вівторок, 26 лютого 2013 12:48

"Країна рухається навмання, наосліп. Хіба за таких умов можна вдало кудись інтегруватися?"

Уряд мав би визначити в сільському господарстві дві-три стратегічні галузі, що за достатнього фінансування піднялися б на якісно новий рівень і стали локомотивом для решти, вважає аграрний експерт Володимир Чопенко

Якщо цього року зберуть 55 мільйонів тонн зернових, що ці дві "п'ятірки" означатимуть для селян і фермерів?

– Ми й на більше замахуємося: 2015 року намолотити 80 мільйонів тонн. Як на мене, це – сюрреалізм.

Генетичний потенціал озимої пшениці – 100 центнерів із гектара. Проте на практиці середня врожайність навіть у найкращі роки і до 40 центнерів не дотягувала. Звідси висновок: Україна нарощує валове виробництво зерна екстенсивним шляхом – за рахунок розширення посівних площ і, відповідно, витіснення інших культур.

У результаті цього руйнуються сівозміни. Замість науково обґрунтованого чергування сільгоспкультур їх розташовують на полях абияк, орієнтуючись на ринок. Є у світі попит на кукурудзу – бездумно збільшують її посіви. завтра переключаться на ріпак, післязавтра – на соняшник. Щодо останнього, то ми у 2,5 разу перевищили допустимі норми його культивування.

То для аграріїв збільшення зернового валу – це більше добро чи зло?

– Хоч це й парадоксально, але що нижчий урожай, то вищі закупівельні ціни. І навпаки: вищий – нижчі. Тому при 55 мільйонах тонн зернових селяни свої статки не подвоять.

В Україні близько 60 тисяч сільгосппідприємств різних форм. Пшеницю вирощують 25 тисяч господарств. Водночас потужних експортерів лише 10. Загалом з країни вивозять понад 20 мільйонів тонн зернових. Логічно, що сукупний дохід у десятка трейдерів вищий, аніж у 60 тисяч виробників.

Які культури домінують у зерновиробництві?

– Пшениця, ячмінь, кукурудза. Половину всього врожаю ми експортуємо. Якби переробили його на борошно, крупи, корми, й уже тоді вивезли за кордон, то в Україні залишилася б додана вартість. А так ми – сировинний придаток для розвинених і бідних країн. Для багатших країн наше зерно це – фураж (корм для тварин – "Країна"), для голодних – харчі.

Із технічними культурами така ж ситуація?

– Останніми роками Україна стрімко наростила посіви ріпаку, що виснажує ґрунт так само, як і соняшник. 90 відсотків його продаємо Європі, а вона вичавлює з нього біодизель у рамках так званих зелених технологій. А чому б нам самим не виробляти пальне й не продавати тій же Європі? Як у випадку із соняшниковим насінням. Переробляємо, експортуємо готовий продукт – олію.

Середньостатистичний гектар української ріллі спроможний давати товарної продукції рослинництва і тваринництва на 3 тисячі доларів щороку. А з урахуванням її переробки – 6 тисяч доларів. Тому балачками про зростання урожайності, збільшення посівних площ ми збиваємося на манівці. Давайте змістимо акцент: усе вирощене слід переробляти вдома. А якщо застосовувати поглиблену переробку, то це вже інноваційні технології, а не дідівські ціпи та жорна.

Чому ж держава не обирає цей шлях?

– Тому що в Україні відсутній системний і комплексний підхід до розв'язання наріжних проблем в аграрній сфері. Уряд мав би визначити дві­три стратегічні галузі, що за достатнього фінансування піднялися б на ­якісно новий рівень і стали локомотивом для решти. Та замість цього ­Кабмін затверджує 20 із лишком державних програм за мізерного бюджету, і в результаті кожній перепадає по копійці. Хибна практика тягнеться роками.

Діяли дотації на молоко. Це підтримувало сільські подвір'я, з яких близько 80 відсотків надоїв надходило на переробку. Задум був протягом п'яти–семи років перейти на промислове виробництво молока – на великих товарних комплексах, поступово зменшуючи виплату господарствам населення.

Після 2010­го нова влада вирішила, що такий механізм неефективний, й одним махом скасувала "молочні" субсидії. Населення, що цілком логічно, почало здавати корів на м'ясо. За рахунок цього дещо покращилися ­показники виробництва яловичини, що влада приписала до своїх заслуг. Але ж зменшилося дійне стадо й виробництво молока.

Майже через рік схаменулися й відновили дотації, але – за молодняк великої рогатої худоби. Зараз Міністерство аграрної політики і продовольства розглядає можливість дотувати козівництво і вівчарство. Нема системності!

У цивілізованих країнах м'ясний ринок поділений на три рівні частки: свинина, яловичина й курятина. І споживачі, залежно від уподобань, віддають перевагу тому чи іншому виду м'яса. Тобто є право вільного вибору, підкріплене відповідним фінансовим забезпеченням. А яке співвідношення в Україні? Домінує курятина, захопивши майже половину м'ясного ринку. Це свідчить про збочення, як у розвитку тваринництва, так і в споживанні.

Чому виник такий перекіс?

– Свого часу уряд, зважаючи на низьку купівельну спроможність українців, вирішив наситити ринок курятиною, бо вона дешевша за свинину та яловичину. Почали навіть допомагати дотаціями з державного бюджету. Спершу виділяли 10 копійок на голову бройлера, потім – більше. І це при тому, що кошти, вкладені у виробництво м'яса бройлерів, тричі за рік окупалися. Адже цикл вирощування бройлера, від вилупка до забою – півтора місяця. Тобто, курячий бізнес преспокійно обходився і без державних дотацій. Водночас 80 відсотків свинини та яловичини виробляють господарства населення, яким держава нічим не допомагає.

На чому тримається українське сільське господарство?

– На природній родючості землі. Загорнув зернину у ґрунт, та перезимувала, напровесні прокинулася, пішла в ріст. ­Виколосилася, дозріла, її змолотили. Примітивно, але це так.

Багато дискусій щодо приватизації, ринку землі. Країна готова до цього?

– Перекажу чутку, в якій почасти є відповідь на це запитання. Коли Янукович переміг на президентських виборах, найближче оточення сіло радитися: у який спосіб зробити Віктора Федоровича найбагатшою людиною в Європі. Джерел не так багато – газ, нафту, металургію вже розібрали олігархи. А що ж залишилося? Оборонне відомство і сільське господарство, ще ніким могутнім не приватизоване цілісно. Тому продаватимуть військове майно, переходитимуть на кон­трактну армію і торгуватимуть землею.

До чого це призведе?

– право первинного продажу належатиме сім'ї, а далі цілісні масиви підуть по руках. Земля може перейти до міжнародної олігархічної спільноти. Про соціальну складову забудьмо, бо глобальний бізнес і великі гроші не мають ні соціальної, ні національної відповідальності. Не тому що вони погані – так воно все побудовано.

Масштабному переділу "допомагатиме" і недосконалий Державний земельний кадастр. Публічна кадастрова карта України містить чимало хибної інформації про земельні ділянки. Одні з них просто відсутні, другі "наїжджають" одна на одну, треті опинилися не лише за межами району, області, а навіть у сусідній країні. Оця невідповідність може спричинити численні судові позови, скасування державних актів на землю. Чи можна за такого хаосу запроваджувати ринок землі?

Яка роль у цьому дійстві Земельного банку?

– Це концентратор цілісних земельних масивів. Він консолідуватиме окремі наділи у тому чи іншому регіоні, починаючи із села, оцінюватиме їх, і вже за градаційною шкалою можна буде торгуватися з реальним покупцем.

Це насамперед стосується державних ­земель. Їх легше відібрати у тих же науково­дослідних інститутів. Який директор насмілиться тягатися з державою по судах? А це – найкращі землі, найродючіші.

Централізувавши їх, банк постукає й до одинаків. Або навпаки: аграрії самі оббиватимуть пороги Земельного банку в надії розжитися на дешеві кредити під заставу землі. А якщо неврожай, мор чи ще якась біда? Позику не віддав – прощайся з власними гектарами.

Втішає лише те, що концентрація фермерських наділів – процес тривалий і марудний. До президентських виборів 2015 року навряд чи встигнуть. Тому найкращі землі заактують швидше, а ­решту – як політична карта ляже.

Чому Україна вдалася до крайнощів – купівлю­продаж землі сільськогосподарського призначення? Хіба такий ринковий механізм, як оренда, не виправдав чи вичерпав себе?

– За великим рахунком, ми його як слід навіть не випробували. Законодавчо закріпили за фермером 50 гектарів, що можуть перебувати в оренді. Але ж влада не поцікавилася: можливо, на 100 гектарах буде ефективніше? А через кілька років наростить виробничі м'язи, поширить оренду на 500 чи й 1000 гектарів.

Цілком прийнятний варіант, якби Україна зробила ставку на фермерський рух. Але до цього часу Міністерство аграрної політики і продовольства толком не може сказати: яка ж концепція розвитку АПК бодай на найближчий час? На кого воно опирається задля продовольчої безпеки країни: на селян, фермерів чи латифундистів?

Не пізнавши смак оренди, переступивши через неї, ми стрімголов несемося у "вільний ринок". Кому влада так підігрує? Міжнародному капіталу, агрохолдингам, які через кілька років закумулюють чверть українських чорноземів? А це вже загроза національній безпеці. І вже не Міністерству аграрної політики і продовольства, а Раді нацбезпеки і оборони варто було б поцікавитися: на якій підставі домінують на наших теренах агрохолдинги із часткою іноземного капіталу?

В Україні діє "Закон про фермерське господарство", є "Закон про особисте селянське господарство" – із чіткими функціями, правами та обов'язками. Давайте приймемо адресний закон про агрохолдинги і великі сільгосппідприємства. Чому зволікаємо?

І що ви туди вписали б?

– Перше: обмежити землекористування. Чітко вказати: скільки землі можна мати у приватній власності та в оренді. Наприклад, у власності – 10 тисяч гектарів, а в оренді – 100 тисяч. Тоді б не стикалися з такими фактами: агрохолдинг збив докупи 300 тисяч гектарів, що вдвічі перевищує його виробничу потребу. А "зайві" гектари – по 300 доларів за кожен – пропонує на продаж арабським шейхам, емірам.

Друге: довів би до відома кожного агрохолдингу вмотивовану сівозміну, а не вибіркову, як правило, п'ятипільну: пшениця, ячмінь, кукурудза, соняшник і ріпак. Чому відмовляються вирощувати цукрові буряки? Бо клопітно і витратно.

Третє: усі агрохолдинги з пільгового оподаткування перевести на загальне, що унеможливить побічний бізнес, як імпорт автомобілів чи прикрас. Тим більше, що це не має нічого спільного з агросферою.

Четверте: у законодавчому порядку змусив би реєструвати численні філії агрохолдингів за місцем їх розташування. Відтак податки від їхньої виробничої діяльності поповнюватимуть місцевий бюджет.

Колгоспно­радгоспна система життя села відійшла. Як тепер бути з людьми і селами, що перебувають у депресивному стані?

– У США побував у резервації індіанців. Шик­модерн! На вибір – вироби з натуральної шкіри, наголовники з пір'я кондорів, люльки з туфу. Казино працюють. Бракує одного – автентичності.

Не хочу стверджувати, що сільська Україна скотиться до резервації. Але до цього йде. Нині сучасний широкозахватний іноземний комбайн замінив п'ять наших "Нив" і "Колосів", на яких позмінно працювали десятеро чоловік. А ще ж їх обслуговувала майстерня з ковалем, ремонтниками. Ціла інфраструктура, усі були при ділі.

Зараз із цим обсягом робіт упорається один. І куди діти вивільнених, по суті, безробітних? Старі доживають віку, молодь виїздить світ за очі. Якщо ж іще згадати дороги, фельдшерсько­акушерські пункти, бібліотеки, клуби, лазні – то всі впадемо в депресію. На жаль, соціальну сферу влада також віддала на поталу ринку. Та аграрних філантропів в Україні одиниці. Це ж не "мистецький Арсенал".

Якщо Україна підпише угоду про зону вільної торгівлі з Євросоюзом, які виклики на неї чекають?

– Такі ж, як і при вступі до Світової організації торгівлі. Переговорний процес тривав 15 років. Але після двох років членства Україна заявила, що її не все влаштовує в торговельних відносинах зі 151 країною СОТ. Треба підняти імпортні митні ставки на майже 370 видів продукції. А що ж ви робили, добродії, протягом 15 років? Чи затвердили необхідні технічні регламенти, адаптували вітчизняне законодавство і стандарти до сотівських? Ні? То тепер це ваші проблеми.

Країна рухається навмання, наосліп. Хіба за таких умов можна вдало кудись інтегруватися?

Отже, ви проти входження України до зони вільної торгівлі з Євросоюзом?

– Навпаки, "за". Але на рівноправних засадах.

У Польщі розмовляв із тамтешнім фермером. Він буквально на пальцях пояснив переваги перебування його країни в Євросоюзі. Мав той фермер корівчину. У травні 2004 року, як тільки­но Польща вступила до ЄС, приїхала до нього комісія клерків. Оглянули обійстя, хлів та й кажуть: "непогано! Даємо завдання: за рік скооперуйтеся із сусідами, зженіть трьох корівок в один корівник, складіть для них раціон. А ми навідаємося і перевіримо". – "А що з молоком робити?" – питає фермер. "Споживайте самі. Молоко такої якості до ЄС не пускаємо". Приїхали через рік, подивилися та й кажуть: "молодці! А тепер розширте ваше стадо до п'яти корів. Тоді й поговоримо про європейські стандарти". Лише через кілька років полякам дозволили вливати власне молоко, але вже екстра­класу, у євросоюзівську цистерну.

Зараз ви читаєте новину «"Країна рухається навмання, наосліп. Хіба за таких умов можна вдало кудись інтегруватися?"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

14

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі