Три вибухи в маршрутках забрали життя 2 жінок, понад 20 людей зазнали опіків. Трагедія сталася у Вінниці 16 років тому.
Злочин кваліфікували як теракт і розпочали розслідування, яке триває досі, пише vezha.
Теракти, які сколихнули спокій і безпеку вінничан, відбувалися на популярному маршруті №35 "Вишенька - Залізничний вокзал" між дев'ятою та десятою ранку. Перший вибух пролунав 11 вересня 2002-го. Лікарям не вдалося врятувати життя 54-річної жінки.
"11 вересня 2002-го на вулиці Келецькій біля універсаму "Вишинський" загорівся мікроавтобус марки "Мерседес-Бенц". Відповідно висновку експертів Київського НДІСЕ, у салоні стався об'ємний вибух пароповітряної суміші запальної або легкозаймистої рідини. Ймовірно, причиною вибуху та пожежі стало занесення до салону мікроавтобусу запальної або легкозаймистої рідини та джерела її запалювання, однак конкретний тип і походження джерела запалювання встановити не виявилося можливим", – йдеться у відповіді СБУ у Вінницькій області на інформаційний запит.
6 травня 2003-го знову вибухнула маршрутка: 6 пасажирів і водій отримали опіки.
20 травня — знову вибух із летальними наслідками. Після отриманих опіків 15-річна дівчина прожила 9 днів. Загалом постраждало 44 людини. Семеро отримали інвалідність, двоє загинули.
Після перших 2 вибухів поліція кваліфікувала події як умисне знищення або пошкодження майна. Після третього вибуху 3 кримінальні справи об'єднали в одне провадження. Наступного дня прокуратура Вінницької області на правах процесуального керівника порушила кримінальну справу за фактами вчинення терористичних актів. Відібрала матеріали у міліцейських слідчих і скерувала їх до слідчого відділу УСБУ у Вінницькій області.
"За висновками експертів, пожежа виникла від спрацювання саморобного вибухо-запального пристрою на основі годинникового механізму", – відповіли в Управлінні СБУ.
Відповідальність за вибухи на себе взяв анонім, який потім писав листи до редакцій місцевих газет, вимагаючи за спокій вінничан викуп. Суми варіювалися від кількасот тисяч до $1 млн.
За 16 років жодній особіне повідомлено про підозру у вчиненні терористичного акту.
"За час слідства проведено понад 1100 допитів, 58 обшуків, призначено та проведено понад 180 судових криміналістичних і судово-медичних експертиз. Провели розшукові дії, виїмки, відтворення обстановки та обставин події. Перевірили на можливу причетність до вчинення терористичних актів понад 100 осіб. Разом із тим, на даний час про підозру у вчиненні вказаного злочину нікому не повідомлялося. Досудове розслідування у вказаному провадженні триває", – відповіли слідчі із вінницького Управління СБУ.
Були припущення, що замовники сидять у "владних кріслах" чи перебувають на найвищих посадах у керівництві правоохоронних органів. Висловлювалися думки, що таким чином у місті, яке ментально ще не вийшло із "лихих 90-х", відбувався перерозподіл ринку пасажирських перевезень.
Під час одного із засідань сесії Вінницької міської ради депутати теж визнали, що вибухи мають під собою економічне підґрунтя та закликали правоохоронців знайти та покарати замовників і виконавців злочину.
"Причини розгулу злочинності на транспорті мають свої витоки, перш за все, із площини недосконало врегульованих економічних інтересів суб'єктів господарювання… Певні кримінальні елементи, їхні злочинні угруповання подібними актами та злочинними діями прагнуть спровокувати депутатів міської ради до негайних дій із перерозподілу ринку перевезень", – йшлося у зверненні депутатів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Повідомили деталі нападу на машину посла України
Але пройшло 16 років. А "кримінальні елементи" не сидять у в'язниці. Один із офіцерів поліції просить не називати його ім'я та пригадує 3 роки посиленого режиму несення служби: як їздили у цивільному одязі на 35-му маршруті та приглядалися до пасажирів із сумками. Але нікого не затримали. Хоча було орієнтування, складений правоохоронцями фоторобот публікували ЗМІ.
Співрозмовник каже, що "над розкриттям злочину працювали ненайдурніші люди" та припускає, що виконавців злочину, ймовірно, "вже з'їли раки". Але розслідування триває.
Та якщо аналізувати нещодавні зміни до законодавства, кримінальне провадження не може розслідуватися 16 років. Бо це вже мега-"висяк" для слідства. Часовий максимум, який встановив законодавець для динамічного, оперативного та ефективного розслідування справи – 18 місяців. Такі зміни до статті 219 Кримінального кодексу України розпочали діяти з травня 2018-го.
Відповідно, слідчий чи прокурор зобов'язані закрити провадження у випадку, коли строк досудового розслідування закінчився, але жодній особі не було повідомлено про підозру. Причому незалежно від кваліфікації злочину та наслідків, а в нашому випадку йдеться про смерть 2 людей і десятки потерпілих.
Мікроавтобус "Хюндай" підірвався біля контрольного пункту в'їзду-виїзду "Новотроїцьке" у Донецької області 24 лютого. Загинув водій і пасажирка, ще один чоловік поранений. Авто виїхало на роздільну смугу, де підірвалося на міні. Автобус розірвало на шматки.
Коментарі