вівторок, 08 лютого 2022 12:19

Наука серед криги

Нарешті в Україні почали думати стратегічно

Наприкінці 2021-го серед українців провели багато опитувань про події року. Проте одна стратегічно важлива подія пройшла повз увагу більшості: Україна отримала власне науково-дослідне судно. Навіть два. Одне – Belgiсa – стало подарунком від Королівства Бельгія, цьому передували непрості дипломатичні перемовини. Друге – Royal Research Ship James Clark Ross – Україна придбала за символічну, як для такого судна, ціну в 5 мільйонів доларів. Чому символічну, а головне – чому ж це справді стратегічні перемоги?

  Олександр ЗАКЛЕЦЬКИЙ,  морський еколог
Олександр ЗАКЛЕЦЬКИЙ, морський еколог

Ті, хто колись були змушені винаймати помешкання, чудово розуміють неприємне відчуття від життя на пташиних правах. Саме в такому стані останні років 20 перебувала значна частина нашої природничої науки, зокрема пов'язаної з дослідженнями Світового океану. Науковий флот, що прийшов нам у спадок від Радянського Союзу, не пережив "лихих 90-х" і майже весь його порізали на брухт. В результаті океанологам, біологам, гідрохімікам, гідрофізикам і ще цілому ряду фахівців залишалося три варіанти. Або працювати з архівними даними на березі, або проводити дослідження з надувного човна чи шлюпки, або шукати міжнародні програми та проситися "хоч опудалком, хоч тушкою" в рейси.

Звісно, був іще варіант: поїхати займатися наукою за кордон або піти з науки.

Від вітчизняних можновладців досі можна почути, що ми – надто бідна країна, щоб займатися фундаментальною наукою, що то – дорогі витребеньки багатих. Але насправді дорого – бути дурним і неосвіченим. Саме успіхи в галузі фундаментальних наук відрізняють країни першого світу від країн третього.

Дорого бути дурним і неосвіченим. Успіхи в галузі фундаментальних наук відрізняють країни Першого світу від країн Третього

Ось чому придбання на­уково-дослідницького судна льодового класу стало для нашої країни стратегічною подією. Серед істеблішменту нарешті знайшлася критична маса людей, що почала думати стратегічно й вольовим рішенням придбала для українських учених унікальний дослідницький інструмент.

James Clark Ross, який під українським прапором став "Ноосферою", розробили за індивідуальним проєктом для Британської антарктичної служби. На момент уведення його в експлуатацію 1991 року це було найкраще океанологіч­не й океанографічне судно. Та навіть зараз воно перебуває в чудовому стані і входить до двадцятки найкращих на­уково-дослідницьких суден.

Корабель завдовжки 99,04 метра та завширшки 18 метрів (по міделю) може взяти на борт 27 членів екіпажу, майже 50 науковців і перебувати з ними в автономному плаванні протягом двох місяців. На борту обладнано вісім різноманітних лабораторій, є можливість додатково встановити на палубі ще п'ять лабораторій у стандартних морських 20-футових контейнерах. Дві лебідки (бортова та кормова) з кабельтросами дають змогу занурювати керовані прилади на глибину до 8 кілометрів. Саме судно обладнано потужною системою динамічного позиціонування, завдяки чому можна без якорів утримуватися на місці зі зміщенням не більш як на 5 метрів.

Автор: Оксана Cавенко
  Українська антарктична станція ”Академік Вернадський” розташована на мисі Марина острова Ґаліндез за 7 кілометрів від західного узбережжя Антарктичного півострова. Головне призначення – наукові дослідження в Антарктиді. Весь рік на станції працюють 10–15 полярників
Українська антарктична станція ”Академік Вернадський” розташована на мисі Марина острова Ґаліндез за 7 кілометрів від західного узбережжя Антарктичного півострова. Головне призначення – наукові дослідження в Антарктиді. Весь рік на станції працюють 10–15 полярників

Високоманеврена дизель-­електрична схема основного гребного агрегата – малошумна, й це дає змогу проводити високоточні гідроакустичні дослідження. На судні є окремі холодильна й морозильна установки винятково для біологічних об'єктів. Можна заморожувати деякі об'єкти до температури -80°С для подальшого генетичного аналізу. Ці морозилки вже стали у пригоді, хоч і не для наукових цілей: "Ноосфера" везе на станцію "Вернадський" вакцину Pfizer.

Судно обладнано власним магнітометром, повітряними компресорами високого тиску для геолого-сейсмічних досліджень, універсальним десантним ботом. Бортовий дата-центр дає змогу в режимі онлайн збирати та записувати інформацію з наукових приладів, а кожна каюта оснащена ethernet-розетками, щоб із даними можна було працювати прямо з ліжка.

Навіть із цього неповного опису зрозуміло, що придбане судно – не просто плавзасіб для доставки на нашу антарктичну станцію команди, запасу харчів і пального. Це справжній науково-дослідний інститут на воді, який може завиграшки проходити кригу завтовшки в метр, а за необхідності долати навіть чотириметровий крижаний бар'єр.

У цьому контексті варто згадати про непоодинокі випадки, коли українські вчені добиралися до станції на вітрильних яхтах або військово-морських суднах дружніх країн. Складні були поточний ремонт та модернізація станції. Адже для деяких робіт якісний цемент доводилося возити з України, бо в чилійському Пунта-Аренасі необхідного матеріалу не знаходилося. І це не кажучи про всі ускладнення для мандрівок земною кулею, що їх викликала пандемія коронавірусу.

Тепер ці проблеми, слід сподіватися, залишаться в минулому. Головне ж у тому, що з таким потужним інструментом Україна значно впевненіше виходить на поле світової фундаментальної науки. Вже зараз про бажання співпрацювати на борту судна заявляють науковці Європейського Союзу, збирається розширювати антарктичну співпрацю і Велика Британія. Тим часом "Ноосфера" на шляху до Антарктиди вже веде радіолокаційні дослідження з фізики морських хвиль, кліматичні та синоптичні спостереження. Хочуть поновити й інші роботи, які до 1998 року проводили попередники – на науково­дослідницькому судні льодового класу "Ернест Кренкель".

Також у планах – вивчення фонової концентрації стійких забруднювачів на зразок ртуті або ДДТ і апробація новітньої методики вивчення біорізноманіття завдяки решткам ДНК у морській воді. Враховуючи послужний список судна, відкривається широкий спектр фундаментальних наукових досліджень – від геології, а це й підводні поклади рідкоземельних металів, що так необхідні електронній промисловості, до бігдати та штучного інтелекту.

"Ноосфера" на шляху до Антарктиди вже веде радіолокаційні дослідження з фізики морських хвиль

І річ не лише в характеристиках самого судна. По-перше, Україна виловлює в Антарктиці риби та крилю більше, ніж у Чорному й Азовському морях разом узятих. А проводити господарську діяльність в Антарктиці мають право тільки країни, які ведуть там наукові дослідження. По-друге, наявність публікацій у провідних наукових журналах Science або Nature – це престиж держави, наукова й культурна дипломатія, яка працює на покращення іміджу України. По-третє, це фантастичний майданчик для інновацій і "стрес-тестів" різноманітного устаткування: вже зараз на станцію їдуть розроблені київськими виробниками надувні човни льодового класу. По-четверте, йдеться про експлуатаційний досвід: донині Україна не мала судна з такими ходовими, а головне, маневровими характеристиками. І нашим морякам доводилося за великі гроші навчатися керуванню такими суднами в інших країнах.

І останнє, можливо, й найголовніше, повернення української науки до питань вивчення Світового океану – це нова надія для молодих учених. Бо таких спеціальностей більше, ніж ми звикли думати. А це майбутнє країни.

 
 
Щоб регулярно читати всі матеріали журналу "Країна", оформіть передплату ОНЛАЙН
Зараз ви читаєте новину «Наука серед криги». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі