неділя, 09 січня 2022 11:15

Замість Google: чи є шанси у конкурентів пошуковика №1

Замість Google: чи є шанси у конкурентів пошуковика №1
За останній рік зв'явилося декілька пошукових платформ. Фото: seo-creative.com

Поява за останній рік декількох пошукових платформ знову піднімає питання про те, чи можна створити конкурента такому світовому монополісту як Google.

На початку листопада запустилась у вигляді публічної бета-версії пошукова система You.com. На відміну від інших Google-альтернатив, про які стало відомо цього року, наразі засновники цієї платформи нічого не говорять про те, чи буде вона доступна на платній основі. Основні переваги альтернатив – приватність користувацьких даних та інший підхід до побудови сторінки пошукової видачі. Проте той факт, що за останній рік на ринку з'явилося принаймні чотири спроби запустити альтернативу пошуку від Google, свідчать і про перспективи цього напрямку, і про те, що ринок дозрів до появи конкурентів. Проте питання щодо успішності та подальша доля таких проектів наразі зовсім не очевидні.

Google як монополіст

Попри існування у світі декількох пошукових систем (Bing, Yandex, Baidu), ринкова доля пошуку від Google в останні десять років коливається в межах 85%-90%. Пошук від Bing (продукт Microsoft) наразі не зміг завоювати долю ринку, більшу за умовні 6-8%, а панування Yandex на російськомовному ринку та Baidu в Китаї робить їх, швидше, локальними проектами і не дозволяє їх назвати глобальними пошуковими системами.

Існування такої серйозної монополії на ринку не може йти йому на користь, хоча топ-менеджери компанії запевняють, що пошук від Google є таким успішним й популярним через те, що його вибирають самі користувачі, бо він найкращий. Така заява керівника компанії Сундара Пічаї (Sundar Pichai) була відповіддю на антимонопольний позов проти компанії з боку американського Мінюсту.

Проблема єдиного Google пов'язана не лише з його монопольним положенням на ринку. В компанії не приховують, що алгоритми пошуку налаштовують пошукову видачу у відповідності з цілим рядом критеріїв – від зацікавлень користувача до його географічного положення. Це означає, що видача Google не є об'єктивна, вона є суб'єктивним результатом спроби врахувати величезну кількість параметрів. Розробники сервісу Search Atlas спробували оцінити відмінності в роботі Google в різних регіонах – ця різниця часто стосується не лише культурних відмінностей, але й тем, пов'язаних з політикою.

Що може зацікавити людей в умовній Google-альтернативі

Один з найбільш актуальних запитів суспільства щодо сучасних онлайн-сервісів пов'язаний з ростом інтересу до приватності даних користувачів. Люди побоюються того, як їхні дані збирають мобільні додатки, люди впевнені в тому, що дані часто використовуються не за потребою, користувачі стали активніше цікавитись політиками приватності даних у різних компаній. Частково на такі тенденції вплинули витоки даних, частково – історія щодо Cambridge Analytica, яка змінила те, як люди користуються технологіями.

То ж пошукові системи, які обіцяють покращену приватність користувацьких даних, обов'язково зможуть знайти відгук серед користувачів. Окрім того, користувачам важливо отримувати швидкий і якісний результат пошуку, здатність пошуку розуміти нечіткі запити, зручне відображення контенту.

Google-альтернативи: відомі й не дуже

Ідея появи альтернативи Google в повітрі висіла давно і не можна сказати, що такі проекти не з'являлись. Цікаво, що більшість з них позиціонують себе саме як приватну альтернативу найбільшій пошуковій платформі – ту, яка нібито не збирає дані користувачів.

Ось декілька таких проектів:

Startpage

Swisscows

Qwant

MetaGer

Проте найуспішнішою і саме приватною альтернативою можна вважати пошук DuckDuckGo - в першу чергу, через те, що він дійсно став популярним серед захисників приватності. До прикладу, на серпень цього року пошук в середньому обробляв більше 65 млн пошукових запитів. На кінець 2021 року DuckDuckGo загалом опрацював більше 30 млрд пошукових запитів. Окремо варто зазначити, що проект є комерційно успішним – DuckDuckGo навчився чудово заробляти на рекламі, пов'язаній за темою з пошуковими запитами користувачів, але при цьому не збирати дані про них.

Нові пошукові системи версії 2021

Протягом 2021 року відразу декілька команд анонсували запуск власних пошукових систем. Особливість цих анонсів полягає в тому, що окрім акценту на приватність, деякі з них пообіцяли представити на суд користувачів пошукові системи з платним або частково-платним доступом. За умови, що пошук як базовий онлайн-сервіс, ніколи не був доступним на платній основі, це рішення може вважатись революційним.

Команда колишніх співробітників Google запустила пошукову систему Neeva - звичайно ж, приватну та вільну від реклами. На головній сторінці сервісу підкреслюється, що, на відміну від Google, де до 40% пошукової видачі є реклама, у Neeva всі 100% посилань будуть органічними, а не рекламними. За це користувачам пропонується заплатити $4,95 на місяць після 3-місячного безкоштовного тріал-періоду.

Розробники безпечного браузера Brave теж вирішили, що ринку потрібен іще один пошук і запустили Brave Search - сервіс, який в майбутньому теж стане платним. В описі сервісу автори його підкреслюють, що він орієнтується на таку метрику, як незалежність результатів пошуку - це доля посилань у видачі, отриманої з незалежного індексу Brave. Саме використання власного індексу – бази даних, яка лежить в основі роботи пошукової системи, засновники Brave називають однією з своїх переваг. Іще одна "фішка" цього проекту – залучення спільноти до формування індексу, тобто люди можуть самі вказувати, які посилання були б доречні при певних записах і у Brave це врахують.

Третій Google-конкурент зразка 2021 – це пошук від компанії Ahrefs, платформи для SEO-аналітики, яка поки анонсує свою розробку, але ще не представила її на суд користувачів. В компанії також обіцяють приватність, відсутність реклами та частково-платний доступ. Платити доведеться власне за відсутність реклами в пошуковій видачі.

You.com – альтернатива Google, яка хоче заново придумати пошук

Іще одна, зовсім нова Google-альтернатива – це пошук You.com, яка стала доступною на початку листопада. Для користувачів головна відмінність You.com від звичного Google – новий спосіб відображення пошукової видачі та інструменти, за допомогою яких користувачі можуть впливати на пошукову видачу. По-перше, знайдені результати відображаються не у вигляді списку, а у вигляді плиток – блоків з контентом. У You.com впевнені, що такий підхід дозволить краще оцінити достовірність знайденого. Одночасно можна налаштовувати пріоритетність окремих джерел – це допоможе кожному налаштувати пошук для себе, під свої власні потреби. А відсутність реклами робить пошукову видачу іще зручнішою.

Чи залишиться хоч один?

Ринок давно чекає на появу альтернативного пошуку для Google. І успішність таких сервісів як Yandex на російськомовному ринку та Baidu в Китаї доводять можливість їх існування. Проте з'явилися вони порівняно давно та доволі тривалий час вибудовували і свою користувацьку базу, і свої пошукові алгоритми та індекси. Будь-який новачок на цьому ринку приречений вести виснажливу боротьбу з Google. Причому, в першу чергу, в умах та на екранах користувачів. Адже навряд чи знайдеться велика частка незадоволених тим, як працює пошук від Google. Проте можливо це задоволення пов'язане з відсутністю альтернативи – користувачі просто не знають, як може бути по-іншому. Якщо розробникам Google-конкурентів вдасться запропонувати щось, чого іще не зробив Google, то вони можуть сподіватись на успіх.

Поява в останній час нових пошукових систем цілком виправдана, вважає автор Telegram-каналу про технології БлоGнот, засновник креативного простору Термінал 42 Сергій Петренко.

"Люди цим займаються давно, спеціалістів більш ніж достатньо, тому експерименти будь-якого виду з'являтимуться. На прикладі цих запусків можна побачити, що вони, як правило, діляться на дві частини - розробники або експериментують з інтерфейсом, або з принципом формування бази, спираючись на складання "чистих" колекцій - тобто таких, які не міститимуть спаму. Тим більше, що розміри сучасного інтернету та надмірність інформації в ньому такі, що більша частина (тобто 95+%) запитів може бути покрита пошуком щодо відносно невеликої бази документів", - каже він.

Але за нинішнього стану пошуку альтернативи з'являтимуться, але широкого поширення не отримають, вважає експерт.

"Пошук за останні роки став utility – утилітарним, його можна порівняти з електроенергією, газом — споживчі якості приблизно однакові, вартість теж, тому міняти постачальника послуг не має особливого сенсу. Так, як і з електроенергією, якийсь відсоток користувачів захоплюється альтернативами, але він дуже малий. І треба розуміти, що, за аналогією з природними монополіями, на стороні традиційних великих пошукових платформ величезний масив накопиченого зворотного зв'язку від користувачів, який безперервно покращує пошук", - каже він.

Життєздатність альтернативних платформ залежатиме від того, як хтось із них вибудує стійку бізнес-модель в умовах відсутності цієї інформації про поведінку користувачів, каже Петренко.

"Можливо, їм у якомусь майбутньому допоможе різне регулювання та поступова відмова від трекінгу, але не варто забувати, що Google має ще й браузер і все одно продовжить збирати найбільшу частину інформації", - підсумував він.

Отже, ще 3-4 роки тому мало хто брався прогнозувати появу реального конкурента Facebook. Але із запуском TikTok все змінилось. Хто знає, може один із згаданих нами проектів стане для Google чимось таким, чим став TikTok для Facebook– конкурентом, на якого довелось зважати.

Зараз ви читаєте новину «Замість Google: чи є шанси у конкурентів пошуковика №1». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі