По-науковому підійти до питання "Що штовхає людей на покупку лотерейних квитків?" вирішили дослідники з університету Карнегі-Мелона (Carnegie Mellon University) і, провівши серію експериментів, отримали закономірну відповідь.
Державні лотереї повертають у вигляді виграшів в середньому тільки 53% з кожного долара, витраченого людьми на квитки, указують учені. Проте чомусь люди охоче йдуть на ризик сподіваючись на виграш, знаючи, що їх шанси на успіх - примарні.
Щоб виявити закономірності в такій поведінці, автори дослідження "рекрутували" добровольців на автобусній станції Піттсбурга (де і проводився досвід), попросивши їх спершу заповнити анкети. Причому людей поділили на дві групи (самі випробовувані не знали про це).
Першою давали анкети з питанням "Ваш річний дохід?" і варіантами "менше $100 тисяч", "від $100 до 200 тисяч", "від $200 до 300 тисяч" і так далі. У другої групи на те ж питання варіанти відповідей були такими: "менше $10 тисяч", "від $10 до 20 тисяч", "від $20 до 30 тисяч", "від $30 до 40 тисяч" і так далі.
Виходило, що, як би не розподілялися доходи людей в кожній з випадково складених груп, в першій - більшість респондентів опинялися в лівій частині запропонованої шкали доходів, а в другій групі - в середині або в правій частині. Відповідно випробовуваних з першої групи учені змусили психологічно відчувати себе біднішими, а в другій - багатшими.
Далі кожному давали по $5 (нібито за допомогу в опитуванні) і пропонували тут же купити лотерейні квитки з шаром, що стирається.
У групі "бідних" середнє число куплених квитків на одну людину склало 1,27, а в контрольній ("багатшій") групі - 0,67.
Далі дослідження ускладнили. Поставили ще один експеримент, схожий з попереднім. Але в ньому дослідники побічно нагадували випробовуваним, що хоча верстви населення з різними рівнями доходів володіють і різними можливостями в плані освіти, роботи і житла, в лотереї всі рівні і шанс на виграшу росте із збільшенням числа куплених квитків.
Після такої "підказки" група випробовуваних купувала в середньому по 1,31 квитка, а контрольна група, учасникам якої таке нагадування не робили, тільки 0,54.
Дослідники роблять висновки: бідність - ключовий чинник, що штовхає людей до покупки лотерейних квитків. Люди сподіваються вирішити з їх допомогою свої проблеми, хоча на ділі постійна гра тільки посилює їх незавидне положення. Учені рекомендували владі звернути увагу на цей порочний кру, повідомляє Membrana
Коментарі