четвер, 23 травня 2013 22:36

Кому належать просвітителі слов'ян?

 

— Кирило і Методій були македонцями, які ж вони болгари? — каже мені Маґдалена з македонської столиці Скоп'є.

Це було п'ять років тому. Навчений українською освітою про "великих болгарських просвітителів", я здивувався. Згодом зацікавився цією темою. Дати однозначну відповідь усе ж непросто.

Очевидно, що брати-просвітники були македонці. Проте це геть не розв'язує проблеми. Бо що маємо на увазі під цією назвою? Солунь, звідки походили брати, — теперішні грецькі Салоніки — давня столиця історичної Македонії. Вона тепер у складі трьох держав: Республіки Македонія, Греції й Болгарії. У IX ст. у Солуні поряд жили слов'яни та греки. За грецькою версією, брати були греки, а слов'янської говірки навчилися на базарах у перекупок. Є інша, поміркованіша: їхніми батьками були еллінізовані македонські слов'яни, і брати чудово знали обидві мови від народження. У всякому разі Болгарія натоді була окремою країною, до якої Македонія не належала. Звідки ж узявся міф про "болгар" Кирила й Методія?

Він значно пізніший. Слов'янська мова Македонії, в тому числі солунська говірка братів, дуже подібна до болгарської. Але далеко не ідентична. У XIX ст., коли болгарська церква отримувала автокефалію від греків, а Болгарія проголосила незалежність від Османської імперії, тамтешні патріоти заявили претензії на всі землі, де говірки бодай приблизно вкладалися в систему болгарської мови. Включили й Македонію, яка ще залишалася під султаном. Логіка далі така: оскільки македонці — болгари, то й брати-просвітники Кирило і Методій — теж. А їхню старослов'янську мову назвали "староболгарською". Цю логіку болгарські мовознавці й історики сповідують досі. Сучасні македонські історики заперечують: вони — не болгари, і солунські брати — теж.

— Дехто пише, що їхня мати була слов'янка, а батько — грек. Інші кажуть, що вони походили від античних македонців, яких багато жило в Солуні, — визнає історик і філолог 82-річний Блаже Ристовський, керівник "Македонської енциклопедії". — Але точно знаємо, що ті солуняни у першій половині ІХ століття не були й не могли бути болгарами. Вони ж ніколи не належали до болгарської державної території. Так само немає сумнівів, що брати чудово знали говірку солунських слов'ян, на основі якої і створили першу слов'янську абетку і писемність. Могли цією мовою перекладати з грецької найточніші тексти церковних книг і Біблію. З тими книгами і з тією мовою Кирило і Методій зі своїми учнями 863 року, перед приходом болгарського князя Бориса до Македонії і перед його охрещенням, вирушили у візантійську, в основі своїй антиболгарську, Моравську місію.

Моравія мала стати конкурентом Болгарії серед слов'ян, першою діставши писемність та церковні книги слов'янською мовою. Проте не стала, через затятий опір сусіднього Франкського королівства.

І найголовніше: ніякої кирилиці Кирило не створював. Він — автор глаголиці, першого окремого письма для слов'ян. Ним ще довго користувалися хорвати, але в решті слов'янських країн глаголиця не прижилася. Кирилицю ж наприкінці ІХ ст. створив послідовник братів, єпископ Климент Охридський. Поєднав глаголицю з грецьким письмом. Климент теж був македонець.

Зараз ви читаєте новину «Кому належать просвітителі слов'ян?». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі