вівторок, 01 травня 2018 10:05

"Вишиванки, брюки-кльош і темношкірі діти": як художники використовували першотравень для пропаганди
34

За радянської доби мистецтво використовували для пропаганди режиму. З 1930-х панівним методом став соцреалізм. Частина творів художників присвячені "першотравню" - святкуванню міжнародного дня солідарності трудящих. Митці створювали на полотнах поліпшену версію радянської реальності. Часто об'єктом зображення були велелюдні святкові демонстрації, підготовка до святкувань, для контрасту малювали порожні вулиці - після завершення параду.

На полотнах фігурують радісні піонери, щасливі представники національних меншин. Вождів зображували усміхненими, часто їх портрети були непропорційно великі.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вперше в Україні створять спільний меморіал євреям, бійцям ОУН, полякам та ромам

Перед публічною демонстрацією на 1 травня радянські художники узгоджувати твори з ідеями марксизму-ленінізму. Схвалені картини мали бути зрозумілими для людей без спеціальної освіти, пропагувати побудову світлого майбутнього, не мати метафор - тільки прямолінійність без образності і символів.

Gazeta.ua пропонує добірку найвідоміших творів до "першотравня".

Чернишов Микола Михайлович (1885-1973) "Піонерський парад Першого травня" 1924
Фото: livejournal.com
Попов Ігор Олександрович (Росія, 1927-1999) "1 травня в північному селі"
Корбаков Володимир Миколайович (1922-2013) "Першотравень на заводі" 1980
Вільнер Віктор Семенович (1925-?) "Демонстрація" з серії "Дні нашого життя" 1971
Бусигіна Олімпіада Олександрівна (Росія, 1929) "Червоний травень" 1978


Щоб показати, що соцреалізм не пропав зі зникненням СРСР, в 2009 році російські художники організували в Москві виставку соцреалізму Північної Кореї. Подія шокувала: якщо надати персонажам азіатську зовнішність, можна подумати, що полотна зображують життя Росії епохи Сталіна.
На сьогодні в світі існує кілька спеціалізованих галерей соцреалізму - зокрема, Музеї соціалістичного мистецтва в Софії та Болгарії. Куратори кажуть: за такими полотнам історію країни, якої більше немає, вчити легше, ніж по книгам.

Зараз ви читаєте новину «"Вишиванки, брюки-кльош і темношкірі діти": як художники використовували першотравень для пропаганди». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі