хаосу – перевернутої піраміди. Він закликає нас до щирості й толерантності: будьте хорошими хлопчиками та дівчатками, каже він нам. З такими закликами звертаються до малих дітей. І таких жертв – чуттєвих, щирих і толерантних – шукають собі садисти.

Він закликає: будьте хорошими хлопчиками та дівчатками, каже він нам. Таких жертв шукають собі садисти

Як сталося, що Володимир Зеленський опинився в кріслі президента? Як сталося, що він викликав довіру в українців? Як ми опинились у просторі карнавалу, за Бахтіним? Україна не впоралася зі стрес-фактором попереднього президентства. Голосування за Володимира Зеленського було проявом регресії – втечею в простір жартів та інфантильності. А це одна з можливих і закономірних реакцій на перманентний стрес.

Минуло вісім місяців з того дня, коли пан Зеленський виголосив інавгураційну промову. Відтоді ми чули чимало подібних. І нині у нас є вибір: і далі носити маски, втішаючись карнавальними іграми, чи все ж – зривати їх. Далі залишатися безіменними, заперечуючи власне Я, чи все ж – згадати про свої обов'язки й ті цінності, заради яких билися, помирали, але перемагали тисячі

Зараз ви читаєте новину «Зеленський конструює перевернутий світ хаосу». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі