пʼятниця, 14 листопада 2014 10:57

"Насилля над собою – добро. Насилля над іншим – зло", - Анатолій КРИВОЛАП, 67 років, художник

  Анатолій КРИВОЛАП  Народився 11 вересня 1946 року в місті Яготин на Київщині. У сім’ї було троє синів, мистецтвом займається лише Анатолій. Закінчив столичний Державний художній інститут, факультет монументального живопису. На початку 1990-х брав участь в арт-об’єднанні ”Живописний заповідник”. Його членами були Олександр Животков, Марк Гейко, Тіберій Сільваші. Мав виставки в Німеччині, Франції, США. Першим колекціонером його картин став поляк Ришард Врублевський (лікар, 15 років служив на судні. – ”Країна”). За 25 років він не пропустив жодної виставки Криволапа. Зараз художник дарує йому роботи. 28 червня торік установив національний рекорд: роботу ”Кінь. Вечір” на аукціоні в Лондоні продали за 186 200 доларів. Полотна експонуються в Національному художньому музеї України, музеях Австрії, Великої Британії, Японії. Позаторік отримав Національну премію імені Тараса Шевченка за цикл із 50 робіт ”Український мотив”. Живе і працює в Києві та селі Засупоївка Яготинського району. Одружений. Імені дружини не каже. Донька Ганна – художниця, син Олексій – машиніст локомотива. Має чотирьох онуків, усі – хлопці. Тримає трьох собак
Анатолій КРИВОЛАП Народився 11 вересня 1946 року в місті Яготин на Київщині. У сім’ї було троє синів, мистецтвом займається лише Анатолій. Закінчив столичний Державний художній інститут, факультет монументального живопису. На початку 1990-х брав участь в арт-об’єднанні ”Живописний заповідник”. Його членами були Олександр Животков, Марк Гейко, Тіберій Сільваші. Мав виставки в Німеччині, Франції, США. Першим колекціонером його картин став поляк Ришард Врублевський (лікар, 15 років служив на судні. – ”Країна”). За 25 років він не пропустив жодної виставки Криволапа. Зараз художник дарує йому роботи. 28 червня торік установив національний рекорд: роботу ”Кінь. Вечір” на аукціоні в Лондоні продали за 186 200 доларів. Полотна експонуються в Національному художньому музеї України, музеях Австрії, Великої Британії, Японії. Позаторік отримав Національну премію імені Тараса Шевченка за цикл із 50 робіт ”Український мотив”. Живе і працює в Києві та селі Засупоївка Яготинського району. Одружений. Імені дружини не каже. Донька Ганна – художниця, син Олексій – машиніст локомотива. Має чотирьох онуків, усі – хлопці. Тримає трьох собак

Поділяю себе на людину, яка живе, як усі інші, і художника. Цих двох у собі намагаюся не змішувати.

Майстерня – храм. Не заходжу туди зайвий раз. Закриваюся від реального життя, яке завжди було мені нудне й нецікаве. Якось мусив переночувати в майстерні на Нивках. Після того два тижні не міг там працювати.

У дитинстві старався бути один. Дивився на поле, небо – це приводило в особливий стан. В інституті зрозумів, що предмети й кольори навколо не влаштовують мене. Вони побутові. Шукав справжні відтінки, які викликають почуття, – у старій цеглі, вицвілій фарбі. Музикант сприймає світ через звуки, я – через колір.

У мистецтві йшов шляхом "не те": освіта, навчання в академії – усе було не те. І протягом 15 років, коли експериментував, знову було "не те". Курбе (Жан Дезіре Ґюстав Курбе – французький пейзажист, жанрист і портретист XIX століття. Його вважають одним із засновників реалізму в живописі. – "Країна") написав 49 натюрмортів білого на білому, і потім усе життя так і працював. Я також брав один варіант пейзажу і прописував його. Якось пізно вночі під час "прописки" стомлений майже автоматично робив рухи. Раптом накрило хвилею: усе, що робив до цього, – неправильно. Не міг заснути. Наступного дня привіз ту роботу додому, щоб до неї звикнути. На полотні була червона земля, синє небо і дерево, що тануло у синьому.

Художник відловлює нові почуття й мовою фарб передає іншим.

У дитинстві дивувало, як дівчата збиралися вишивати. Сиділи й говорили: не така нитка, треба поїхати до Києва, купити. Народна вишивка, домоткані доріжки – ідеально згармоновані за кольорами.

Колір – моя мова. Ставлю поряд кілька відер фарби – то найкраща картина.

Зробив понад 80 відтінків червоного. У ньому є всі настрої.

Перший червоний пейзаж "Багряні висоти" виставив 1989 року. Відразу реакція – хто це? Бо мене не було в мистецькому процесі 15 років. Наступне запитання: де цю картину почепити? Вона виділялася серед усіх робіт на виставці в Будинку художника.

Із полотном проходжу різні стадії відносин: від незнайомця до приятеля, ворога, потім – друга. Коли робота не виходить – полотно ворог. Другом стає, коли не бачу шляхів його вдосконалити. Як тільки полотно полюбив, не здатен бачити недоліки.

Стараюся не думати про продані роботи. Це те, що позаду. ­Повернення не надихає.

Кохання, як і мистецтво, вимагає повної віддачі – емоційної, духовної. Для мене це була загроза для творчості.

Ніколи не обманював жінок щодо себе. Завжди починав розмову з неприємного: я художник. Я – егоїстичний. Нічого, окрім живопису, робити не буду. Є митці, які можуть ходити в магазин, прибирати в хаті – я не можу.

У сім'ї кожен повинен виконувати свою роботу, але мета має бути одна. Сім'я має підтримувати найперспективнішого, створити умови для реалізації. Немає нічого особливого в тому, що чоловік пожертвує чимось заради успіху жінки.

Мої діти росли напівсиротами. Приходив додому пізно, коли спали, прокидався – вони вже були в школі.

У мами був закон: вчитися у школі добре, поводитися – щоб сусіди не жалілися, а професія і дружина – твій вибір. Так само виховував і своїх дітей.

"Ти – не найкращий, але й не найгірший". Це, мабуть, найважливіше, що сказала мені мати.

Батько ніколи так і не змирився, що син – без професії.

Про страх ніколи не думав. Стараюся не залазити в ті закутки, які не допомагають у творчості.

Чоловічий характер побудований на адреналіні. Він під час творчості не зрівняється ні з чим. Тому ніколи не зловживав алкоголем.

Кожна людина, яка на щось сподівається, є віруючою.

Насилля над собою – добро. Насилля над іншим – зло.

Не знаю, що означає слово "патріот". Але знаю, що не міг би жити в іншій країні. Я – українець.

Не можу малювати іспанський чи французький пейзаж. Відчуваю, що краса, але нецікаво. В Україні ж сяду під кущем, хвиля, як цунамі, накриває, і вже можу працювати. За кордоном сприймаю оком, вдома – душею.

Ніколи не мав інтересу до облич. Колись думав, що найсильніші – людські почуття. Коли перебрався до села, зрозумів: найбільше почуттів має природа. Її слухаю.

Зараз ви читаєте новину «"Насилля над собою – добро. Насилля над іншим – зло", - Анатолій КРИВОЛАП, 67 років, художник». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі