вівторок, 03 березня 2015 15:55

"Порошенко може втратити владу вже навесні 2015 року"
2

Юрій РОМАНЕНКО, 36 років, політолог Родом із села Малі Лисовці Сквирського району на Київщині. 2000-го закінчив Харківський університет за спеціальністю ”історія”. 1998 року пішов працювати в тамтешній Інститут прикладних соціальних досліджень у групу політолога Володимира Фесенка. Був директором регіонального ”Вуличного ТБ”. 2001-го працює аналітиком Агентства гуманітарних технологій та у виборчому штабі провладної партії ”За єдину Україну” в групі політолога Вадима Карасьова. 2004 року писав промови тодішньому прем’єру й кандидату в президенти Вікторові Януковичу у складі аналітичної групи Дмитра Видріна. 2006-го очолив Центр політичного аналізу ”Стратагема”. За два роки створив громадську організацію ”Хвиля” й інтернет-портал. – Майдан 2014-го – це традиційне українське повстання. За часів селянських війн у Німеччині чи до Хмельниччини такі бунти були дуже поширені. Їх спільна риса – вони всі мають переважно оборонний характер. Це все, звісно, не означає, що на Майдані не грали росіяни, американці, європейці й наші олігархи, – каже Романенко. Дружина Тетяна – юрист. Виховують двох доньок
”Якщо Захід дасть достатньо ресурсів, щоб втримати соціалку й поділитися грошима з елітами, порошенко може встояти. Перекладе відповідальність на Верховну Раду й уряд. Але позачергові вибори все одно будуть – парламентські”, – вважає політолог Юрій Романенко. З ним погоджується художник Володимир Казаневський

Донбасу маємо давати тільки те, за що він здатен заплатити – вважає політолог Юрій Романенко

Яка мала би бути стратегія України до непідконтрольної їй частини Донбасу?

– Маємо керуватися здоровим глуздом. Перше: треба визнати, що Донбас на сьогодні не є український. Частина його окупована, а решта – може бути окупована, якщо влада й надалі вестиме політику невизначеності: коли робимо крок вперед і два назад.

Друге: через Донбас країна зазнає смертельно небезпечні збитки.

Третє: конфлікт із Донеччини й Луганщини може поширитися на решту території держави. Маємо готуватися до того, що його ескалація є найбільш імовірним сценарієм.

Четверте: проблема Донбасу не може бути розв'язана без усунення протиріч на рівні головних світових гравців. Зараз нами жертвують, як пішаками – і Росія, і США, і Євросоюз. Маємо обов'язково опинитися в таборі переможців. Тільки тоді вирішимо проблеми Донбасу й Криму. Можливо, ми навіть географічно збільшимося. Так було з Румунією внаслідок Тріанонського мирного договору 1920 року, хоча вона програла всі ключові битви Першої світової війни.

Відносини з Донбасом маємо перевести на чистий монетаризм. Давати тільки те, за що вони платитимуть. Якщо хочемо щось отримати від них – теж повинні платити.

Як ситуація на Донеччині й Луганщині впливатиме на життя в Україні?

– Для нас оптимально було б видатки на регіон перекласти на олігархів із Донбасу й на Росію. Маємо максимізувати їхні витрати. Тим паче, що більшість тамтешнього населення є ворожим до України. Геннадій Москаль (губернатор Луганщини. – "Країна") називає цифру від 70 до 90 відсотків.

Маємо бути гуманні з ними настільки, наскільки вони готові бути гуманні до нас. Якщо вони вважають, що тут "бандерівці" і "кривава хунта" – це їхнє право. А наше право надавати їм тільки ті товари й послуги, за які вони здатні заплатити. І якщо їм не буде за що жити – це їх проблема. Кожна людина має відповідати за свій вибір.

Які ще завдання України в цій війні?

– Маємо вийти з неї у кращому стані, ніж увійшли. Або принаймні "в нуль" – повернути Крим і Донбас. Якщо на певній території виникає середовище, здатне розкрити потенціал того чи іншого народу, ця територія починає всмоктувати капітали, інтелект і технології. І досягає шалених успіхів. Так, наприклад, було з Південною Кореєю. І навпаки: якщо народ, за своїм організаційним потенціалом, не відповідає території, яку займає, він невідворотно її втратить – повністю чи частково. Зараз це відбувається з нами.

Але це переживає і Росія. Вона стискається з часів війни з Японією 1904–1905 років. Було три хвилі зменшення Росії – 1905-й, 1917–1920-й і 1991-й роки. Звісно, трапляються короткі регенерації, як у випадку з Кримом. Але це не змінює головного тренду: Росія поступово стискається і ще втратить значну частину територій. Це означає, що в Східній Європі буде суттєве переформатування балансу сил. І це наш шанс. Маємо підібрати падаюче знамено Росії, як організатора цього простору. Яким, наприклад, Німеччина є для Європи чи Туреччина – для Близького Сходу.

Що в цьому процесі найголовніше?

– Люди. Треба залучити нереалізованих людей ззовні. Їх на пострадянському просторі дуже багато. Наприклад, членів команди Михаїла Саакашвілі – щоб швидко відбудувати систему правоохоронних органів. Можемо використовувати великий гуманітарний потенціал Росії – якщо дамо можливість його лідерам заходити в Україну і працювати, належно організувавши економіку цих процесів.

Росіянин Станіслав Бєлковський майже рік намагається отримати українське громадянство. Але Києву такі блискучі інтелектуали не потрібні. До речі, як і свої. Ми продовжуємо жити рефлексами, а не мізками. Тому все, що відбувається нині в Україні, є цілком закономірне і справедливе відносно держави й народу.

Які задачі в інших гравців?

– Стратегічною метою Кремля є створення континентального союзу Німеччина – ­Росія – Китай, який буде противагою США. Україна Москві потрібна для того, щоб закріпити, через розподіл сфер впливу у Східній Європі з Берліном, стійкі відносини з Німеччиною, а потім "продати" цей альянс Пекіну. Китаю у довготерміновій перспективі це було б вигідно. А в коротко- чи середньостроковій реалізація такої стратегії наразиться на протидію США. Через контроль світових морських комунікацій ті здатні обвалити економіку КНР – без великого ризику для себе.

Тому Піднебесна зайняла вичікувальну позицію. Стараються відтягнути конфлікти, які назріли у них із США. Америка, зі свого боку, розуміє: якщо залишити все, як є, то Китай рано чи пізно стане невразливий. Бо час грає на Пекін і проти Вашингтона. США зацікавлені в турбулентності в Євразії, оскільки вона погіршить позиції головних конкурентів – Китаю, Росії та Євросоюзу.

Вашингтон прагне посилити залежність ЄС від США й скріпити її зоною вільної трансатлантичної торгівлі. Послабити максимально Росію і домовитися з Пекіном щодо подальшого світового устрою. Якщо не вдасться – обмежити його модернізацію: через контроль доступу до світових ринків, втягуючи КНР в конфлікти на периферії, які послаблюватимуть його.

Що Вашингтон може запропонувати Пекіну в обхід Москви?

– Договір, де проблеми Китаю вирішуються за рахунок Росії. Що в неї головне? Ресурси Сибіру.

Америка має два сценарії щодо Росії. Перший: Москві пропонують пройти через лібералізацію, на чолі ставлять керовану зрозумілу фігуру, наприклад, Ходорковського. Можливо, Вашингтон ще змусить Кремль відмовитися від ядерної зброї.

Ця модель буде прийнята багатьма у світі. Бо під час української кризи всі побачили, що таке Росія з ракетами і газом. А США ядерна зброя не потрібна, в них є значно ефективніші технології війни. Таким чином американці пролонгують своє лідерство і вирішать питання контролю над Росією. Включають її у свою орбіту й одночасно позбавляють Китай доступу до російських ресурсів. За такого сценарію РФ можна буде зберегти відносно цілісною – для кращої керованості. Але вона втратить залишки інструментів впливу на світову політику.

Якщо російська еліта не погоджується на такий варіант, запускаються домовленості з Китаєм та іншими гравцями про розділ РФ. Росія через економічні проблеми, які їй зараз створюють, входить у затяжну кризу. Одночасно Москву втягують у численні конфлікти на периферії країни. Відбудеться перенапруження квазіімперського організму та його розвал. Далі починається сценарій Туреччини після Першої світової війни: відкидаються національні околиці, посилюються позиції різних націоналістів. Країна стискається до свого історичного ядра, а модернізація запускається на базі моделі національної держави. З Російської Федерації може постати якийсь "русский мир" з територією від Москви до Уралу. А ресурси Сибіру й Далекого Сходу поділять між собою кілька світових гравців.

Цей сценарій вигідний багатьом, зокрема й нам. Якщо модернізуватимемося скоріше за Росію, за якийсь час почнемо втягувати у свою орбіту найближчі країни – Білорусь, Молдову, Кавказ. Якщо ж раптом Росія розвалюється, метою нашої подальшої політичної гри є фактичний вихід на кордони з Грузією, отримання контролю над усім північним узбережжям Чорного моря. Так одночасно заблокуємо доступ залишкам Росії до моря і виходимо на Каспій і Центральну Азію. Це буде дуже потужна стратегічна позиція для України.

Хто може бути нашим союзником у регіоні?

– Варшава й Анкара. Їхні інтереси збігаються з нашими. Туреччина є військовим союзником США й багато чого в нас купує. Вона зацікавлена у власній авіації, бо хоче перетворитися на найбільший транспортний вузол на шляху з Європи в Азію. А Україна через Туреччину може отримати вихід на ринки Близького Сходу й Африки. У нас є сільське господарство, ВПК і певні сегменти в машинобудуванні, які можуть бути цікаві всьому арабському світу.

Варшава – наш другий регіональний союзник у такій конфігурації. Разом із Польщею Україна зможе ефективніше відстоювати інтереси проти Німеччини, якщо та дрейфуватиме до Росії. Стратегічно мотивації Варшави і Києва відносно Берліна й Москви однакові: важливо не допустити посилення Німеччини й Росії настільки, щоб ті вирішували нашу долю за нас. Тому Україна і Польща повинні триматися одне одного. Якщо в цій конфігурації з'являться Білорусь і Прибалтика, то отримаємо суперпозицію відносно Німеччини та Росії.

Який інтерес США у конфлікті між Києвом і Москвою?

– Сполучені Штати використовують Україну як наживку. Тепер вона стоїть поперек горла в російської щуки. Ситуація створила для Кремля дуже негативний імідж. Це дозволить американцям запустити фінансові процеси, що підриватимуть російську економіку. Таким чином Вашингтон розлучає Європу й Росію. США напевно знали, що накльовується велика змова між Берліном і Москвою. І дали їм загратися.

Росіяни понад 10 років створювали в Україні вигідну ситуацію для початку розподілу сфер впливу у Східній Європі. Майдан і події після нього показали: напевне були кулуарні домовленості щодо розподілу України між Москвою та Берліном: індустріальні райони йдуть під непрямий контроль Росії, а центрально-західні області – під ЄС. До цього треба ставитися як до даності. Як казав колишній голова МЗС Польщі Радослав Сікорський: "Світ ділиться на дві категорії – ті, кого їдять, і ті, хто їсть. Я не хочу, щоб Польщу з'їли". Ось таке служіння своїй країні має стати аксіомою для майбутніх українських політичних еліт. Бо теперішні від цього далекі.

Як нам не бути "з'їденими"?

– Зараз потрібно мілітаризувати державу. Більшість українців ще не усвідомлюють того, що ми воюємо. Людина влаштована так, що доки її не зачепить – не розуміє очевидного.

Треба дивитися правді в очі. Перше: проблему Донбасу не буде врегульовано протягом наступних місяців і навіть років. Друге: це відбуватиметься в контексті розв'язання світової кризи. А вона зникне не раніше 2020-го. Бо треба десь два роки, аби розкачати Росію. Потім кілька років вона "провалюватиметься" у внутрішні проблеми. В цей час з'ясовуватимуться всі питання між Вашингтоном і Кремлем, Москвою та Пекіном, США і Китаєм. У різних формах, але розставлятимуть крапки над "і".

Війна в Україні залежатиме від цих процесів. Путін і далі намагатиметься зруйнувати політичну стабільність у нас – доки не втратить владу в Москві. Нам потрібно встояти в цій боротьбі. Тоді зможемо на щось претендувати навіть тільки фактом свого існування. Наприклад, на репарації або компенсації.

Що на нас чекає в короткостроковій перспективі?

– Думаю, дестабілізація буде в другій половині зими. Порошенко може втратити владу вже навесні. Може бути газовий удар, який похитне політичну стабільність і зруйнує більшість у Верховній Раді. ­Паралельно може бути російський військовий удар з боку ЛНР і ДНР. Тоді позиції Порошенка похитнуться скоріше, ніж ми думаємо.

Якщо Захід дасть достатньо ресурсів, щоб втримати соціалку й поділитися грошима з елітами, президент може встояти. Перекладе відповідальність на Верховну Раду й уряд. Але позачергові вибори все одно будуть – парламентські. Це потрібно буде Порошенкові, щоб злити баласт із залишків старої еліти, завести нові кадри – переважно технократів, які працюватимуть під його парасолькою. Це можна буде робити під прикриттям напрацювань із люстрації.

У нього це вийде?

– Я дивлюся на все це песимістично. Бо виникає питання ресурсної бази для теперішнього режиму. Якщо Порошенко врегулює ситуацію наприкінці зими-навесні, то на осінь ці проблеми знову випливуть. Ситуація може бути вирішена тільки революційним способом. Щоб знайти ресурси, потрібно вбити більшість корупційних схем, через які з бюджету викачують гроші. Для цього треба попрощатися зі старою елітою й підняти нових. Ви впевнені в тому, що Порошенко на це піде? Я – ні. Думаю, з нього не вийде Конрада Аденаурера. Тому ми жахливо програємо в часі. І що далі, то простору для маневру в Порошенка меншатиме.

Скоріш за все, на осінь 2015 року ввійдемо в політичний колапс. Протягом 2016-го стару політичну еліту буде знищено – політично. А можливо, і фізично. Як наслідок, де-факто, народиться Третя республіка (Першою була УНР у 1918–1920 роках, друга республіка настала після проголошення незалежності 1991-го. – "Країна"). Нам доведеться стартувати якщо не з нуля, то з дуже низьких показників в економіці. Як тільки Росія почне провалюватися у її внутрішні проблеми, нам стане простіше. В найгіршому випадку, в Україну введуть миротворців. Але це якщо перетворимося на європейське Сомалі.

Чи можливий в Україні військовий переворот?

– На даному етапі – ні. Будь-яка хунта передбачає наявність сильного інституту армії. Там має бути критичне ядро офіцерів, що відтворюють модель держави, якій вірні. Цю модель вони повинні або модернізувати, або законсервувати. У Чилі, Єгипті, Туреччині була дуже сильна роль армії у соціумах ще до початку хунт. На порожньому місці нічого не може виникнути. Має бути передісторія.

Наша хунта може бути португальського типу – коли інтелектуал Салазар обіперся на армію й запустив авторитарну модель модернізації. Україну виведе з кризи сплав силовиків, орговиків та інтелектуалів. Коли в якійсь політичній силі будуть представлені всі ці еліти, це означатиме: "світло в кінці тунелю – близько".

Не авторитарна модернізація можлива?

– Ні. Ми перебуваємо в стані війни. В таких умовах перемагає той, хто здатен швидко приймати рішення і максимально ефективно використовувати наявні ресурси. Той, хто довго ухвалює рішення, війну програє – навіть якщо рішення правильні. Авторитарна модернізація – це не добре і не погано. Ми пройдемо через такий період як необхідну умову для виживання. Головне – встояти в глобальній бурі. Потім вийдемо на реальні форми державного устрою, з перетіканням влади до місцевого самоврядування. Держава виконуватиме функції арбітра, стратегування і безпеки, а все решту люди вирішуватимуть самі.

Зараз ви читаєте новину «"Порошенко може втратити владу вже навесні 2015 року"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі