Підкуп виборців не просто підпадає під дію Закону "Про вибори народних депутатів", а й під дію Кримінального кодексу. З поміж інших: залякування, тиск, шантаж, підкуп виборців — способи перешкоджання здійснення волевиявлення. За здійснення підкупу передбачається кримінальна відповідальність, зокрема позбавлення волі. Є декілька ступенів тяжкості цього злочину. Найбільш серйозним вважається вчинення таких дій групою осіб за попередньою змовою. Будь-який підкуп вже автоматично такий, коли ці речі відбуваються системно і сигнали надходять одночасно з декількох місць — то це вже є підкуп групою осіб за попередньою змовою.
На жаль, як і у випадку з пошкодженням, заклеюванням і заляпуванням білбордів правоохоронні органи абсолютно не реагують. Треба також зауважити, що порушення щодо зовнішньої агітації теж виходять за рамки суто виборчого законодавства і є, як мінімум, посяганням на власність. Тому правоохоронні органи так само мають реагувати.
Багато порушень пов'язаних з організацією виборчого процесу. Те, що відбувається зараз при формуванні дільничних і окружних комісій, теж дуже важливо. Адже багато залежить від представництва у комісіях. Це один з тих факторів, що може протидіяти фальсифікації, чи сприяти їй. Але за масовістю найчастіше порушення — непрямий підкуп. Тобто агітація, яка супроводжується наданням ресурсів, матеріальних благ, подарунки бюджетним установам, але не прямо кошти за голос. Закон чітко визначає, що таке підкуп. Хоч я з тим і не погоджуюсь, але суб'єкти виборчого процесу можуть роздавати "щось з емблемою партії, чи кандидата" вартістю до 35 гривень. Але ясно, що цього ніхто не дотримується. Дарують і телевізори, і велосипеди, і аптечки, і окуляри. Купують голоси і напряму. Підходять і кажуть, наприклад: заповніть анкету і ми вам зараз 150 гривень, а ще 150 грн після того, як проголосуєте.
Кандидати повинні фіксувати такі факти у встановленому законом порядку. А саме складати відповідні акти, протоколи, залучаючи при цьому працівників правоохоронних органів. Дуже важко встановити пряму причетність суб'єкта виборчого процесу до вчинення таких дій. Але саме це і є робота правоохоронних органів. І вони її мають виконувати. Якщо вони її не виконують, значить у суспільстві немає цих обмежень. Відповідно це вже не держава. Це вже не правоохоронні органи, а просто озброєні люди, які виконують якусь незрозумілу роботу. При чому тоді податки, які ми сплачуємо, просто перетворюються на данину.
Ми рівновіддалені від усіх партій, але при цьому є громадянами і маємо свою позицію. Але є один неприємний нюанс: згідно закону абсолютно непередбачена відповідальність кандидатів за порушення законодавства. Кандидат не може бути знятий з реєстрації за порушення законодавства. Щоправда, якщо він вчинить кримінальний злочин і цей вирок набере чинності — тоді реєстрація припиниться. Але це вже фантастичні умови. Будь-які дії, навіть доведені в судовому порядку, не можуть стати причиною зняття його з реєстрації.
Та це не означає, що як по Достоєвському, людині, як собаці тепер все дозволено. Є ще певні морально-етичні обмеження. Вони діють на кандидатів, які залишаться на своїх округах і після виборчих кампаній. На кандидатів, які приїхали і поїхали, незалежно від результатів виборів, вони вже не діють.
Тому ми закликаємо виборців давати належну оцінку. Найстрашніша зброя для них і наймогутніша для нас - це оцінка дій суб'єкта виборчого процесу. Ми повинні чітко розуміти, де добро, а де зло. Підкуп — однозначне зло. Цьому немає виправдання.
Я прошу кандидатів не закликати брати гроші, а голосувати, як кажуть, серцем. Якщо людина бере гроші, навіть не збираючись голосувати у той спосіб, що пропонують злочинці, то так чи інакше стає співучасником злочину. Нормальна поведінка громадянина — повідомляти про такі факти.
Комментарии
12